Με επιστολή του ο Πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ Λάζαρος Κυρίζογλου, Δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης προς τον κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή Υπουργό Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης και κ. Ευάγγελο Αποστόλου Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων εκφράζει την απόλυτη αντίθεση της Τ.Α. σε διατάξεις του σχεδίου Νόμου για τους βοσκοτόπους, με τις οποίες αφαιρείται εντελώς αναιτιολόγητα ένα θεσμοθετημένο δημοτικό έσοδο, τα δικαιώματα χρήσης βοσκής. Ο Πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ ζητεί την άμεση απόσυρση των επίμαχων διατάξεων του σχεδίου νόμου
Προς:
Κύριο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΟΥΡΟΥΜΠΛΗ
Υπουργό Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης
Σταδίου 27
101 83 Αθήνα
Κύριο ΕΥΑΓΓΕΛΟ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων
Αχαρνών 2
101 76 Αθήνα
Κοιν/ση:
Κόμματα
κ.κ. Βουλευτές των Νομών της Κεντρικής Μακεδονίας
κ.κ. Κοινοβουλευτικούς Εκπροσώπους των Κομμάτων
κ. Πρόεδρο & Μέλη του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ
κ.κ. Προέδρους των ΠΕΔ της Χώρας
κ.κ. Δημάρχους των Δήμων της Κεντρικής Μακεδονίας
ΘΕΜΑ: Δικαιώματα χρήσης βοσκής – Αφαίρεση θεσμοθετημένου δημοτικού εσόδου.
Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,
με έκπληξη λάβαμε γνώση του περιεχομένου των άρθρων 6 και 7 του άρτι κατατεθέντος Σχεδίου Νόμου «Βοσκήσιμες γαίες Ελλάδας και άλλες διατάξεις». Με τις καινοφανείς αυτές διατάξεις τα δικαιώματα χρήσης βοσκής αφαιρούνται από τους Δήμους και παραχωρούνται «στις οικείες Περιφέρειες, στις οποίες περιέρχονται και οι πρόσοδοι από την εκμίσθωση αυτών»!.
Καθώς έχουν προηγηθεί:
(α) η αιφνιδιαστική και παντελώς αναιτιολόγητη αφαίρεση του φόρου ζύθου από τους Δήμους (Ν. 4336/2015 άρθρο 2 § Δ.12.14),
(β) η επίσης αιφνιδιαστική και παντελώς αναιτιολόγητη αφαίρεση των ανταποδοτικών τελών καθαριότητας στις περιπτώσεις των συμβάσεων παραχώρησης (Ν. 4337/2015 άρθρο 13),
οι προβλέψεις των ανωτέρω διατάξεων, με τις οποίες αφαιρείται ένα ακόμη θεσμοθετημένο (ήδη από τον 19ο αιώνα!) δημοτικό έσοδο, συνιστούν ένα ακόμη καίριο πλήγμα κατά του αυτοδιοικητικού θεσμού.
Η αφαίρεση του δημοτικού αυτού εσόδου (θεμελιωμένου, την τελευταία 60ετία, στα άρθρα 5 επ. του από 24-9/20-10-1958 Β.Δ. «περί των προσόδων των δήμων») επιχειρείται, όχι απλώς χωρίς να έχει προηγηθεί καμία διαβούλευση (ούτε καν απλή ενημέρωση των Δήμων και των Συλλογικών τους Οργάνων) αλλά με την επίκληση άλλης διαβούλευσης, εντελώς διαφορετικού περιεχομένου.
Στην «Έκθεση Αποτελεσμάτων Δημόσιας Διαβούλευσης», που συνοδεύει το κατατεθέν Σχέδιο Νόμου, αναγράφεται εισαγωγικά «Α. Διάρκεια διαβούλευσης. Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, στο δικτυακό τόπο διαβουλεύσεων www.opengov.gr, το χρονικό διάστημα από 29-5-2015 έως και 19-5-2015», ενώ δεν αναφέρεται να έχει διατυπωθεί καμία παρατήρηση ή σχόλιο επί του άρθρου 7, με το οποίο αποδίδεται το ως άνω έσοδο υπέρ του Δήμου.
Έτσι, με το κατατεθέν την 12.11.15 σχέδιο νόμου, δημιουργείται η εντύπωση πως η αφαίρεση ενός θεσμοθετημένου δημοτικού εσόδου και η απόδοσή του στις Περιφέρειες άφησε εντελώς αδιάφορη την δημόσια διαβούλευση.
Όμως Κύριοι Υπουργοί, στην 12ήμερη διαβούλευση του παρελθόντος Ιουνίου, στο τεθέν υπό διαβούλευση Σχέδιο Νόμου όχι μόνον δεν υπήρχε η παραμικρή νύξη για αφαίρεση δημοτικού πόρου, αλλά αντίθετα περιλαμβάνονταν ρητή πρόβλεψη για κατάθεση του σχετικού τιμήματος (του δικαιώματος χρήσης βοσκής) υπέρ του οικείου Δήμου!
άρθρο 7 του τεθέντος σε διαβούλευση Σχεδίου Νόμου
(από 29-5-2015 έως 10-6-2015) άρθρο 7
του κατατεθέντος την 12.11.15 στο Κοινοβούλιο Σχεδίου Νόμου
Άρθρο 7
Τίμημα δικαιώματος χρήσης βοσκής
§ 1.- Για τα δικαιώματα χρήσης της βοσκής, σύμφωνα με το άρθρο 6, καταβάλλεται από τους κτηνοτρόφους τίμημα, το ύψος του οποίου καθορίζεται με την Υπουργική απόφαση της περίπτωσης δ΄ του άρθρου 11.
§ 2.- Το ανωτέρω τίμημα κατατίθεται υπέρ του Δήμου, στα διοικητικά όρια του οποίου ασκείται η βόσκηση και σε σχετικό λογαριασμό του, με την υποχρέωση διάθεσής του για τη συντήρηση και την κατασκευή έργων υποδομής της βοσκήσιμης γαίας, σύμφωνα με το διαχειριστικό σχέδιο βόσκησης. Οι αποκατεστημένοι κτηνοτρόφοι εξαιρούνται από την εφαρμογή της διάταξης αυτής.
Άρθρο 7
Μίσθωµα δικαιώµατος χρήσης βοσκής
§ 1.- Για τα δικαιώµατα χρήσης της βοσκής, σύµφωνα µε το άρθρο 6, καταβάλλεται από τους κτηνοτρόφους µίσθωµα, το ύψος του οποίου καθορίζεται µε απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονοµικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων.
§ 2.- Το ανωτέρω µίσθωµα των δηµόσιων γαιών κατατίθεται υπέρ της Περιφέρειας, στα διοικητικά όρια της οποίας ασκείται η βόσκηση και σε σχετικό λογαριασµό της, µε την υποχρέωση διάθεσής του για την εκπόνηση και την εφαρμογή των διαχειριστικών σχεδίων, τη συντήρηση και την κατασκευή έργων υποδοµής των βοσκήσιµων γαιών, σύµφωνα µε το διαχειριστικό σχέδιο βόσκησης.
§ 3.- Δεν οφείλουν την καταβολή µισθώµατος οι ιδιοκτήτες για τη δική τους βοσκήσιµη γαία και οι αποκατεστηµένοι κτηνοτρόφοι για τη βοσκήσιµη γαία στην οποία έγινε η αποκατάστασή τους.
Στην εύλογη απορία, που προκαλεί αυτή η διαμετρικά αντίθετη και ανεξήγητη μεταβολή, προστίθενται οι παραδοχές της «Έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (άρθρο 75 παρ. 1 του Συντάγματος)» (αριθμ. 140/1/2015), που επίσης συνοδεύει το κατατεθέν Σχέδιο Νόμου:
«Α. Με τις διατάξεις του υπόψη Νομοσχεδίου: 7.α. Καταβάλλεται, από τους κτηνοτρόφους, μίσθωμα, για τα δικαιώματα χρήσης της βοσκής, … Το ανωτέρω μίσθωμα των δημόσιων γαιών κατατίθεται υπέρ της Περιφέρειας στα διοικητικά όρια της οποίας ασκείται η βόσκηση και σε σχετικό λογαριασμό της, αντί υπέρ του Δήμου που ισχύει».
«Β. Από τις προτεινόμενες διατάξεις επέρχονται τα ακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα: …
ΙΙ. Επί του προϋπολογισμού των Περιφερειών: … 3. Ετήσια αύξηση των εσόδων τους, από είσπραξη μισθώματος από τους κτηνοτρόφους για την παραχώρηση σ’ αυτούς του δικαιώματος χρήσης της βοσκής (άρθρο 6 παρ. 1 και άρθρο 7 παρ. 2). …
ΙΙΙ. Επί του προϋπολογισμού των ο.τ.α. α΄ και β΄ βαθμού [προφανώς η αναφορά σε «β¨ βαθμού» έχει τεθεί εκ παραδρομής, αφού πρόκειται μόνον για τους Δήμους] 1. Ετήσια μείωση εσόδων, από την απώλεια είσπραξης του μισθώματος για τα δικαιώματα χρήσης της βοσκής σε κτηνοτρόφους, λόγω της εκχώρησής τους, εφεξής, στις Περιφέρειες (άρθρο 7 παρ. 2). …».
Ενώ, η «Ειδική Έκθεση (άρθρο 75 παρ. 3 του Συντάγματος)», επαναλαμβάνει, στο σημείο «ΙΙΙ», την διαπίστωση για την «Ετήσια μείωση εσόδων [των Δήμων} από την απώλεια είσπραξης για τα δικαιώματα χρήσης της βοσκής σε κτηνοτρόφους, λόγω της εκχώρησής τους, εφεξής, στις Περιφέρειες» και καταλήγει με την εκπληκτικής αοριστίας πρόβλεψη: «Η ανωτέρω απώλεια θα αναπληρωθεί από άλλες πηγές εσόδων των Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού [πρόκειται μόνον για τους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού». Επισημαίνουμε πως αν μια τέτοια «πρόβλεψη» συμπεριληφθεί σε δημοτικό προϋπολογισμό αυτός απλώς δεν θα εγκριθεί ποτέ από τις αρμόδιες εποπτεύουσες Αρχές…
Κύριοι Υπουργοί,
θέλουμε να πιστεύουμε πως οι επαναλαμβανόμενοι αιφνιδιασμοί και οι αλλεπάλληλες αφαιρέσεις θεσμοθετημένων δημοτικών εσόδων αποτελούν εξαιρέσεις, οφειλόμενες σε αβλεψίες ή στην ένταση και το άγχος της ρύθμισης κατεπειγουσών νομοθετικών εκκρεμοτήτων, και πως σε καμία περίπτωση δεν συνιστούν εκδηλώσεις μιας συγκροτημένης αντίληψης έναντι της Πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Εκφράζουμε την απόλυτη αντίθεσή μας με τις προβλέψεις του ως Σχεδίου Νόμου που αφαιρούν, εντελώς αναιτιολόγητα, ένα ακόμη δημοτικό πόρο και ζητούμε την άμεση απόσυρσή των σχετικών διατάξεων με επαναφορά της αρχικής διατύπωσής τους (όπως αυτή είχε τεθεί και στην διεξαχθείσα δημόσια διαβούλευση).-
Ο Πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ
ΛΑΖΑΡΟΣ ΚΥΡΙΖΟΓΛΟΥ
Δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης