Ογδόντα επαγγελματικά θεατρικά σχήματα του Ελεύθερου Θεάτρου επέλεξε να επιχορηγήσει το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού με το συνολικό ποσό του 1.005.0000 ευρώ, με το σκεπτικό ότι σε καιρούς οικονομικών και κοινωνικών δυσκολιών όπως οι σημερινοί, η σχετική διάχυση αυτού του ποσού θα συμβάλει στην ενίσχυση της θεατρικής δημιουργίας και στη στήριξη του καλλιτεχνικού δυναμικού.
Η επιλογή έγινε μεταξύ 166 προτάσεων για μία μόνο παραγωγή της χειμερινής θεατρικής περιόδου 2017-18, μετά από γνωμοδότηση της Επιτροπής Επιχορηγήσεων Ελεύθερου Θεάτρου την οποία σύστησε για τον σκοπό αυτόν η Υπουργός Λυδία Κονιόρδου στο πλαίσιο της επανενεργοποίησης και αναβάθμισης του θεσμού των Επιχορηγήσεων που είχε ανασταλεί από το 2011.
Η Επιτροπή αποτελείται από την Θεατρολόγο, Υπεύθυνη Διεθνών Σχέσεων Εθνικού Θεάτρου και δημιουργό του Greek Play Project, Ειρήνη Μουντράκη (Πρόεδρος) και ως μέλη: τον Εικαστικό, Επισκέπτη Καθηγητή της TISCH School of the Arts/New York University, Αντώνη Βολανάκη, τον Κριτικό Θεάτρου και Επίκουρο Καθηγητή Πανεπιστημίου Αθηνών Γρηγόρη Ιωαννίδη, τον δημοσιογράφο Γιώργο Μητρόπουλο, τον Καθηγητή Θεατρολογίας ΑΠΘ και Κριτικό Θεάτρου Σάββα Πατσαλίδη, την Θεατρολογο και creative producer, Ιδρύτρια του Μεσογειακού φεστβάλ Between the Seas ) και Ειδική Σύμβουλο της Υπουργού Πολιτισμού Ακτίνα Σταθάκη και τον Σκηνοθέτη και ΕΕΠ Πανεπιστημίου Αθηνών Τάκη Τζαμαργιά.
Όπως αναφέρεται στο σκεπτικό της, «η Επιτροπή μελέτησε κάθε μία πρόταση διεξοδικά και με μεγάλη προσοχή, εστιάζοντας στη δυναμική της κάθε πρότασης και την άποψη που προτείνει ή καταθέτει το σχήμα. Ιδιαίτερα βάρυνε η συνδιαλλαγή της πρότασης με το παρόν και τις μεγάλες αγωνίες που χαρακτηρίζουν το θέατρο της εποχής μας, η ανανεωτική ματιά και η διάκριση ενός ευρύτερου καλλιτεχνικού οράματος.» Από τις αιτήσεις εξαιρέθηκαν αυτές που αφορούσαν σε «θέατρο για παιδιά» ή «εφηβικό θέατρο» καθώς, σύμφωνα και με τη βούληση του Υπουργείου, θα πρέπει το είδος να τύχει ειδικής προσοχής. Επίσης, από τη διαδικασία αποκλείστηκαν «οι αιτήσεις θεατρικών σχημάτων που δεν είχαν παρουσιάσει δουλειές τους στο πρόσφατο παρελθόν όπως ρητά αναφερόταν στην προκήρυξη, προσωποκεντρικές παραγωγές, καθώς και οι αιτήσεις που αφορούσαν σε παραγωγές που οι ίδιες ή προσχέδιό τους είχε παρουσιαστεί στις σκηνές στο πρόσφατο παρελθόν».
Οι τελικές αποφάσεις της Επιτροπής έχουν ως εξής:
Α/Α ΦΟΡΕΑΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΠΟΣΟ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗΣ
1 Θέατρο Τέχνης Κάρολου Κουν – Μαριάννα Κάλμπαρη Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης
Του Έντεν Φον Χόρβατ 35000
2 Ανοιχτή Πόρτα – Ξένια Καλογεροπούλου – συμπαραγωγή με ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης Καντίντ ή Η αισιοδοξίατου Βολταίρου σε διασκευή Μοσχόπουλου 35000
3 Δόλιχος – Δημήτρης Τάρλοου Η αγριόπαπια του Ίψεν 30000
4
Μνήμη – Μιχ. Βιρβιδάκης
( Χανιά)
Το κατεστραμμένο δωμάτιο κείμενο του Μάθιου Λέντον 25000
5
Εταιρεία θεάτρου Sforaris
Γιάννης Καλαβριανός
Ιωάννα η τρελή ή ισπανικά νεκροταφείατου Καλαβριανού 25000
6 Ιδέα – Κωνσταντίνος Μπιμπής Υπηρέτης 2 αφεντάδωντου Γκολντόνι 25000
7 Δραματικό Θέατρο -Ρούλας Πατεράκη Η επίκληση της γοητείας του Γιάννη Μαυριτσάκη 25000
8 Θέατρο Δωματίου – Άντζελα Μπρούσκου Έντα Γκάμπλερ του Ίψεν 20000
9
Θεατρικό σχήμα ΠΥΡ –
Αργύρης Ξάφης
Molly Sweeney Μπράιαν Φρίελ 20000
10 ΟΠΕΡΑ – Δανάη Σαριδάκη Εδώ εμείς οι νεκροίβασισμένο στη νουβέλα «Πέδρο Πάραμο» του Χουάν Ρούλφο 20000
11
Hands Upσε συνεργασία με την ομάδα Χρώμα –
Ιωάν. Κουκουράκη
(Χανιά)
Ο γλάρος του Τσέχωφ 20000
12 4Frontal – Αθανάσιος Ζερίτης Ο μισ@νθρωπος – Μια διασκευή στο έργο του Μολιέρου 20000
13 Στοά – Θανάσης Παπαγεωργίου Εμείς οι δυο των Θ. Παπαγεωργίου –Κ. Καμπούρη 20000
14 Πράξη – Βασίλης Πουλαντζάς Φθινοπωρινή Σονάτατου Μπέργκμαν 20000
15
Θέατρο του Νέου Κόσμου
Μίλτος Σωτηριάδης
Με δύναμη από την Κηφισιά των Κεχαΐδη – Χαβιαρά 20000
16 Anagnorisis -ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας –Δήμος Αβδελιώδης Ελεύθεροι Πολιορκημένοι του Σολωμού 20000
17 Νέα Σκηνή – Ειρήνη Λεβίδη Μετά την πρόβα του Μπέργκμαν 15000
18 Κανιγκούντα – Μαρία Μαγκανάρη Τριστάνος του Τόμας Μαν 15000
19 Odc Ensemble – Έλλη Παπακωνσταντίνου Το σπήλαιο 15000
20 Σημείο ΜΗΔΕΝ – Σάββας Στρούμπος Περιμένοντας τον Γκοντό του Μπέκετ 15000
21 Fratres collectiva – Αριστείδης Σερβετάλης Δον Κιχώτης του Θερβάντες 15000
22 The Helter Skelter Company – Θάνος Παπακωνσταντίνου Wannsee του Θ. Παπακωνσταντίνου 15000
23
Nova Melancholia
Βασίλης Νούλας
Spleen του Σαρλ Μπωντλαίρ 15000
24 Νάμα – Γ. Χατζηνικολάου Night alive Conor McPherson’s 15000
25 Vasistas – Αργυρώ Χιώτη Ο αληθινόςπαραδοσιακό παραμύθι 15000
26
Νέο ελληνικό θέατρο
Γ. Αρμένης
Ο πατέρας του Στρίντμπεργκ 15000
27 Τόπος Αλλού – Νίκος Καμτσής Οι δρόμοι του χιονιού των Αλφρέντο Σαλαντίνι, Νίκου Καμτσή και Marek Kosciolek 15000
28 Πειραματική Σκηνή Τέχνης – Νικηφόρος Παπανδρέου (Θεσσαλονίκη) Η επανένωση της Κορέας του Ζοέλ Πομερά 12000
29
Elephas Tiliensis
Δημ. Αγαρτζίδης
Η κυρία από τη θάλασσα/Είναι η θάλασσα ανοιχτή του Ίψεν 12000
30 Ομάδα Cartel – Βασίλης Μπισμπίκης Αγγέλα του Σεβαστίκογλου 12000
31
Anima, ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης
Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη
Κάσσυ του Ανδρέα Φλουράκη 12000
32 Θέατρο Σημείο – Ιωάννα Μακρή Φαίδρα ένα βλέμμα πάνω στον παραβατικό έρωτα της Τσβετάγιεβα 12000
33
ΘΕ.ΑΜ.Α.( θέατρο ατόμων με αναπηρία)
Βασίλης Οικονόμου
Νεκράσοφ του Σαρτρ 12000
34 Θέση – ΝικόλαοςΑδαμαντίδης Δον Κιχώτης του Θερβάντες 10000
35 Εν δράσει – Δημ. Μυλωνάς Ράφτης κυριών του Φεϋντώ 10000
36
Θεατρική Ομάδα Κωφών Τρελά Χρώματα
Έλλη Μερκούρη
Τρωάδες του Ευριπίδη 10000
37 Ομάδα de novo – Γιάννης Στεφόπουλος Επτά κόρες της Εύας – Η περιπέτεια του ανθρώπου (επηρεασμένο από το ομότιτλο έργο του Μπράιαν Σάικς) 10000
38 Me We – Κ. Μπερδέκα Υστερόγραφο της Κ. Μπερδέκα 10000
39 Χώρος – Σίμος Κακάλας Ανεμοδαρμένα Ύψη της Έμιλυ Μπροντέ 10000
40 Λυκόφως – Γ. Λυκιαρδόπουλος Ο Γάμος της Μαρίας Μπράουν του Φασμπίντερ 10000
41 Σφενδόνη – Άννα Κοκκίνου Ο κήπος των Γιέιτς, Έλιοτ, Βιζυηνού, Έντγκαρ Λη Μάστερς, Προυστ, Χατζή 10000
42 Θέατρο της Γης – Νικόλαος Μάκας 8 ώρες και 35 λεπτά – Φωτεινή Τσαλίκογλου 10000
43 Ιανός – Κων/νος Αρβανιτάκης Together we stand/divided we fall του Μάξιμου Μουμούρη και Γ. Τζαβαρά 10000
44 Angelus Novus – Δαμιανός Κωνσταντινίδης (Θεσσαλονίκη) Η θυσία του Αβραάμτου Κορνάρου 10000
45 The Kompany – Χρήστος Πασσαλής Το βιβλίο του εαυτού μου, κεφ. 1 Παράδεισος 10000
46 Ηθικόν Ακμαιότατον – Θανάσης Σαράντος Χειμωνιάτικο Παραμύθιτου Σαίξπηρ 10000
47 Kart Productions – Μαρία Ξανθοπουλίδου Ο αμπιγιέρ του Χάουαρντ 10000
48 Αργώ – Αιμιλία Υψηλάντη Η αγάπη άργησε μια μέρα της Λιλή Ζωγράφου 10000
49 Blind Spot – Μιχάλης Κωνσταντάτος Βρυκόλακες του Ίψεν 10000
50 Μυθωδία – Νίκος Χανιωτάκης Λυσσασμένη γάτα του Ουίλιαμς 10000
51 Αξάνα – Τατιάνα Λύγαρη Στανμπουλ τρέιν του Γκράχαμ Γκρην 10000
52 Inkal – Βασίλης Μαυρογεωργίου Τα μάτια του έρωταβασισμένο στο Όνειροτου Σαίξπηρ 10000
53 Τ3χνη – Σοφία Φιλιππίδου Η ιστορία του πρίγκιπα της κούμπα Ντάμπι του Lenz 10000
54 Playroom ΑΜΚΕ – Αρ. Σομπότης Δεσποινίς Δυστυχία του Τσιμάρα Τζανάτου 10000
55 Διασπορά – Γιούλα Μπούνταλη Καπνοτόπια του Έρνεστ Κάλντγουελ 10000
56 Νέος Λόγος – Φώτης Μακρής Η χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ του Χάινριχ Μπελ 10000
57
Κάτω από τη Γέφυρα –
Νίκος Δαφνής
Η γραμμή του Ίσραελ Χόροβιτς 10000
58
Passatempo και Θέατρο Τ
Γλυκερία Καλαϊτζή (Θεσσαλονίκη)
Ο γυάλινος κόσμος του Ουίλιαμς 10000
59
Ars Moriendi –
Αθανάσιος Νίκας (Θεσσαλονίκη)
Μου είναι μικρός αυτός ο τάφος της Μπίλιανα Σερμπλιάνοβιτς 10000
60 Ομάδα Κρίσης – Γεράσιμος Αρβανιτάκης Αμαρτωλό των Γ. Αρβανιτάκη – Ιωάννας Μαστοράκη 8000
61
Helix
Νίκος Χατζηπαπάς
Illusion comic –θέαμα για δημόσιο χώρο βασισμένο στο ομώνυμο έργο του Κορνέιγ 8000
62
Εντροπία
Μαρίλλη Μαστραντώνη
Camp Europe – Μαρίλλη Μαστραντώνη 8000
63
Όχι παίζουμε
Γιώργος Σαχίνης
Ανοιχτή πόρτα με υπότιτλο ποιος σκότωσε τη Γαβριέλα της Π. Πανταζή 8000
64 Νοητή Γραμμή – Όλγα Ποζέλη Karaoke night των Όλγα Ποζέλη και Γιώργου Τζεδόπουλου 7000
65 Hippo theater group – Φώτης Δούσος Μellonia του Φ. Δούσου και Αλ. Ράπτη 7000
66 Plays2place – Βασίλης Χρυσανθόπουλος Ντελίβερι – Θέατρο Ντοκουμέντο 7000
67
Μηχανή Τέχνης –
Χρήστος Στρέπκος (Πάτρα)
Woyzeck – Η πτώση του ανθρώπουGeorg Buchner 7000
68
Per Theater Formance –
Δημ. Τσιάμης
In-A-Gadda-Da-Vida(της ομάδας Per Theater Formance) 6000
69 Η άλλη πλευρά – Μίνα Χειμώνα Το αίμα του Σ. Μπελμπέλ 6000
70 Μορφές Έκφρασης – Θωμάς Κινδύνης EUGENIA της Άννας Σεβαστής Τζίμα 6000
71 ΟΜΜΑ – Αντώνης Διαμαντής (Ηράκλειο Κρήτης ) Διαχωριστική γραμμήτων Κρίστοφ Φάλκε και Α. Διαμαντή 5000
72 Fly Theatre – Κατερίνα Δαμβόγλου Φρίντα Κάλο η δική μου πραγματικότητατης Δαμβόγλου 5000
73 Ομάδα UBUNTU – Άρης Λάσκος Το τραγούδι του έρωτα και του θανάτου του σημαιοφόρου Χριστόφορου Ρίλκε του Ράινερ Μαρία Ρίλκε 5000
74 Ανέμη – Μαρία Λουίζα Παπαδοπούλου (Ζάκυνθος) Προς Ελευσίνα – Συμμετοχική παράσταση Divised 5000
75 Πρώτες Ύλες – Χρήστος Πέγιογλου Σπλέντουρ – Το μεγαλείο της Άμπυ Μόργκαν 5000
76 Προσεχώς subway – Παύλος Παναγιωτίδης (Θεσσαλονίκη) Μηχανή Άμλετ του Μύλλερ 5000
77 Gaff – Σοφία Καραγιάννη Διγενής Ακρίτας στα όρια 5000
78 Ένα συν ένα – Δέσποινα Σαραφίδου Μικρή χορεύτρια υπέρ αδυνάτου 5000
79 This famous tiny Circus Theater Group – Κων/νος Μάρκελλος Καλό αίμα, κακό αίματης Ελεωνόρας Σταθακοπούλου 5000
80 Θέατρο της ημέρας – Ανδρομάχη Μοντζολή Μικρά τίποτα- μεγάλα κάτι του Κουρεντζή 5000
ΣΥΝΟΛΟ:
1005000
Η Επιτροπή λειτούργησε αμερόληπτα και με αίσθημα ευθύνης, και τα βασικά κριτήρια που έπαιξαν ρόλο στις τελικές αποφάσεις της ήταν τα εξής:
1. Η ολοκληρωμένη και σαφής παρουσίαση του καλλιτεχνικού σκεπτικού των προτάσεων, συμπεριλαμβανομένου και του προϋπολογισμού.
2. Η σύμπραξη και η συνεργασία των σχημάτων, – η οποία είναι επιτακτική ανάγκη ως μέτρο αντιμετώπισης της πολυδιάσπασης του ελληνικού θεάτρου.
3. Ο αριθμός των θέσεων εργασίας και οι εργασιακές συνθήκες και σχέσεις όπως διαφαίνονταν από την κατατεθειμένη πρόταση.
4. Η κινητικότητά των σχημάτων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, η οποία πρέπει να ενισχυθεί.
5. Η πρωτοποριακή και ερευνητική δουλειά θεατρικών ομάδων και η ανάπτυξη νέων εκφραστικών μέσων, όπως και συμβολή τους στην ποικιλία του καλλιτεχνικού τοπίου της χώρας.
6. Η στήριξη της ελληνικής δραματουργίας.
7. Η κοινωνική δράση των σχημάτων απέναντι σε ευαίσθητα κοινωνικά σύνολα που αποδεικνύεται είτε από την κύρια πρόταση είτε από τις προβλεπόμενες παράλληλες δράσεις.
8. Η δραστηριοποίηση των σχημάτων και η ενεργός παρουσία τους κατά το πρόσφατο παρελθόν.
Τα προτεινόμενα ποσά όπως σημειώνει η Επιτροπή Επιχορηγήσεων Ελεύθερου Θεάτρου, δεν έρχονται να καλύψουν το συνολικό κόστος μιας παραγωγής, αλλά λειτουργούν ως μερική στήριξη των παραγωγών, και κυρίως του ανθρώπινου καλλιτεχνικού δυναμικού.