Ενα μοναδικό παράδειγμα συλλογικού εγχειρήματος μιας τοπικής κοινωνίας και ταυτόχρονα πρότυπο χρηστής διοίκησης αποτελεί αναμφίβολα η Ναυτική Εταιρεία Σκύρου. Μια καινοτόμος εταιρεία λαϊκή βάσης που σε ένα… δρομολόγιο 39 ετών, όχι μόνο πορεύεται βιώσιμη, αλλά και έχει ρίξει άγκυρα στο λιμάνι της ανάπτυξης, κρατώντας ζωντανή την τοπική οικονομία και τον τουρισμό, προσφέροντας ακόμη θέσεις εργασίας στους Σκυριανούς.
Η «Σκύρος-Ναυτική Εταιρεία» (ΣΝΕ), όπως τιτλοφορείται, συνδέει 365 ημέρες τον χρόνο το νησί με την υπόλοιπη Ελλάδα. Καθημερινά υπάρχει δρομολόγιο του πλοίου «Αχιλλέας» από και προς την Κύμη -που γίνεται διπλό το καλοκαίρι, τις Απόκριες και το Πάσχα- και τρεις φορές την εβδομάδα υπάρχει δρομολόγιο προς τα άλλα δύο μεγαλύτερα νησιά των Σποράδων (Σκόπελος, Αλόννησος).
Σε αντίθεση με άλλες ακτοπλοϊκές εταιρείες τα εισιτήρια είναι φτηνά: 12,10 ευρώ το άτομο, 25,20 ευρώ για αυτοκίνητο. Και αυτό δεν αποτρέπει την εταιρεία λαϊκής βάσης να καταγράψει κερδοφορία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτει η δημοτική αρχή, τα καθαρά κέρδη το 2017 ήταν περίπου 30.000 ευρώ, αφαιρώντας όμως αποσβέσεις παλαιότερων ετών. Μαζί με αυτές το καθαρό ταμειακό κέρδος ανήλθε το 2017 σε 530.000 ευρώ (ο σχετικός ετήσιος μέσος όρος κυμαίνεται στα 500.000 ευρώ), με μέσο ετήσιο τζίρο τα 3,8 εκατ. ευρώ.
Το 2017 ήταν το 15ο διαδοχικό έτος κερδοφορίας, ενισχύοντας το ήδη υπάρχον αποθεματικό που εκτιμάται στα 3,5-4 εκατ. ευρώ. Οποιες δανειακές οφειλές έχουν αποσβεστεί εδώ και καιρό.
Μεγαλομέτοχος της ΣΝΕ δεν είναι άλλος από τον Δήμο Σκύρου. Μεγάλο ποσοστό έχει και η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, ενώ μέτοχοι είναι περισσότεροι από 2.000 απλοί Σκυριανοί (που κατοικούν στο νησί ή σε οποιοδήποτε άλλο σημείο), που όμως δεν μπορούν να κατέχουν ποσοστό μεγαλύτερο του 2% των μετοχών.
Καθώς πρόκειται για εταιρεία λαϊκής βάσης, κάθε μετοχή παρέχει το δικαίωμα μίας ψήφου στη γενική συνέλευση η οποία είναι και το ανώτατο όργανο της ΣΝΕ, που διοικείται από 9μελές διοικητικό συμβούλιο με διετή θητεία.