Συνάντηση και σύσκεψη με τον Πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκο Μητσοτάκη είχε σήμερα ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χρήστος Μέτιος, με την παρουσία των Αντιπεριφερειαρχών και των Δημάρχων της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης στην έδρα της Περιφέρειας.
Ο κ. Μητσοτάκης ενημερώθηκε για τα θέματα της Περιφέρειας και των Δήμων.
Η συζήτηση ήταν εποικοδομητική και υπήρξε η δέσμευση εκ μέρους του κ. Μητσοτάκη να διατηρηθεί ανοικτός ο δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ της αυτοδιοικητικών αρχών της περιοχής και του κόμματος της Νέας Δημοκρατίας.
Εισήγηση Περιφερειάρχη
Κύριε Πρόεδρε,
Με ιδιαίτερη χαρά σας υποδεχόμαστε σήμερα στον τόπο μας, στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
«Όταν πηγαίνεις σε έναν τόπο, να παρατηρείς πρώτα τα βουνά του. Τα βουνά προηγούνται», έλεγε o Γάλλος ιστορικός Μπροντέλ για να τονίσει τη σημασία της γεωγραφίας στη γνώση και την κατανόηση ενός τόπου.
Με τα βουνά του, τα δάση του, τα ποτάμια, τις λίμνες, τις ακτές και τα νησιά του, ο τόπος μας διαθέτει ένα μοναδικό φυσικό πλούτο.
Ο φυσικός αυτός πλούτος συνδυάζεται αρμονικά με μια μακρά ιστορία πολιτισμού και πνευματικότητας, με μια κουλτούρα επικοινωνίας και διαφορετικότητας.
Οι κάτοικοι του τόπου αυτού, έχουμε το προνόμιο αλλά και την ευθύνη αυτής της σπουδαίας κληρονομιάς.
Μιας κληρονομιάς που ξεκινά από τους Βίστωνες, τους Ηδωνούς και τους Κίκονες της αρχαίας Θράκης, ακτινοβολεί στη φιλοσοφία του Δημόκριτου και την ποίηση του Ορφέα, και, διαπερνώντας ολόκληρη τη βυζαντινή και οθωμανικη περίοδο, καταλήγει να ταυτίζεται με τον σύγχρονο Ελληνισμό.
Η γεωγραφική θέση του τόπου μας άλλωστε, ευνοούσε πάντοτε την επικοινωνία των ανθρώπων, των ιδεών και των αγαθών.
Σήμερα, η Εγνατία Οδός, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια
της Περιφέρειάς μας αποτελούν τη βάση για τη συνέχιση αυτού ακριβώς του ιστορικού χαρακτήρα του τόπου μας, ως περάσματος, ως σταθμού αλλά και ως σημείου διασταυρώσεως.
Ωστόσο, παρά τα ισχυρά πλεονεκτήματα που μας έχει δώσει η γεωγραφία και η ιστορία, η Περιφέρειά μας καθυστερεί σημαντικά.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat που αφορούν τους δείκτες ανάπτυξης και οικονομικής δραστηριότητας των ευρωπαϊκών περιφερειών, η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η ανεργία κινείται σε υψηλά επίπεδα ενώ το οικογενειακό εισόδημα μειώνεται ταχύτερα σε σχέση με τον εθνικό μέσο όρο. Οι νέοι μεταναστεύουν. Οι τοπικές επιχειρήσεις δυσκολεύονται να ανταγωνιστούν τις χαμηλές τιμές και το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς των γειτονικών χωρών.
Τις προηγούμενες δεκαετίες, βέβαια, έγιναν σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης και της εξωστρέφειας, τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και σε επίπεδο απασχόλησης. Αποδείχθηκε, όμως, πως τα βήματα αυτά δεν ήταν αρκετά.
Υλοποιήθηκαν έργα σημαντικά, οι πόροι απορροφήθηκαν, χωρίς όμως να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξης.
Η κατασκευή των φραγμάτων στο Μαρμαρά Καβάλας και στο Ιάσιο Ροδόπης για παράδειγμα, ήταν σημαντικά για την περιοχή. Ωστόσο, χωρίς τα απαραίτητα αρδευτικά δίκτυα, η αξιοποίησή τους καθίσταται επί του παρόντος αδύνατη.
Από την άλλη, εφαρμόστηκαν πολιτικές που στόχευαν στην αύξηση της απασχόλησης. Δόθηκε έμφαση στην παροχή υπηρεσιών και ο τόπος μας εξελίχθηκε σταδιακά σε διοικητικό κέντρο. Ταυτόχρονα όμως παραμελήθηκε η πρωτογενής παραγωγή.
Τις επιπτώσεις αυτών των επιλογών τις βιώνουμε σήμερα σε βαθμό πολλαπλάσιο λόγω της παρατεταμένης κρίσης.
Ωστόσο, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, πιστεύουμε βαθιά πως έχουμε τη δυνατότητα να διαμορφώσουμε ένα νέο προσανατολισμό για την Περιφέρειά μας.
Έναν προσανατολισμό που θα αναγνωρίζει τόσο τα θετικά βήματα όσο και τις αστοχίες του παρελθόντος. Που θα επιδιώκει τη μέγιστη αξιοποίηση των πρώτων και τη στοχευμένη αντιμετώπιση των δεύτερων. Και κυρίως, που θα επενδύει στους τομείς εκείνους που συνθέτουν το πραγματικό πλεονέκτημα του τόπου μας.
Σε αυτό το σημείο, η γεωγραφία είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα.
Η επέκταση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και η σύνδεσή του με την Εγνατία οδό
Η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αλεξανδρούπολης – Ορμενίου ως τμήματος του άξονα Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς
Η ανάπτυξη των υποδομών του λιμανιού της Καβάλας και η σιδηροδρομική σύνδεση Καβάλας – Τοξοτών
Η υλοποίηση του αυτοκινητοδρόμου Δράμας – Καβάλας
Η κατασκευή του κάθετου άξονα Ξάνθης – ελληνοβουλγαρικών συνόρων,
μπορούν να μετατρέψουν τον τόπο μας σε έναν πραγματικό διαπεριφερειακό κόμβο μεταφορών και συγκοινωνιών.
Το στοίχημα εδώ είναι η ανάπτυξη των λιμανιών, η σύνδεσή τους με τους οδικούς άξονες και το σιδηροδρομικό δίκτυο και η σύνδεση όλων αυτών με τις πύλες εισόδου στην Περιφέρειά μας, που είναι ταυτόχρονα και πύλες εισόδου στη χώρα.
Παράλληλα, με την κατασκευή του Αγωγού ΤΑΡ η Περιφέρειά μας μπορεί να καταστεί και ενεργειακός κόμβος.
Σε αυτό το πλαίσιο, αξιοποιώντας τη διέλευση του αγωγού φυσικού αερίου από την Περιφέρειά μας, χρηματοδοτούμε με 32 εκατομμύρια ευρώ τη σύνδεση των έξι μεγαλύτερων πόλεών μας, Δράμα, Καβάλα, Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη και Ορεστιάδα, ώστε να διατίθεται φυσικό αέριο σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Με την κατασκευή του έργου αυτού είναι βέβαιο ότι θα δημιουργηθούν και νέες θέσεις εργασίας.
Αυτός ο διπλός στόχος, να μετατρέψουμε δηλαδή την Περιφέρειά μας σε μεταφορικό και ενεργειακό κόμβο με παράλληλη αξιοποίηση του οφέλους που προκύπτει για τη βελτίωση των συνθηκών ζωής των πολιτών, είναι ο μεγάλος στρατηγικός μας σχεδιασμός.
Ο τόπος μας, ωστόσο, δε θέλει να αποτελεί μόνο στρατηγικό πέρασμα. Θέλει να είναι και προορισμός.
Γι’ αυτό θεωρούμε πως είναι αναγκαίο να επενδύσουμε στον τουρισμό, στις υποδομές, στην τουριστική προβολή και στη διαμόρφωση μιας ιδιαίτερης τουριστικής ταυτότητας που θα είναι ελκυστική στην εγχώρια και διεθνή αγορά.
Η ανακήρυξη του 2017 ως Έτους Τουρισμού στην Περιφέρειά μας και οι δράσεις που θα τη συνοδεύουν, θα έρθουν να ενισχύσουν τα ήδη σημαντικά βήματα που έχουμε κάνει για μια επιτυχημένη τουριστική πολιτική με εξωστρέφεια και καινοτομία.
Ταυτόχρονα, οφείλουμε να στηρίξουμε τον πρωτογενή τομέα. Οφείλουμε να διαφυλάξουμε το κεφάλαιο της ζωικής μας παραγωγής (που αποτελεί το 15% του εθνικού ζωικού κεφαλαίου) και να αντιμετωπίσουμε προβλήματα για τα οποία συχνά δεν ευθυνόμαστε, όπως για παράδειγμα, οι ασθένειες που εισάγονται από τις γειτονικές χώρες λόγω της μη έγκαιρης αντιμετώπισής τους εκεί.
Και ενώ στους παραπάνω τομείς, ο σχεδιασμός έχει ήδη προχωρήσει σημαντικά, σχεδιάζουμε να προχωρήσουμε δυναμικά και στους τομείς της τοπικής επιχειρηματικότητας, της καινοτομίας, της κοινωνικής πολιτικής και της απασχόλησης. Γι’αυτόν τον σκοπό, αξιοποιούμε το ΕΣΠΑ και κάθε ευρωπαϊκό πρόγραμμα χρηματοδότησης, επιλέγοντας τα έργα που συμβάλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη.
Αυτές είναι οι στοχεύσεις μας. Και νιώθω την ανάγκη να υπενθυμίσω πως πολλές από αυτές, φέρουν τη σφραγίδα του αείμνηστου Περιφερειάρχη μας, Γιώργου Παυλίδη.
Κύριε Πρόεδρε,
το στρατηγικό μας σχέδιο είναι συγκεκριμένο. Οι προκλήσεις επίσης, όπως και τα προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Σε αυτήν την προσπάθεια που καταβάλλουμε για τον τόπο μας έχουμε ανάγκη τη στήριξη της κεντρικής εξουσίας.
Χρειαζόμαστε την κατανόηση και τη στήριξη όλου του πολιτικού κόσμου για τις ιδιαίτερες ανάγκες της Περιφέρειάς μας. Και θέλουμε αυτή η κατανόηση και στήριξη να έχουν πρακτικό και άμεσο αντίκτυπο στη ζωή μας.
Στην Περιφέρειά μας οι ανάγκες είναι μεγάλες και η κεντρική διοίκηση οφείλει όχι μόνο να τις αναγνωρίζει, αλλά και να πράττει αυτά που χρειάζεται.
Γιατί η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη και οι πολίτες της αξίζουν τα καλύτερα.