Ομόφωνα όχι ψήφισε το Περιφερειακό Συμβούλιο το Στρατηγικό Πλαίσιο
Επενδύσεων Μεταφορών 2014 – 2025
«Εξαιρετικά προχειρογραμμένη» χαρακτήρισε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου
κ. Πέτρος Τατούλης τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για
το Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών 2014 – 2025, κατά τη διάρκεια
συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου, το οποίο τον εξουσιοδότησε να
τεκμηριώσει εγγράφως τη διαφωνία και τις προτάσεις της Περιφέρειας προς το
αρμόδιο Υπουργείο.
«Δεν μπορούμε ως Περιφέρεια να τη δεχτούμε γιατί δε λαμβάνει σοβαρά υπόψιν
το στρατηγικό μας σχεδιασμό, ούτε τη γεωμορφολογία της Πελοποννήσου, ιδίως
στην τοπογράφηση των κέντρων μεταφοράς, όπου υπάρχουν μεγάλα λάθη, όπως στα
λιμάνια και τους οδικούς άξονες με λάθος χαρακτηρισμούς και κατηγοριοποιήσεις»
τόνισε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου και πρόσθεσε ότι «ασφαλώς και θα έπρεπε
η αρμοδιότητα αυτή να ανήκει στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Εξαρχής αναδείξαμε
ως μείζον πολιτικό ζήτημα ότι η ευθύνη των στρατηγικών σχεδιασμών θα έπρεπε να
ανήκει στην ευθύνη των Περιφερειών».
Η παρούσα μελέτη, σύμφωνα με τον κ. Τατούλη, δεν εξυπηρετεί άλλη σκοπιμότητα,
παρά μόνο να σταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να αρθεί το αδιέξοδο της
έλλειψής της. «Η μελέτη αυτή παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις, αποτελεί ωστόσο
τη σημαντικότερη αιρεσιμότητα για την έγκριση του προγράμματος του ΥΠΟΜΕΔΙ
από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και είναι η πρώτη φορά που αναλαμβάνει την ευθύνη
οργάνωσης μιας τέτοιας μελέτης η πολιτεία» σημείωσε ακόμη ο Περιφερειάρχης και
υπογράμμισε ότι «είναι πολύ κρίσιμη για την Πελοπόννησο γιατί έχει αναφορά σε
όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία και για διάστημα 11 ετών, μέχρι το 2025 δηλαδή».
Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου ανέφερε επίσης ότι οι μεταφορές αποτελούν το
μεγάλο στοίχημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ανάπτυξη της οικονομίας και
για το σκοπό αυτό τα επόμενα χρόνια θα η Ε.Ε. θα επενδύσει 1,5 τρις ευρώ για τη
βελτίωσή τους, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της Λευκής Βίβλου μέχρι το 2050 οι
απώλειες σε ανθρώπινες ζωές να είναι μηδενικές.
Ειδικότερη μνεία έκανε ο κ. Τατούλης στις αναφορές της μελέτης για τα αεροδρόμια,
οι οποίες δεν έχουν καμία σχέση με τις προβλέψεις της Περιφέρειας, «δεν λαμβάνεται
υπόψιν η διαφωνία για την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας ενάντια
στην οποία μόνο η Περιφερειακή αρχή τάχθηκε ξεκάθαρα, ούτε η παράλληλη
πολιτική χρήση του αεροδρομίου της Τρίπολης, το οποίο θα λειτουργήσει
συμπληρωματικά με το διεθνή αερολιμένα της Καλαμάτας».
Αναφορικά με το σιδηρόδρομο ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου ανέφερε ότι
δεν γίνεται καμία αναφορά, «παρά το γεγονός ότι το μοντέλο επανεκκίνησής του
αποτελεί μεγάλη τομή για τη χώρα», ενώ για τους οδικούς άξονες όπου και εκεί
υπάρχει αναντιστοιχία με τις προβλέψεις της Περιφέρειας ο κ. Τατούλης δήλωσε
ότι «στα επόμενα 5 χρόνια θα έχουμε το ασφαλέστερο και καλύτερο δίκτυο οδικών
αξόνων στη χώρα».
«Τα λιμάνια της Πελοποννήσου αποτελούν κρίσιμες υποδομές και σχετίζονται
άμεσα με το μέλλον της, το οποίο είναι συνδεδεμένο με τις θαλάσσιες μεταφορές
στο κέντρο της Μεσογείου και της διασυνοριακής σχέσης με σημαντικούς κόσμους»
σημείωσε επίσης ο κ. Τατούλης και επεσήμανε ότι «δεν γίνεται καμία πρόταση για
την αύξηση των θαλάσσιων μεταφορών». Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου άσκησε,
ωστόσο, κριτική στην επιλογή της κυβέρνησης να μεταφέρει την αρμοδιότητα των
λιμενικών ταμείων στους Δήμους, «αφού ούτε την οικονομική δυνατότητα έχουν
να αξιοποιήσουν τα λιμάνια, ούτε τη συμπληρωματική λειτουργία τους σε επίπεδο
Περιφέρειας μπορούν να σχεδιάσουν».
«Η Περιφέρεια Πελοποννήσου ήταν μια αδικημένη Περιφέρεια όλα αυτά τα
χρόνια και τώρα με την επίπονη και συγκροτημένη προσπάθειά μας προσπαθεί να
ορθοποδήσει εκτελώντας 2 προγράμματα ΕΣΠΑ, εξασφαλίζοντας πόρους από άλλα
προγράμματα» δήλωσε τέλος ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου.