Επίσκεψη της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδίας Κονιόρδου στο Βελιγράδι με αφορμή τις Ελληνικές Ημέρες Πολιτισμού
Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου επισκέφτηκε το Βελιγράδι την Πέμπτη και Παρασκευή 20 και 21 Απριλίου ύστερα από πρόσκληση του σέρβου ομόλογου της Vladan Vukosavljevic και με αφορμή την έναρξη των «Ελληνικών Ημερών Πολιτισμού».
Στο πλαίσιο της επίσκεψης της η Λυδία Κονιόρδου είχε επαφές με πρόσωπα που καθορίζουν σε θεσμικό και καλλιτεχνικό επίπεδο τον πολιτισμό στη χώρα της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Επίσης επισκέφτηκε χώρους που προάγονται οι τέχνες, Μουσεία αλλά και το παράρτημα του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού στο Βελιγράδι.
Αναλυτικά: την Πέμπτη (20/4) η Λυδία Κονιόρδου επισκέφτηκε το Εθνικό Θέατρο Βελιγραδίου. Στους χώρους του θεάτρου συναντήθηκε με τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή της σερβικής κρατικής σκηνής Dejan Savić και τον Σέρβο Υπουργό Πολιτισμού. Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής μίλησε με θέρμη για τις άριστες σχέσεις με την Ελληνική Πρεσβεία στο Βελιγράδι, και την συνεργασία με το ΚΘΒΕ και την ΕΛΣ. Ο Dejan Savić είπε ότι το Εθνικό Θέατρο Βελιγραδίου είναι ανοιχτό σε κάθε είδους συνεργασίες με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στον χώρο του κλασσικού μπαλέτου. Επίσης ότι ελπίζει να ταξιδέψει στην Ελλάδα η παράσταση της «Αντιγόνης» που ήδη παρουσιάζεται στο ρεπερτόριο του θεάτρου.
Η Λυδία Κονιόρδου εξέφρασε εξίσου ενδιαφέρον για συνεργασίες ενώ αναφέρθηκε στους νέους χώρους της ΕΛΣ και της βιβλιοθήκης στο Ίδρυμα Σ. Νιάρχος. Επίσης ενημέρωσε για την πρωτοβουλία να δοθούν χώροι του Μεγάρου για πρόβες σε νέες ομάδες. Από τον Σέρβο ομόλογο της ρωτήθηκε αν το ΥΠΠΟΑ χρηματοδοτεί τους θεατρικούς θιάσους στην Ελλάδα, και του απάντησε ότι θα επανέλθουν οι επιχορηγήσεις για ανεξάρτητα σχήματα. Και οι δύο πλευρές αναφέρθηκαν ότι για τη στήριξη του πολιτισμού είναι ανάγκη να λειτουργήσουν οι ιδιωτικές επενδύσεις.
Στη συνέχεια της επίσκεψης της η Λυδία Κονιόρδου περιηγήθηκε στις συλλογές κοστουμιών του θεάτρου. Επίσης συνομίλησε με ηθοποιούς και παρακολούθησε πρόβα της παράστασης Ριχάρδος ο Γ΄.
Αργότερα η Λυδία Κονιόρδου επισκέφτηκε το Εθνογραφικό Μουσείο όπου και ξεναγήθηκε στην έκθεση που παρουσιάζεται στο πλαίσιο των «Ελληνικών Ημερών» με αντίγραφα έργων από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Μπενάκη.
Ύστερα από την ξενάγηση στους θησαυρούς του μουσείου. Η διευθύντρια του Μουσείου Mirjana Menković και η ελληνίδα Υπουργός αναφέρθηκαν στις εξαιρετικές ομοιότητες μεταξύ των εθνογραφικών στοιχείων του Ελληνικού και του Σέρβικου λαού (παραδοσιακές στολές και κουστουμιά, υλικά, χρώματα).
Η Υπουργός Πολιτισμού στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο τμήμα Ελληνικής Γλώσσας της Φιλολογικής Σχολής. Οι καθηγητές και οι μαθητές εξέφρασαν την ευχαριστία τους προς το Ελληνικό Κράτος για την υποστήριξη σε υποδομές και την θέσπιση υποτροφιών. Στη συνάντηση τους με την Υπουργό τόνισαν τη διάθεση τους για την διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων και την προώθηση μεταφράσεων μεταξύ Σερβικών και Ελληνικών.
Το απόγευμα της Πέμπτης πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στον Πύργο Νεμπόσα (Nebojsa) στον οποίο μαρτύρησε ο Ρήγας Φεραίος και έχει συμβάλει στην αναστήλωση του το Ελληνικού κράτους.
Την Παρασκευή (21/4) η Υπουργός Πολιτισμού επισκέφτηκε το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, Εστία Βελιγραδίου. Στο πλαίσιο της επίσκεψης συζητήθηκε η ανάγκη να προωθηθεί η εκμάθηση της Ελληνικής γλώσσας και οι μεταφράσεις ενώ αναφέρθηκαν γενικότερα θέματα πολιτιστικής πολιτικής. Η Υπουργός τόνισε το σημαντικό ρόλο που έχει η Εστία και το ΕΙΠ γενικότερα στο να προάγει την προβολή του σύγχρονου Ελληνικού πολιτισμού διεθνώς.
Αργότερα πραγματοποιήθηκε η διμερής συνάντηση με τον ομόλογο της Λυδίας Κονιόρδου, Vladan Vukosavljevic στο Υπουργείο Πολιτισμού της Σερβίας. Κατά τη διάρκεια της συζητήθηκαν τομείς δράσεις για πολιτιστικές ανταλλαγές. Κοινή διαπίστωση ήταν πως υπάρχουν ενδιαφέροντα που συγκλίνουν στους τομείς των μεταφράσεων, θεατρικών ανταλλαγών και συμπαραγωγών, συντήρησης μνημείων και πολιτιστικής κληρονομιάς και ανταλλαγές στον τομέα της τεχνογνωσίας για τη συντήρηση μνημείων. Η Υπουργός πρότεινε τη δημιουργία ενός κεντρικού συντονιστικού φορέα για να προωθήσει της ανταλλαγές και εξέφρασε την πρόθεση της το ελληνικό του παράρτημα να εδρεύει στη Θεσσαλονίκη. Πρότεινε επίσης η συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών να αποτελέσει απαρχή για ένα δίκτυο χωρών του Νότου πέραν των Βαλκανίων, δεδομένων των κοινών εμπειριών και των προτεραιοτήτων της Ελληνικής Κυβέρνησης.
Συνεντεύξεις της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδίας Κονιόρδου στην εφημερίδα «Politika» και στην κρατική τηλεόραση RTS
Η Λυδία Κονιόρδου παραχώρησε συνέντευξη στο Κρατικό τηλεοπτικό κανάλι (RTS) που είναι χορηγός επικοινωνίας των Eλληνικών ημερών στο Βελιγράδι. Στην ερώτηση που της τέθηκε από την δημοσιογράφο Lidia Bozic για το τι θεωρεί ως το πιο σημαντικό στοιχείο στις ανταλλαγές μεταξύ των δυο χωρών η Λυδία Κονιόρδου εξήρε τη σημασία του σύγχρονου πολιτισμού και της πολιτιστικής κληρονομιάς και την επιθυμία και των δυο Υπουργών να συστηματοποιηθούν οι ανταλλαγές στη βάση αμοιβαιότητας και σε θέματα κοινού ενδιαφέροντος.
Η εφημερίδα Politika δημοσίευσε στο φύλο της 21ης Απριλίου την συνέντευξη της Υπουργού Πολιτισμού, στη δημοσιογράφο Ana Otasevic.
Η Λυδία Κονιόρδου υπογράμμισε στη συνέντευξη της ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τη συνεργασία με τη Σερβία, τόσο σε ό,τι αφορά την υλική όσο και στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά και τον σύγχρονο πολιτισμό. Προσθέτει ότι η συνεργασία αυτή υπήρξε αντικείμενο συνομιλιών με το σέρβο ομόλογό της Vladan Vukosavljevic, στο πλαίσιο της Διάσκεψης Υπουργών Πολιτισμού των χωρών της ΝΑ Ευρώπης, το Φεβρουάριο στα Τίρανα. «Ο πολιτισμός είναι κρίσιμης σημασίας για τη συνεχή ανάπτυξη των κοινωνιών μας, με σεβασμό για τη διαφορετικότητα».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης :
Ερ.: Είστε μία από τις πλέον διακεκριμένες ηθοποιούς στην Ελλάδα. Σχεδιάζετε μια στενότερη συνεργασία μεταξύ των ελληνικών και των σερβικών θεάτρων, αλλά και στους υπόλοιπους πολιτιστικούς τομείς;
Απ.: Ήδη υπάρχει συνεργασία μεταξύ του Εθνικού Θεάτρου στην Αθήνα, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος στη Θεσσαλονίκη και του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου με τους οργανισμούς και τους καλλιτέχνες στη Σερβία. Ο διάσημος σκηνοθέτης Nikita Milivojevic φέτος επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών, με την ερμηνεία του σπουδαίου έργου του Ivo Andric «Γέφυρα του Ντρίνου». Το ΚΘΒΕ παρουσιάζει συχνά τα έργα του στο Βελιγράδι, όπως και το σερβικό Εθνικό Θέατρο φιλοξενείται συχνά στη Θεσσαλονίκη.
Η συνεργασία μεταξύ της Ελευσίνας και του Novi Sad, που θα είναι οι Πρωτεύουσες Πολιτισμού το 2021, θα ανοίξει πολλές δυνατότητες για κοινή δημιουργία και για ανταλλαγή έργων, τεχνογνωσίας και εμπειριών μεταξύ των καλλιτεχνών των χωρών μας. Το υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδας, θα παρακολουθήσει με μεγάλο ενδιαφέρον αυτά τα έργα των δύο πόλεων, με στόχο να στηρίξει τα δημιουργικά τους σχέδια.
Ερ.: Η Ελλάδα και η Σερβία συνεργάζονται και σε ό, τι αφορά στη βυζαντινή και μεσαιωνική τους κληρονομιά.
ΑΠ.: Τα σημαντικότερα παραδείγματα είναι η αναστήλωση του Πύργου Nebojsa και η πρόσφατη συμφωνία μεταξύ του ελληνικού Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού και του Ιστορικού Μουσείου της Σερβίας, που προβλέπει ότι ένα μέρος των εκθεμάτων που παρουσιάζονται στην εξαιρετικά επιτυχημένη έκθεση για το σερβο-γαλλικό στρατιωτικό νοσοκομείο από τον Α’ΠΠ θα παραμείνει στο Ιστορικό Μουσείο Σερβίας.
Ερ.: Η Ελλάδα συνιστά παράδειγμα προς μίμηση σε ό,τι αφορά στη φροντίδα για την πολιτιστική κληρονομιά. Ποιο τμήμα του προϋπολογισμού διατίθεται για την πολιτιστική κληρονομιά σε σχέση με την σύγχρονη δημιουργία;
Απ.: Το υπουργείο Πολιτισμού προορίζει τα 2/3 του ετήσιου προϋπολογισμού του για τις ανασκαφές, την αποκατάσταση και τη συντήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, συμπεριλαμβανομένων και των μουσείων μας. Η άποψή μας είναι ότι η υλική και η άυλη κληρονομιά δεν ξεχωρίζεται από το σύγχρονο πολιτισμό. Αντιθέτως, εκείνη εμπνέει τη σύγχρονη δημιουργία με νέες ιδέες και μορφές και προωθεί διαπολιτισμικό διάλογο τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς. Η σημασία της κληρονομιάς μας στη σύγχρονη δημιουργία είναι εμφανής στις σύγχρονες μορφές και στα πειράματα με το αρχαίο δράμα, καθώς επίσης στην ερμηνεία σύγχρονων, συχνά πειραματικών και ριζοσπαστικών έργων, στα μεγαλειώδη αρχαία θέατρα.
ΕΡ.: Με ποιον τρόπο το υπουργείο σας υποστηρίζει τη σύγχρονη δημιουργία; Πότε χρηματοδοτείτε τα σύγχρονα έργα και καλλιτέχνες, μήπως δίνεται προτεραιότητα στους έλληνες καλλιτέχνες ή είστε ανοιχτοί και για μια διεθνή συνεργασία;
ΑΠ.: Η διεθνοποίηση του ελληνικού πολιτισμού αποτελεί προτεραιότητα του υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδας, ενώ η δυνατότητα διεθνούς συνεργασίας αποτελεί ένα από τα κριτήρια χρηματοδότησης των πολιτιστικών οργανισμών και των ανεξάρτητων καλλιτεχνών. Πρόσφατα, στο πλαίσιο του έτους πολιτισμού μεταξύ Ελλάδος και Ρωσίας, το ελληνικό Εθνικό Θέατρο παρουσίασε την παράσταση «Οιδίπους Τύραννος», σε συμπαραγωγή με το θέατρο Vakhtangov της Μόσχας, ένα πολύ επιτυχημένο πρότυπο, το οποίο θέλουμε να επαναλάβουμε φέτος με την Κίνα και στη συνέχεια και με άλλες χώρες. Ξεκινούμε, επίσης, ένα πρόγραμμα στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, όπου οι συμμετέχοντες από όλον τον κόσμο θα έχουν την ευκαιρία να δουν έργα των σύγχρονων ελλήνων καλλιτεχνών.
Επιπλέον, πρόσφατα ξεκινήσαμε το Διεθνές Δίκτυο Αρχαίου Δράματος, ένα τριετές πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχουν τα εθνικά θέατρα στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, η Σχολή Αρχαίου Δράματος ‘Αττικό’ στην Ελευσίνα, την ευρωπαϊκή πρωτεύουσα πολιτισμού το 2021 και το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Αυτό είναι ένα εκπαιδευτικό δίκτυο που επιδιώκει την διερεύνηση και την ερμηνεία του ελληνικού δράματος και θα συναθροίσει τους καλλιτέχνες, τους ερευνητές και τους φοιτητές από όλον τον κόσμο. Πολύ μας ενδιαφέρει να προσελκύσουμε συμμετέχοντες από τη Σερβία και άλλες βαλκανικές γειτονικές χώρες.
ΕΡ.: Πολλά πολιτιστικά μνημεία, συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων από τα σημαντικότερα δείγματα της μεσαιωνικής θρησκευτικής αρχιτεκτονικής, έχουν καταστραφεί τις τελευταίες δεκαετίες στο Κόσοβο και Μετόχια. Η Σερβία καταβάλλει μεγάλες προσπάθειες ώστε να διαφυλάξει την πολιτιστική της κληρονομιά, υπό την προστασία της UNESCO. Μπορεί η Σερβία να υπολογίσει στη στήριξη της Ελλάδας σε αυτόν τον Οργανισμό;
Απ.: Η Ελλάδα στηρίζει όλες τις δραστηριότητες της UNESCO, με στόχο τη διατήρηση της κληρονομιάς και στο πλαίσιο αυτό, βέβαια, θα στηρίξει τις προσπάθειες της Σερβίας για τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Υπό αυτή την έννοια, ενδιαφερόμαστε για ανταλλαγή ειδικών, σε επίπεδο αποκατάστασης και προστασίας.
Ερ.: Το ζήτημα του λαθρεμπορίου των πολύτιμων αρχαιοτήτων είναι σημαντικό και για την Ελλάδα και για τη Σερβία. Με ποιον τρόπο η κυβέρνησή σας αντιμετωπίζει αυτή την παράνομη δραστηριότητα;
Απ.: Ο ελληνικός νόμος προστατεύει την κληρονομιά από το παράνομο εμπόριο, ενώ οι ελληνικές αρχές, το υπουργείο Πολιτισμού και η αστυνομία, εργάζονται από κοινού επιτυχώς ώστε να διαφυλάξουν την ελληνική κληρονομιά από το παράνομο εμπόριο. Πρόσφατα καταφέραμε την επιστροφή αρχαιοτήτων του 12ου αιώνα π.χ. που εντοπίστηκαν στη Γερμανία, καθώς επίσης τμήμα μιας σαρκοφάγου που βρέθηκε σε οίκο δημοπρασίας στη Νέα Υόρκη.
Ερ.: Η Ελλάδα ήγειρε συχνά στο παρελθόν το ζήτημα της επιστροφής των πολύτιμων εκθεμάτων της πολιτιστικής και αρχαιολογικής της κληρονομιάς που βρίσκονται σε γνωστά ευρωπαϊκά μουσεία, όπως είναι το Βρετανικό Μουσείο. Το υπουργείο σας εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση;
Απ.: Η ενοποίηση των γλυπτών του Παρθενώνα αποτελεί την συνεχή μας προσπάθεια και τη διεκδικεί η ελληνική κυβέρνηση, βάσει της Σύμβασης της UNESCO για τα Μνημεία της Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Σε αυτό, έχουμε τη στήριξη της Διεθνούς Ένωσης για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, της οποίας και η Σερβία είναι μέλος.