Η χρησιμότητα της νέας σιδηροδρομικής γραμμής για την Βορειοανατολική Ελλάδα και η σημασία της διέλευσής της από Σέρρες – Δράμα κλπ, είναι πέραν πάσης αμφιβολίας προφανής.
Μόνον όφελος θα υπάρξει για το σύνολο των πολιτών του Βορειοελλαδικού χώρου ενώ θα τονωθεί η οικονομία και η κοινωνική συνοχή.
Η Θεσσαλονίκη, θα έρθει πιο κοντά σε έναν πληθυσμό που ξεπερνά το ένα εκατομμύριο, που θα μπορεί να επισκέπτεται την πόλη με υψηλές ταχύτητες, με ασφάλεια, μειώνοντας χρονικά κατά πολύ τις αποστάσεις.
Οι Σέρρες θα βρεθούν σε απόσταση αναπνοής από τη Θεσσαλονίκη .
Η Δράμα θα ξεφύγει από την απομόνωση και θα διακινήσει τα προϊόντα που παράγει (οπωροκηπευτικά, κρασιά, μάρμαρα κλπ) με ταχύτητα, ασφάλεια και χαμηλότερο κόστος.
Η Καβάλα θα μετατραπεί σε ένα σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο και οι κάτοικοι της θα μπορούν να κινηθούν σε όλη την ΒΑ Ελλάδα σε λιγότερο από μια ώρα.
Η Κομοτηνή και η Ξάνθη θα βρεθούν πλησιέστερα σε τρία λιμάνια και θα εξασφαλίσουν ταχύτερη διακίνηση προϊόντων και ανθρώπων που επισκέπτονται τις πόλεις για δουλειές ή υπηρεσίες (τουρισμός – εκπαίδευση κλπ).
Η Αλεξανδρούπολη αποτελεί ήδη σημαντικό πόλο ανάπτυξης, αλλά με την σιδηροδρομική Εγνατία θα μειώσει τους χρόνους και θα εφαρμόσει πρώτη και άμεσα τις συνδυασμένες μεταφορές (λιμάνι – σιδηρόδρομος- αυτοκινητόδρομος – αεροδρόμιο). Επίσης, έχει δυνατότητα για άμεση σύνδεση με επιβατική αμαξοστοιχία με την Βουλγαρία.
Ποιοι είναι λοιπόν οι λόγοι για την τελείως διαφορετική κατεύθυνση που ακολουθεί η Σιδηροδρομική Εγνατία έτσι όπως δόθηκε για διαβούλευση από το αρμόδιο υπουργείο που έληξε στις 18 Ιουνίου 2020;
Και ποιοι είναι αυτοί που δεν επιθυμούν την εξέλιξη αυτή;
Τόσο οι ευθύνες του ΣΥΡΙΖΑ, που έκανε την αρχική παρουσίαση, όσο και οι ευθύνες της Ν.Δ, που εμμένει στον αρχικό σχεδιασμό, είναι προφανείς.
Οφείλει να δώσει μία απάντηση ο κ.Καραμανλής, ο οποίος είναι και ο αρμόδιος Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με την σιδηροδρομική Εγνατία.
Πάντως σε πρόσφατη απάντησή του σε σχετικό ερώτημα στη βουλή, αφού επανέλαβε τις γνωστές θέσεις περί διασύνδεσης των λιμένων του Βορείου Αιγαίου με αυτά της Μαύρης Θάλασσας και του Δούναβη, προχώρησε και σε μερικές λεπτομέρειες οι οποίες δεν προσθέτουν τίποτα το ουσιαστικό.
Το μόνο σίγουρο που προκύπτει από την απάντηση του συντοπίτη μας υπουργού είναι η επιβεβαίωση ότι η γραμμή θα διέλθει από την Αμφίπολη και όχι από την πόλη των Σερρών.
Και εδώ βρίσκεται όλη η ουσία της υπόθεσης αφού:
Η διαδρομή που προτείνουμε: Γαλλικός – Σέρρες – Δράμα – Αμυγδαλεώνας είναι 155 χιλιόμετρα από τα οποία ορεινά είναι 40. Όμως στην εκδοχή αυτή θα μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν και περίπου 50 χιλιόμετρα του υφιστάμενου χώρου της παλαιάς γραμμής, άρα θα έχουμε περιορισμό των απαλλοτριώσεων.
Με δεδομένο ότι η διαδρομή μέσω Σερρών – Δράμας έχει μικρότερο ορεινό τμήμα και λιγότερες απαλλοτριώσεις, παρά το γεγονός ότι είναι 15 χιλ. μεγαλύτερη, μπορεί να έχει το ίδιο, αν όχι και μικρότερο κόστος.
Η διέλευση μιας σύγχρονης σιδηροδρομικής γραμμής από Σέρρες και Δράμα έχει τεράστια συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με την πρόταση του ΟΣΕ διότι:
Συνδέει μεταξύ τους όλα τα αστικά κέντρα της Β.Α. Ελλάδας (Σέρρες, Δράμα, Καβάλα, Ξάνθη Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη), και με το μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης. Αυτό προσδίδει μεγάλη προστιθέμενη αξία στο αναπτυξιακό μέλλον όλης της ΒΑ Ελλάδας. Επίσης δίνει τη δυνατότητα της άμεσης σύνδεσης όλων των πόλεων της ΒΑ Ελλάδας με τα ανατολικά Βαλκάνια , αλλά και την Κωνσταντινούπολη.
Καλούμε τους φορείς των Σερρών να σταθούν άμεσα και αποφασιστικά στο ύψος των περιστάσεων. Σε ένα τόσο μεγάλο έργο δεν χωράνε μικροψυχίες και σκοπιμότητες. Αύριο θα είναι αργά και τίποτα δεν θα μπορεί να αλλάξει.