Ολοκληρώθηκε η δεύτερη διαβούλευση για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας
Μετασχηματίζοντας τα Γιάννενα σε μια σύγχρονη, ευρωπαϊκή πόλη
Η 2η Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Ιωαννιτών με τίτλο «Εναλλακτικά Σενάρια Διαχείρισης της Βιώσιμης
Κινητικότητας» πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Πέμπτης στην αίθουσα «Δ. Χατζής».
Η αναγκαιότητα ανάπτυξης ενός Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για την πόλη των Ιωαννίνων, προκύπτει από την ανάγκη επίλυσης ενός μεγάλου αριθμού προβλημάτων άμεσα συνυφασμένων με την κινητικότητα ανθρώπων και αγαθών και της γενικότερης κυκλοφοριακής οργάνωσης της πόλης.
«Εμπιστευόμαστε την επιστημονική γνώση και σχεδιάζουμε ολοκληρωμένα στο πλαίσιο μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής πόλης με κέντρο των άνθρωπο. Δίνουμε προτεραιότητα στις μετακινήσεις με τα πόδια, το ποδήλατο, τα μέσα μαζικής μεταφοράς σεβόμενοι απόλυτα και τις ανάγκες των Ατόμων με Αναπηρία», σημείωσε ο Δήμαρχος, Θωμάς Μπέγκας, ανοίγοντας την συζήτηση.
Η αρμόδια αντιδήμαρχος, Ελένη Βασιλείου, στη δική της παρέμβαση κατά την έναρξη της διαβούλευσης απευθυνόμενη στους εκπροσώπους των φορέων και τους πολίτες, τόνισε τη σημασία που έχει οι όποιες αποφάσεις να είναι προϊόν συλλογικής προσπάθειας.
«Η ανάπτυξη και η ευημερία των Ιωαννίνων ήταν εξ αρχής ο στόχος της σημερινής Δημοτικής Αρχής. Είναι γεγονός ότι έχουμε στα χέρια μας τη χρυσή ευκαιρία να αναδείξουμε τον κρυμμένο και αναξιοποίητο φυσικό και πολιτιστικό θησαυρό του Δήμου μας και να μετατρέψουμε τα Γιάννενα σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη, αξιοποιώντας τα φυσικά μας πλεονεκτήματα.
Με το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας σχεδιάζουμε τα Γιάννενα που θέλουμε και οραματιζόμαστε στο μέλλον.
Είμαστε έτοιμοι και ώριμοι να ανταποκριθούμε σ’ αυτή τη μεγάλη πρόκληση που συμβάλει στην πρόοδο τη δική μας και των παιδιών μας.
Είμαι ιδιαιτέρα αισιόδοξη, γιατί συνεργαζόμαστε με τους καλύτερους ειδικούς και κυρίως γιατί προσβλέπουμε στη συνεργασία των συνδημοτών μας, στο πιο ζωντανό και ελπιδοφόρο δυναμικό της πόλης.
Με δημόσια συζήτηση, με συμμετοχή όλων των δημοτών η παρούσα Δημοτική Αρχή, της οποίας έχω την τιμή να συμμετέχω, εγκαινιάζει μια νέα περίοδο ανοικτού και συμμετοχικού σχεδιασμού για το μέλλον μας.
Δεν μένουμε στα λόγια, αλλά μπαίνουμε σε πράξεις.
Ο Δήμος μας αλλάζει, αναπτύσσεται, εξελίσσεται, γιατί μαζί σχεδιάζουμε τα Γιάννενα που ονειρευόμαστε, τον τόπο που αγαπάμε», τόνισε μεταξύ άλλων η κ. Βασιλείου.
Συμπεράσματα – σημερινή κατάσταση
Όπως εξήγησε ο εκπρόσωπος της εταιρίας που υποστηρίζει το Δήμο Ιωαννιτών στην εκπόνηση του ΣΒΑΚ, Χρυσόστομος Ριζομηλιώτης, η αναγνωρισμένη, πλέον, ανάγκη για την αύξηση του ποσοστού χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς καθώς και των εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, όπως το ποδήλατο και η πεζή μετακίνηση, σε συνδυασμό με την ανάγκη για μείωση της χρήσης των ΙΧ οχημάτων ενισχύει την θέση ότι πρέπει άμεσα να γίνει η υλοποίηση ολοκληρωμένων αστικών παρεμβάσεων που θα κάνουν ελκυστικούς τους εναλλακτικούς αυτούς τρόπους μετακίνησης διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη και ασφαλή μετακίνηση όλων των ατόμων χωρίς διάκριση, μεταξύ των οποίων των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) και των Ατόμων με Μειωμένη Κινητικότητα (ΑΜΚ) εστιασμένων στην ανάπτυξη ενός βιώσιμου πράσινου περιβάλλοντος.
Συνεπώς, η διαμόρφωση ενός Ολοκληρωμένου Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας στον Δήμο Ιωαννιτών με την καλύτερη αξιοποίηση των υφιστάμενων οδικών υποδομών για την βελτιστοποίηση της ποιότητας ζωής των κατοίκων κρίνεται απαραίτητη.
Στο πλαίσιο του ΣΒΑΚ αξιολογήθηκε ο υφιστάμενος σχεδιασμός και η υπάρχουσα κατάσταση του δικτύου της πόλης.
Στα συμπεράσματα της μελέτης όπως αυτή παρουσιάστηκε είναι μεταξύ άλλων τα εξής:
– Έλλειψη ενός ολοκληρωμένου δικτύου οδών ήπιας κυκλοφορίας και πεζοδρόμων στην κεντρική περιοχή της πόλης, όπου και έχουν αναπτυχθεί έντονη εμπορική δραστηριότητα και χρήσεις αναψυχής.
– Το ποσοστό χρήσης της αστικής συγκοινωνίας (8% των μετακινήσεων) θεωρείται χαμηλό για το μέγεθος της πόλης. Η διαμήκης διάσχιση της πόλης από όλες σχεδόν τις λεωφορειακές γραμμές, έχει ως αποτέλεσμα μεγάλης διάρκειας διαδρομές και χαμηλή ελκυστικότητα για τους χρήστες.
– Έλλειψη ολοκληρωμένου δικτύου αξόνων ροής ποδηλάτων που να συνδέει τις γειτονιές με το κέντρο και τα σημεία ενδιαφέροντος.
– Πέρα από τη σύνδεση με το νησί, δεν υπάρχει οργανωμένη λιμναίας συγκοινωνίας και πλωτή σύνδεση με Πέραμα, Λογάδες και Κατσικά και άλλα σημεία ενδιαφέροντος της λίμνης
Οι προτάσεις
Σε ότι αφορά τις δύο εναλλακτικές λύσεις που κατατέθηκαν και θα τεθούν σε διαβούλευση ο κ. Ριζομηλιώτης τόνισε πως βασίζονται στην πεζοδρόμηση της οδού Αβέρωφ, η οποία όπως είπε μπορεί να μετατραπεί σε έναν εμβληματικό πεζόδρομο για την πόλη των Ιωαννίνων.
Το πρώτο σενάριο προβλέπει παράλληλη πεζοδρόμηση του οδικού άξονα Γιοσέφ Ελιγιά-Κουντουριώτου και της οδού Εθνικής Αντιστάσεως, ενώ το δεύτερο προωθεί την πεζοδρόμηση της οδού Ανεξαρτησίας και της οδού Εθνικής Αντιστάσεως.
Το πρώτο σενάριο ορίζει ως βασικό άξονα διέλευσης των οχημάτων τον άξονα Κατσάρη-Γερβασίου-Μητροπόλεως-Ανεξαρτησίας και το δεύτερο σενάριο τον οδικό άξονα Ελιγιά-Κουντουριώτου-Γαριβάλδη.
Ακόμη και στα δύο σενάρια προβλέπεται η πεζοδρόμηση του παραλιμνίου από την πλατεία Μαβίλη μέχρι το θεατράκι της Σκάλας ώστε ο χώρος αυτός να μετατραπεί σε τόπο περιπάτου, συνάντησης και εκδηλώσεων, αλλά και την μονοδρόμηση της Καρόλου Παπούλια με κατεύθυνση προς την Βογιάνου με παράλληλη δημιουργία ποδηλατοδρόμου και πεζοδρόμου.
Να σημειωθεί ότι και οι δύο προτάσεις θα αναρτηθούν προς διαβούλευση από την ερχόμενη Τρίτη, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα σε όσους επιθυμούν να καταθέσουν τα σχόλια και τις προτάσεις τους.