Το υπέροχο φυσικό περιβάλλον της Ηπείρου εφαλτήριο για την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
Η Ήπειρος είναι ένας τόπος προικισμένος με υπέροχο φυσικό περιβάλλον ( πεντακάθαρες παραλίες και πανέμορφα βουνά), παραδοσιακούς οικισμούς και μνημεία, στερείται όμως ακόμα βασικών υποδομών για την περαιτέρω ανάπτυξη της τουριστικής της βιομηχανίας.
Όπως επισημαίνει σε συνέντευξή του ο Περιφερειάρχης κος Καχριμάνης Αλέξανδρος, η κρίση έχει επηρεάσει τον ορεινό τουρισμό ο οποίος στηριζόταν κατ’ εξοχήν στην εσωτερική αγορά.
Η Περιφέρεια προσπαθεί με τις συμμετοχές της σε διεθνείς εκθέσεις να ανοίξει και άλλες αγορές. Άμεσος στόχος, το άνοιγμα σε Αλβανία και Σκόπια και με την ολοκλήρωση των έργων στο αεροδρόμιο των Ιωαννίνων στοχεύει μέσω πτήσεων Charters σε άνοιγμα και άλλων αγορών.
Στόχος μας λέει ο Περιφερειάρχης είναι και οι εναλλακτικές μορφές Τουρισμού όπως ορειβατικός, αθλητικός, αυτοκινούμενος κ.λ.π. που έχουν στόχο να επεκτείνουν την Τουριστική περίοδο.
Τέλος, σε καλό δρόμο είναι η σύνδεση της τοπικής παραγωγής με τον Τουρισμό (Ελληνικό πρωϊνό, διάθεση τοπικών προιόντων ) κάτι που θα ενισχύσει την Ελληνική οικονομία.
Ολόκληρη η συνέντευξη του Περιφερειάρχη
Αν υπάρχουν και ποια είναι τα προβλήματα της περιφέρειας σας που εμποδίζουν την τουριστική ανάπτυξη της και πως σχεδιάζετε να τα λύσετε;
Το σοβαρότερο ασφαλώς είναι η οικονομική κρίση, για το οποίο η Περιφέρεια και γενικά η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είναι σε θέση να ασκήσει δική της πολιτική. Εκείνο που πρέπει και σε ο, τι μας αφορά κάνουμε είναι να καταθέσουμε προτάσεις στο Κεντρικό Κράτος για την τόνωση σε πρώτο στάδιο και την ανάπτυξη σε δεύτερο του τουρισμού. Ο θαλάσσιος τουρισμός θεωρούμε ότι σήμερα είναι σε καλύτερη κατάσταση συγκριτικά με τον ορεινό, ο οποίος εξαρτάται σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από την εσωτερική αγορά, η οποία μειώθηκε αισθητά εξαιτίας της πτώσης των εισοδημάτων. Η δική μας πρόταση, ήταν να δημιουργηθούν ειδικά προγράμματα κοινωνικού τουρισμού για τις ορεινές περιοχές. Υπάρχει ζήτημα με τις υποδομές σε ορισμένες περιοχές που ενώ διαθέτουν σπάνιο φυσικό περιβάλλον, μνημεία, κ.ά., υστερούν σε υποδομές φιλοξενίας. Ανασταλτικός παράγοντας είναι επίσης το αεροδρόμιο Ιωαννίνων, στο οποίο παρά τις πιέσεις μας, δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα και κυρίως δεν έχει αντιμετωπιστεί ακόμη το ζήτημα με το αυτόματο σύστημα προσγείωσης. Ζωτικής σημασίας για την τουριστική ανάπτυξη, είναι η πραγματοποίηση πτήσεων τσάρτερ και μέσω του Αεροδρομίου Ιωαννίνων, που αποτελεί επιθυμία και επιδίωξη όλων των παραγόντων του τουρισμού.
Η 12μηνη τουριστική περίοδος για την περιφέρεια σας είναι εφικτή και γιατί;
Είναι η βασική μας στόχευση και επιδίωξη. Η Ήπειρος έχει εξαιρετικές και πεντακάθαρες παραλίες, που προσελκύουν χιλιάδες επισκέπτες τους καλοκαιρινούς μήνες, ορεινές περιοχές με παραδοσιακούς οικισμούς, μνημεία, φυσικό περιβάλλον, γαστρονομία που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων και ενδιαφερόντων. Όλα αυτά συνθέτουν ένα τουριστικό προϊόν που απευθύνεται σε πολλές ομάδες τουριστών και φυσικά μπορεί να επεκταθεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Σκοπεύετε να προσθέσετε εναλλακτικές μορφές τουρισμού και ποιες;
Ήδη στον σχεδιασμό μας προβλέπεται η προώθηση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
Στο σχεδιασμό μας είναι η περαιτέρω προώθηση του περιπατητικού- ορειβατικού τουρισμού, ο ποδηλατικός τουρισμός, ο τουρισμός περιπέτειας, ο αθλητικός, ο αυτοκινούμενος, κ.ά.
Οι δράσεις τουριστικής προβολής για το 2015 τι περιλαμβάνουν;
Έχουμε καταρτίσει ένα πρόγραμμα συμμετοχής της Περιφέρειας Ηπείρου, μαζί με επιχειρηματίες του κλάδου σε στοχευμένες διεθνείς εκθέσεις τουρισμού. Πρόσφατα συμμετείχαμε σε εκθέσεις στο Ισραήλ, στη Γερμανία και ακολουθεί η συμμετοχή μας στη Διεθνή Έκθεση της Κύπρου. Στις προθέσεις μας είναι να “ανοίξουμε” οργανωμένα δύο ακόμη αγορές, των Σκοπίων και της Αλβανίας. Παράλληλα συνεχίζουμε την πρόσκληση ξένων δημοσιογράφων και touroperators για την προώθηση, τόσο του ορεινού, όσο και του θαλάσσιου τουρισμού. Βασική στόχευση είναι επίσης η προώθηση και η καθιέρωση του Ηπειρωτικού πρωινού σε ξενοδοχεία και σε καταλύματα, καθώς και η ανάδειξη της Ηπειρωτικής κουζίνας.
Υπάρχει συντονισμός των δράσεων τουριστικής προβολής μεταξύ των περιφερειακών ενοτήτων και των δήμων της περιφέρειας σας, ποιοι οι στόχοι και πως υλοποιούνται;
Υπάρχει ένας ενιαίος κεντρικός σχεδιασμός σε επίπεδο Περιφέρειας, ο οποίος στοχεύει στην προβολή της Ηπείρου ως ενιαίας τουριστικής περιοχής. Για το σχεδιασμό αυτό έγιναν αλλεπάλληλες συσκέψεις και ελήφθησαν οι απόψεις όλων των φορέων, μεταξύ των οποίων και των Δήμων. Στις εκθέσεις που μετέχει η Περιφέρεια, μπορούν και σε αρκετές περιπτώσεις εκπροσωπούνται και Δήμοι, ωστόσο εκείνο που πρέπει να γίνει σαφές και στο οποίο εμείς επιμένουμε, είναι ότι καμία τουριστική προβολή δεν μπορεί να έχει θεαματικά αποτελέσματα, αν οι επιχειρηματίες του κλάδου δεν την στηρίξουν με συμφωνίες που πρέπει να συνάπτουν με ξένους ή και Έλληνες τουριστικούς πράκτορες και φυσικά με το επίπεδο υπηρεσιών που παρέχουν.
Οι πόροι που διατίθενται για την τουριστική προβολή της περιφέρειας από πού προέρχονται και αν είναι αρκετοί.
Τα δύο τελευταία χρόνια, είχαμε σε εξέλιξη πρόγραμμα τουριστικής προβολής μέσω του ΕΣΠΑ, το οποίο ολοκληρώνεται την τρέχουσα περίοδο. Υπάρχουν όμως δράσεις που καλύφθηκαν και από άλλα προγράμματα ή και πόρους της Περιφέρειας. Ωστόσο και πριν και μετά , το οικονομικό βάρος επωμίζεται αποκλειστικά η Περιφέρεια.
Ποια είναι τα ποσοστά Ελλήνων και ξένων τουριστών που επισκέπτονται την περιφέρεια σας, ποιες είναι οι αγορές του εξωτερικού που συνεργάζεστε και αν σκοπεύετε να ανοίξετε νέες αγορές και ποιες;
Το ζήτημα για μας δεν έχει να κάνει με τα ποσοστά, γιατί αυτά εν μέρει μόνο αποδίδουν τα πραγματικά οφέλη για την κάθε περιοχή. Εκείνο που προέχει και επιδιώκουμε είναι να αυξηθούν οι μέρες διαμονής τόσο των Ελλήνων, όσο και των ξένων και να μη μένουν σταθεροί σε έναν τόπο, αλλά να επισκέπτονται παράλληλα και άλλες περιοχές και αξιοθέατα της Ηπείρου. Επιδιώκουμε δηλαδή την σύνδεση και την αλληλοσυμπλήρωση όλων των μορφών τουρισμού και ενδιαφερόντων του κάθε επισκέπτη.
Η σύνδεση των τοπικών προϊόντων με τον τουρισμό είναι στόχος ή γεγονός;
Νομίζω ότι βρισκόμαστε σε καλό δρόμο: Από την πρώτη ημέρα που είχαμε αναλάβει τα καθήκοντά μας, είχαμε τονίσει ότι ο τουρισμός για μας δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά αυτός θα πρέπει να συνδυαστεί με την τοπική παραγωγή και δραστηριότητα. Στο διάστημα που μεσολάβησε έχουμε εργαστεί συστηματικά προς την κατεύθυνση αυτή, η Περιφέρεια Ηπείρου, είναι ήδη μια από τις Περιφέρειες που έχουν προχωρήσει με πολύ γρήγορο ρυθμό το Ελληνικό (Ηπειρωτικό για μας) πρωινό, αλλά έχουμε κάνει και βήματα παραπέρα: Έχουμε σχεδιάσει την προβολή και διάθεση τοπικών προϊόντων κάθε περιοχής στο πλαίσιο υλοποίησης του καινοτόμου προγράμματος για τα Αρχαία Θέατρα της Ηπείρου. Αυτή είναι μια πιλοτική δράση που φιλοδοξούμε να την προωθήσουμε και σε άλλα επίπεδα.