22o Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας
15-26 Ιουλίου 2016
Καλλιτεχνική Διευθύντρια: Κατερίνα Κασιούμη
Τετάρτη 20 Ιουλίου 2016
Drops of Breath & Cello in Μy Life / Indira Rahmatulla
στις παράλληλες εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο
Τετάρτη 20.7.2016, στις 12:30
ΜΕΓΑΡΟ ΧΟΡΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ [ΣΤΟΥΝΤΙΟ]
ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ
Είσοδος Ελεύθερη
Drops of Breath
Sophie Bulbulyan / Dk-Bel Αποστολία Παπαδαμάκη / Quasi Stellar
Συμπαραγωγή με τη Λία Χαράκη / Pelma
Προβολή της ταινίας της πρώτης υποβρύχιας παράστασης χορού στον κόσμο-Συζήτηση με το κοινό
Σύλληψη – Χορογραφία: Αποστολία Παπαδαμάκη, Sophie Bulbulyan
Υποβρύχια μουσική: Τρύφων Κουτσουρέλης
Υποβρύχια σκηνογραφία – Κοστούμια: Γιώργος Γεωργίου
Υποβρύχια φιλμογραφία: Αναστάσης Αγάθος
Εκπαίδευση τεχνικών πλευστότητας: Τάσος Παπαπάνος
Εκπαιδευτές κατάδυσης ανάπηρων χορευτών: Luc Lakeman, Τάσος Παπαπάνος
Επίσημοι φωτογράφοι και βιντεογράφοι: Αλέξανδρος Αναγνωστόπουλος / Picme.gr, Luc Lakeman
Φωτογραφία εντύπου: Carolin Negrin
Διευθυντής παραγωγής: Μανώλης Σάρδης
Χορευτές: Δήμητρα Αντωνάκη, Sophie Bulbulyan, Jules Bulbulyan, Souad Daoudi,
Ελένη Διαμαντή, Ειρήνη Κουρούβανη, Thierry Maboang, Aριστοτέλης Μαρινόπουλος Νεφέλη Μποσκοΐτη, Αποστολία Παπαδαμάκη, Τάσος Παπαπάνος, Χριστίνα Πατσάλη Michée Quenum, Δήμητρα Σβίγγου, Αντώνης Στρούζας
Με τη συγχρηματοδότηση της Ε.Ε. Creative Europe και του Île de France
Επίσημος Χορηγός Αερομεταφορών AEGEAN
Επίσημος Χορηγός Οχημάτων Opel Hellas
Η υποβρύχια παράσταση Drops of Breath εντάσσεται στο πολυμορφικό πρότζεκτ The Underwater Heart of the Mediterranean, που υποστηρίζεται από το Πρόγραμμα «Δημιουργική Ευρώπη», της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και Πολιτισμού της ΕΕ.
Oι χορογράφοι Σοφί Μπουλμπουλιάν (Sophie Bulbulyan, Γαλλία) και Αποστολία Παπαδαμάκη (Ελλάδα) σε συμπαραγωγή με τη Λία Χαράκη (Κύπρος) και καλλιτέχνες από δέκα χώρες, παρουσίασαν για πρώτη φορά στον κόσμο μια υποβρύχια χορευτική-εικαστική παράσταση το Σεπτέμβριο του 2015, μια μοναδική εμπειρία που αποτυπώνεται στην ταινία Drops of Breath. Η υποβρύχια παράσταση Drops of Breath εντάσσεται στο The Underwater Heart of the Mediterranean, ένα πολυμορφικό πρότζεκτ που υποστηρίζεται από το Πρόγραμμα «Δημιουργική Ευρώπη», της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και Πολιτισμού της ΕΕ.
Στην παράσταση συμμετέχουν δεκατέσσερις χορευτές από τη Γαλλία, την Ελλάδα και την Κύπρο, με και χωρίς αναπηρία, ανάμεσά τους τρία παιδιά, 10-14 ετών. Η πρωτότυπη μουσική του Τρύφωνα Κουτσουρέλη έγινε καθηλωτική εμπειρία ήχου, ενώ η υποβρύχια σκηνογραφία και τα κοστούμια του Γιώργου Γεωργίου δημιούργησαν ένα μοναδικό οπτικό τοπίο για το κοινό, που παρακολούθησε είτε μέσα στο νερό (για πρώτη φορά διεθνώς) είτε από την επιφάνεια της θάλασσας είτε σε ζωντανή αναμετάδοση από την ακτή. Το μοντάζ της ταινίας ακολουθεί πιστά τους χρόνους της χορογραφίας και αποδίδει την οπτική τόσο των υποβρύχιων θεατών όσο και των θεατών στην επιφάνεια της θάλασσας.
(Διάρκεια προβολής 35΄, Μέγαρο Χορού-Στούντιο, Τετάρτη 20.7.2016, 12:30)
*******
Τετάρτη 20.7.2016, στις 22:00
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ
Είσοδος Ελεύθερη
Cello in Μy Life
Indira Rahmatulla
Ρεσιτάλ τσέλου και χορευτικoί αυτοσχεδιασμοί
Η βραβευμένη τσελίστα Ιντίρα Ραματούλα (Indira Rahmatulla), μουσικός από την Τασκένδη του Ουζμπεκιστάν, με πολλά σόλο κοντσέρτα και συμμετοχές ανά τον κόσμο, παρουσιάζει ένα ρεσιτάλ για τσέλο με έργα J.S. Bach, György Ligeti, Henri Dutilleux & Ahmed Adnan Saygun υπό τον τίτλο Cello in my Life. Η ποικιλία και το διαφορετικό ύφος των μουσικών έργων αναδεικνύει το εύρος της μουσικής ευαισθησίας και δεξιοτεχνίας της τσελίστριας, σε ένα διάλογο με το χορό. Ειδικά, τη Σουίτα του Μπαχ για σόλο τσέλο, και τους πέντε δημοφιλείς χορούς που την αποτελούν θα συνοδέψουν με αυτοσχεδιασμούς επαγγελματίες χορεύτριες – απόφοιτοι της Δημοτικής Σχολής Χορού του Δήμου Καλαμάτας: οι Σταυρούλα Γκόνου, Ναυσικά Πέππα-Τριαντάρη, Νάγια Γραμματικοπούλου και Βάσια Αναγνωστοπούλου με χαρά προσφέρουν στο 22ο Φεστιβάλ την τέχνη τους, με την καλλιτεχνική επίβλεψη της επί χρόνια Καθηγήτριας της Δημοτικής Σχολής Χορού Καλαμάτας, και συνεργάτιδας του Φεστιβάλ, Λίλλυς Τριαντάρη.
(Διάρκεια 45΄, Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο, Τετάρτη 20.7.2016, 22:00)
Το Πρόγραμμα
JOHANN SEBASTIAN BACH
Σουίτα για σόλο τσέλο αρ. 1 σε σολ μείζονα, BWV 1007
Prélude | Allemande | Courante | Sarabande | Menuett I-II | Gigue
Συμμετέχουν αυτοσχεδιαστικά οι επαγγελματίες χορεύτριες, απόφοιτες της Δημοτικής Σχολής Χορού του Δήμου Καλαμάτας:
Σταυρούλα Γκόνου (Prélude),
Ναυσικά Πέππα-Τριαντάρη (Allemande)
Νάγια Γραμματικοπούλου (Courante),
Βάσια Αναγνωστοπούλου, Σταυρούλα Γκόνου Ναυσικά Πέππα-Τριαντάρη (Sarabande)
Βάσια Αναγνωστοπούλου (Menuett I-II)
Ομαδικός αυτοσχεδιασμός (Gigue)
Συντονισμός και επιμέλεια: Λίλλυ Τριαντάρη
GYÖRGY LIGETI
Σονάτα για σόλο τσέλο
Dialogo-Adagio, rubato, cantabile, Capriccio-Presto con slancio
Διάλειμμα
HENRI DUTILLEUX
Τρεις στροφές πάνω στο όνομα του Ζάχερ
Un poco indeciso, Andante sostenuto, Vivace
AHMED ADNAN SAYGUN
Παρτίτα για σόλο τσέλο, έργο 31
IV. Allegretto, V. Allegro
*********
Γενικές πληροφορίες
Τιμές εισιτηρίων
– Παραστάσεις στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας-Κεντρική Αίθουσα
15€ & 12€ (φοιτητικό/μειωμένο)*
– Παραστάσεις στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας-Στούντιο
12€ (Γενική είσοδος)
– Ειδική τιμή για τους συμμετέχοντες στα Σεμινάρια του Φεστιβάλ: 10€
– Η είσοδος είναι ελεύθερη στις παράλληλες εκδηλώσεις εκτός από το Gala
Όπερας στις 26.7.2016
– Η είσοδος είναι ελεύθερη και στην παράσταση Drops of Peace
* H έκδοση μειωμένων εισιτηρίων καθώς και η είσοδος με αυτά στις παραστάσεις γίνεται με την επίδειξη της αντίστοιχης ειδικής κάρτας (Φοιτητική κάρτα / Κάρτα πολιτισμού / Κάρτα ανεργίας / Κάρτα Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων / Κάρτα Σωματείου Εργαζομένων στο Χώρο του Χορού / Κάρτα ΑΜΕΑ).
Προπώληση:
• Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας
10:00-13:00 & 18:30-21:00 καθημερινά
(εκτός Kυριακής & απογεύματος Σαββάτου)
• Πληροφορίες για εισιτήρια & αγορά μέσω πιστωτικών καρτών (Visa & Mastercard)
T: 27210 83088 & 27210 98025 / Φ: 27210 98063
(τις παραπάνω ημέρες & ώρες)
• Προπώληση εισιτηρίων ηλεκτρονικά: www.kalamatadancefestival.gr
*******
Συνδιοργανωτές σε παράλληλες εκδηλώσεις
Εφορεία Αρχαιοτήτων Μεσσηνίας
Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας
CineDoc, με την υποστήριξη της Πρεσβείας των Η.Π.Α. στην Αθήνα
Το 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας υποστηρίζουν:
ΧΡΥΣΟΣ ΧΟΡΗΓΟΣ
ΙΔΡΥΜΑ ΚΑΠΕΤΑΝ ΒΑΣΙΛΗ
ΧΟΡΗΓΟΣ
Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Υποστηρικτές
British Council
Οι Φίλοι της Μουσικής Καλαμάτας
Opel
Aegean Airlines
ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΕΡΤ
ΕΡΤ Περιφέρεια
Culturenow.gr
Ελculture.gr
Life.gr
TheToc
Monopoli.gr
Dancepress.gr
Dancetheater. gr
Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας είναι μέλος της Διεθνούς Ένωσης Φεστιβάλ EFEE – Europe for Festivals, Festivals for Europe
Υπεύθυνη Επικοινωνίας & Γραφείου Τύπου Καλαμάτας
‘Εβελυν Καμβυσίδη
Τ: 6948 591 321, faris@kalamata.gr
Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας
Παν. Καίσαρη 6, 24133, Καλαμάτα
Τ: 27210 83086, 90886
F: 27210 26966
mail@kalamatadancefestival.gr
www.kalamatadancefestival.gr
Πέμπτη 21, Παρασκευή 22 & Σάββατο 23. 7.2016
Από τη Μεγάλη Βρετανία στο 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας
Candoco Dance Company, Siobhan Davies & David Hinton
Στο κύριο πρόγραμμα όσο και στις παράλληλες εκδηλώσεις του 22ου Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας σημαντική είναι και η παρουσία της βρετανική χορευτικής σκηνής. Η φημισμένη ομάδα Candoco Dance Company, που αποτελείται από αρτιμελείς και μη χορευτές, θα παρουσιάσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τα έργα δύο καταξιωμένων χορογράφων, των Aλεξάντερ Γουίτλεϋ (Alexander Whitley) και Τόμας Χάουερτ (Thomas Hauert) στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας. Επιπλέον, στον ίδιο χώρο παρουσιάζονται τόσο η ταινία All This Can Happen που είναι το αποτέλεσμα της πρώτης συνεργασίας ανάμεσα στην εμβληματική φυσιογνωμία του βρετανικού σύγχρονου χορού, της χορογράφου Σιβόν Ντέιβις (Siobhan Davies και στον βραβευμένο σκηνοθέτη ταινιών Ντέιβιντ Χίντον (David Hinton), όσο και η εγκατάσταση/ταινία The Running Tongue, που είναι μία είναι αποτέλεσμα της δημιουργικής συνεργασίας της Σιβόν Ντέιβις, του Ντέιβιντ Χίντον με καλλιτέχνες ήχου, κινουμένων σχεδίων και 22 καλλιτέχνες του χορού. Με την ευκαιρία των προβολών ο Ντέιβιντ Χίντον, θα βρίσκεται στο 22ο Φεστιβάλ για μία ανοιχτή βραδιά Screendance – συνομιλίας και ανταλλαγής με έναν καλλιτέχνη που κινείται στα όρια συνάντησης χορού, κίνησης, φιλμ και εικόνας.
Παρασκευή 22 & Σάββατο 23.7.2016, στις 20:00
ΜΕΓΑΡΟ ΧΟΡΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ [ΚΕΝΤΡΙΚΉ ΑΙΘΟΥΣΑ]
Beheld & Notturnino
Candoco Dance Company
Η ομάδα Candoco Dance Company από τις πιο φημισμένες ομάδες, αποτελείται από αρτιμελείς και μη χορευτές, επισκέπτεται την Καλαμάτα με δύο “πρεμιέρες” για την Ελλάδα: τα έργα των δύο καταξιωμένων χορογράφων, Aλεξάντερ Γουίτλεϋ (Alexander Whitley) και Τόμας Χάουερτ (Thomas Hauert). Ακολουθώντας την πρακτική της πρόσκλησης σε διεθνούς φήμης χορογράφους, η ομάδα έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα υψηλού επιπέδου, ποιοτικό ρεπερτόριο, ενώ παράλληλα παρέχει εκπαιδευτικά προγράμματα που κάνουν το χορό προσβάσιμο σε όλους.
Σημειώνουν οι Καλλιτεχνικοί Συν-Διευθυντές της ομάδας ο Pedro Machado και η Stine Nilsen: Συνεργαζόμαστε με χορογράφους που ενδιαφέρονται να διερευνήσουν την κίνηση, να ωθήσουν τους χορευτές στο καινούργιο. Το όραμα των χορογράφων και η δυναμική των χορευτών αποτελούν τον πυρήνα της Candoco Dance Company. Η μικτή σύστασή μας –χορευτές με και χωρίς αναπηρία– εμπλουτίζει τη δουλειά μας. Έχουμε επιλέξει ποικίλες προσεγγίσεις στη χορογραφία, έτσι ώστε οι παραγωγές μας να αναδίδουν φρεσκάδα, τόλμη, να είναι απροσδόκητες. Θέλουμε να συνεργαζόμαστε με χορογράφους που αμφισβητούν την ίδια τους την οπτική, ωθώντας διαρκώς στα όριά του το χορό ως τέχνη και τον τρόπο παρουσίασής του. Θέλουμε η παράσταση να φανερώνει κάτι γι’ αυτούς που χορεύουν, να αποκαλύπτει την ανθρώπινη διάσταση, πάντα. Θέλουμε να μπορεί να «βλέπει» το κοινό τους χορευτές μέσα από τη χορογραφία. Μέσα από ένα μικτό πρόγραμμα, με δύο ή τρία έργα ανά παράσταση, προσπαθούμε να αναδείξουμε αρκετές πτυχές των χορευτών μας, τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους κινούνται και σχετίζονται με το κοινό.
Με την υποστήριξη: British Council, Arts Council, PHF, Aspire
Beheld
Διάρκεια: 30΄
Ιδέα – Χορογραφία – Σκηνοθεσία: Alexander Whitley
Σχεδιασμός φωτισμών: Jackie Shemesh
Σκηνικά και σχεδιασμός κοστουμιών: Jean-Marc Puissant
Κατασκευή κοστουμιών: Sasha Keir
Κατασκευή σκηνικών: Jessica Dixon, Amanda Barrow
Μουσική: Nils Frahm, επεξεργασμένη από τον Rutger Zuydervelt
Φωτογραφία: Hugo Glendinning
Χορεύουν: Megan Armishaw, Joel Brown, Tanja Erhart, Adam Gain, Jason Mabana
Laura Patay, Toke Broni Strandby
Παραγγελία του Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance,
με την υποστήριξη του The Idlewild Trust.
Το Beheld δημιουργήθηκε το καλοκαίρι του 2015 για την ομάδα χορευτών με και χωρίς αναπηρία Candoco Dance Company. Το έργο προέκυψε μέσα από μια διαδικασία «εξερεύνησης» των χορογραφικών ιδεών, και του μετασχηματισμού τους σε υλικά στοιχεία, ως μέρος του σκηνικού αλλά και ως συνέχεια του σώματος, στην αναζήτηση νέων τρόπων θέασης της κίνησης. Οι επτά χορευτές παλεύουν με μεγάλα κομμάτια υφάσματος, που αρχικά μοιάζει να ντύνουν το σώμα τους (για τις
ανάγκες του έργου χρησιμοποιήθηκαν 100 μέτρα λίκρα), καλύπτουν, αποκαλύπτουν, περιορίζουν και διευρύνουν την κίνηση και το χώρο. Μέσα από το συγχρονισμό των κινήσεων ολοκληρώνεται σταδιακά μια διαδικασία διαμόρφωσης και αναδιαμόρφωσης του επι σκηνής θεάματος, που μας προκαλεί να επανεξετάσουμε το πώς και το τι τελικά βλέπουμε. Το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 2015 στο Laban Theatre του Λονδίνου.
Notturnino
Διάρκεια: 35΄
Χορογραφία: Thomas Hauert
Βοηθός χορογράφου: Liz Kinoshita
Σχεδιασμός φωτισμών: Chahine Yavroyan
Σχεδιασμός κοστουμιών: Nατάσα Σταματάρη
Ηχητικό υλικό από το Tosca’s Kiss (1984) του Daniel Schmid, T&C Film
Φωτογραφία: Benedict Johnson
Χορεύουν: Megan Armishaw, Joel Brown, Tanja Erhart, Adam Gain, Andrew Graham, Jason Mabana, Laura Patay, Toke Broni Strandby
Παραγγελία του Live at LICA, με την υποστήριξη του Platform, Islington και του Greenwich Dance.
O βραβευμένος ελβετός χορογράφος Thomas Hauert δημιούργησε για την ομάδα Candoco το Notturnino (2014), παιχνιδιάρικο αλλά και οδυνηρό έργο, εμπνευσμένο από το ντοκιμαντέρ Tosca’s Kiss, μια συγκινητική φιλμογράφηση της ζωής συνταξιούχων τραγουδιστών όπερας σ’ έναν οίκο ευγηρίας, το οποίο και ίδρυσε ο Τζουζέπε Βέρντι, στο Μιλάνο.
Το Notturnino είναι αυτοσχεδιαστικό, με σαφή ωστόσο δομή, και κάθε παράστασή του αποτελεί μια μοναδική εμπειρία. Δηλώνει ο Thomas Hauert: «Ο χορός με γοητεύει κυρίως ως προς την αίσθηση της κίνησης και τα συναισθήματα που αυτή γεννά. Η έμπνευση για το Notturnino γεννήθηκε από ένα φιλμ, την όπερα και τους χορευτές της ομάδας Candoco. Το σάουντρακ με τις φωνές των γερασμένων τραγουδιστών που «αναβιώνουν» σκηνές από όπερες και μιλούν για τη ζωή τους, και με τους ήχους της καθημερινότητάς τους στον οίκο ευγηρίας, μου φέρνει στο νου πρόσωπα και καταστάσεις, αφυπνίζει αναμνήσεις.
Ο χορός πρέπει, λοιπόν, να προσθέτει ένα νέο στρώμα υφών και αισθήσεων, αντί να οπτικοποιεί τον ήχο. Ελπίζω το έργο αυτό να προκαλεί διαφορετική αντίδραση σε κάθε ακροατή, ανασύροντας τα προσωπικά βιώματα, τις ευαισθησίες και ανησυχίες του. Βασίζεται στον αυτοσχεδιασμό, που για μένα είναι αναγκαίος, είτε κατά τη διαδικασία δημιουργίας είτε επί σκηνής, καθώς πιστεύω ότι το σώμα μπορεί να κινηθεί πολύ πιο περίπλοκα, αν του επιτρέψουμε να ακολουθήσει τη διαίσθηση και δεν το περιορίσουμε σε συνειδητά επεξεργασμένες φόρμες.»
********
ΜΕΓΑΡΟ ΧΟΡΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Πέμπτη 21, Παρασκευή 22 & Σάββατο 23. 7.2016
• All This Can Happen
• The Running Tongue
των Siobhan Davies & David Hinton
Παρασκευή 22.7.2016, στις 18:00
• Screendance //60΄
Oμιλία του David Hinton – Συζήτηση
Το All This Can Happen και το Running Tongue θα μπορούσαν να περιγραφούν ως τολμηρά εγχειρήματα, μέσα από τα οποία συναντιούνται οι τέχνες του χορού, της φωτογραφίας και του κινηματογράφου. Στο πλαίσιο συνεργασίας που διαμόρφωσε η Σιβόν Ντέιβις, καλλιτέχνες με διαφορετικές προσεγγίσεις, μέσα και αισθητικές κλήθηκαν να συν-δημιουργήσουν, εξερευνώντας τις μοναδικές δυνατότητες που προσφέρει χορογραφικά η κινηματογραφική εικόνα.
• Η ταινία All This Can Happen είναι το αποτέλεσμα της πρώτης συνεργασίας ανάμεσα στην εμβληματική φυσιογνωμία του βρετανικού σύγχρονου χορού, της χορογράφου Siobhan Davies και στον βραβευμένο σκηνοθέτη ταινιών David Hinton. Βασισμένο στη νουβέλα του Ρόμπερτ Βάλζερ Ο περίπατος (1917), που περιγράφει τις σκέψεις ενός συγγραφέα ενώ κάνει τον περίπατό του, το φιλμ αποτελεί ένα στοχασμό για την καθημερινότητα, και συμπυκνώνει τις κοινές καλλιτεχνικές αναζητήσεις των δύο δημιουργών. Βασισμένο κυρίως σε φωτογραφίες από το αρχείο του British Film Institute, το All this Can Happen είναι μια χορογραφία εικόνων με στόχο να αναδειχθούν πτυχές της καθημερινότητας που συχνά μένουν αθέατες. Το έργο έχει προβληθεί σε περισσότερες από 21 χώρες.
• Η εγκατάσταση/ταινία The Running Tongue είναι αποτέλεσμα της δημιουργικής συνεργασίας της αγγλίδας χορογράφου Σιβόν Ντέιβις (Siobhan Davies), του σκηνοθέτη Ντέιβιντ Χίντον (David Hinton), καλλιτεχνών ήχου, κινουμένων σχεδίων και 22 καλλιτεχνών του χορού. Ο θεατής παρακολουθεί όρθιος, και για όση ώρα επιθυμεί, την εικόνα μιας αθλήτριας, σε φυσικό μέγεθος, που τρέχει, ενώ κατά τη διάρκεια αυτής της εικόνας παρεμβάλλονται σκέψεις και εικόνες που χτίζουν πολλές και διαφορετικές ιστορίες, δίνοντας την αίσθηση ότι η γυναικεία φιγούρα ταξιδεύει ανά το χρόνο και το χώρο. Το έργο προβάλλεται αδιάλειπτα, διατηρώντας μία σταθερή βάση αλλά παράλληλα αλλάζει συνεχώς, δημιουργώντας κάθε φορά μια νέα ιστορία, ένα νέο νόημα.
• Με αφορμή την παρουσίαση στο 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας των πολυδιάστατων κινηματογραφικών δημιουργιών All This Can Happen και The Running Tongue, ο βραβευμένος βρετανός σκηνοθέτης David Hinton μιλάει για τη συνεργασία του με την ιστορική μορφή του σύγχρονου βρετανικού χορού Siobhan Davies. Μια αφορμή γνωριμίας, συνομιλίας και ανταλλαγής με έναν καλλιτέχνη που κινείται στα όρια συνάντησης χορού, κίνησης, φιλμ και εικόνας.
(Μέγαρο Χορού-Στούντιο, Παρασκευή 22.7.2016, 18:00)
Αναλυτικά
Πέμπτη 21 & Παρασκευή 22.7.2016, στις 22:00
ΜΕΓΑΡΟ ΧΟΡΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ [ΒΕΡΑΝΤΑ]
Ελεύθερη είσοδος
All This Can Happen, 50΄
Tαινία των Siobhan Davies & David Hinton
Siobhan Davies Dance Siobhan Davies Dance
Αφήγηση: John Heffernan
Μουσική: Chu-Li Shewring
Μοντάζ: Danny McGuire
Συμπληρωματικό μοντάζ: Matthew Killip
Εκτέλεση παραγωγής: Franck Bordese
Υπεύθυνη αρχειακού υλικού: Martha Wailes
Στιγμιότυπα βίντεο: Lucie Sheppard (αρχική επιλογή) & Piera Buckland, Zoë Dickin (συμπληρωματική έρευνα)
Μείξη ήχου: Peter Hodges
Ψηφιακό μοντάζ – Χρωματική επεξεργασία εικόνας: Torquil Dearden
Σχεδιασμός τίτλων: Marc Marazzi
Παραγωγή: Nina Baker, Robyn Cabaret, Eva Martinez, Alison Proctor, Rob Prouse
Από τη νουβέλα Ο περίπατος του Robert Walser, με την ευγενική παραχώρηση του Robert Walser Foundation και της Ένωσης Ελβετών Συγγραφέων. Μετάφραση του Christopher Middleton, με την άδεια των Profile Books and Farrar, Straus and Giroux, LLC.
Με την υποστήριξη: Arts Council England και Siobhan Davies Commissioning Fund
Εκείνος που περπατά πρέπει να παρατηρεί και να μελετά, με υπέρτατη αγάπη και προσοχή, το παραμικρό ζωντανό πράγμα.
Τα πιο υψηλά και τα πιο ταπεινά, τα πιο σοβαρά και τα πιο αστεία πράγματα είναι γι’ αυτόν εξίσου αγαπητά, ωραία και πολύτιμα.
Robert Walser, Ο περίπατος (1917)
Το ενδιαφέρον της Σιβόν Ντέιβις για το πώς άλλες μορφές τέχνης μπορούν να συνομιλήσουν με τη χορογραφία, αλλά και η επιθυμία της για συνεργασία με νέους και καταξιωμένους καλλιτέχνες από διάφορα πεδία, οδήγησαν την Ντέιβις στη
δημιουργία δύο έργων σε συνεργασία με τον κινηματογραφιστή David Hinton: το All This Can Happen και το The Running Tongue. Και για τα δύο έργα οι καλλιτέχνες εμπνέονται από τη δουλειά του ερευνητή του 19ου αιώνα Étienne-Jules Marey (1830-1904), από τους πρώτους που προσπάθησαν να καταγράψουν φωτογραφικά την ανθρώπινη κίνηση.
«Η Σιβόν Ντέιβις πιστεύει στο χορό. Πιστεύει ότι ο χορός είναι μια αυτόνομη τέχνη, εξίσου κατανοητή, εκφραστική και ουσιαστική όσο η μουσική, το θέατρο και οι εικαστικές τέχνες. Και ότι ο χορός μπορεί να είναι τόσο εγκεφαλικός όσο και
αισθησιακός, να επιδεικνύει τόσο τεχνική όσο και συναίσθημα, να λειτουργεί μέσα από μεταφορές, αλλά και πιο άμεσα ή κυριολεκτικά.» Έτσι περιγράφει την καταξιωμένη βρετανίδα χορογράφο ο κριτικός χορού Sanjoy Roy, εξετάζοντας το
πολυποίκιλο και εκτενές έργο της, για το οποίο έχει βραβευτεί επανειλημμένως.
Η Σιβόν Ντέιβις άρχισε την καριέρα της ως χορεύτρια στα τέλη της δεκαετίας του ’60 στο Λονδίνο και ίδρυσε τη δική της ομάδα ως χορογράφος το 1981. Επηρεάστηκε ιδιαίτερα από τον αμερικανό μινιμαλιστή και αφαιρετικό χορογράφο Μερς Κάννιγχαμ, και προσπάθησε συνειδητά να εξερευνήσει και να διευρύνει τις δυνατότητες της τέχνης του χορού, χωρίς να περιορίζεται σε συγκεκριμένες τεχνικές, ή να στοχεύει στη δημιουργία ενός συγκεκριμένου ύφους ή νοήματος με τα έργα της. Έτσι, αφού χορογράφησε μια σειρά έργα για τη θεατρική σκηνή, παρουσιάζει τελευταία δουλειές της σε στούντιο, γκαλερί και μουσεία. Από το 2006, μάλιστα, όταν εγκατέλειψε το μοντέλο περιοδεύουσας ομάδας χορού, άνοιξε τον δικό της χώρο, Siobhan Davies Studios, στο νότιο Λονδίνο. Η χρονιά αυτή σημάδεψε και τη στροφή της σε πιο συνεργατικές δομές δημιουργίας, που συχνά φέρνουν σε επαφή το χορό με άλλες τέχνες. Ειδικότερα στα πιο πρόσφατα έργα της για γκαλερί ή χώρους μουσείων είναι εμφανής η προσπάθειά της να διαχωρίσει το χορό από τη χορογραφία και να πειραματιστεί με καθημερινές δράσεις, αλλά και με το πώς το πλαίσιο παρουσίασης μπορεί να αποκαλύψει την πολυπλοκότητα μιας κοινής πράξης. Συγχρόνως, στον νέο της χώρο, όπου συστεγάζεται και ο φορέας Independent Dance, εγκαινιάστηκε μια σειρά από
δράσεις, συζητήσεις, εργαστήρια και ερευνητικές συναντήσεις για το χορό και τις εικαστικές τέχνες, μεταξύ άλλων. Έτσι ο χώρος Siobhan Davies Studios είναι πλέον σημείο συνάντησης καλλιτεχνών από το χορό και άλλες τέχνες που επιθυμούν
να ανταλλάξουν απόψεις, να συνεργαστούν και να εξερευνήσουν τις δυνατότητες του ανθρώπινου σώματος, της κίνησης, του χορού και της χορογραφίας σήμερα. Παραμένει συγχρόνως ένας χώρος ανοιχτός στο ευρύτερο κοινό, αφού συχνά
διοργανώνονται εκεί φεστιβάλ, εκθέσεις και δραστηριότητες για παιδιά, ενώ προσφέρονται μαθήματα τόσο για επαγγελματίες όσο και για ερασιτέχνες του χορού.
Πρόσφατα ερευνητικά πρότζεκτ της Ντέιβις είναι η σειρά διεπιστημονικών συνομιλιών Parallel Voices, μεταξύ ανθρώπων του χορού, των εικαστικών, της συγγραφής, καθώς επίσης επιστημονικών κλάδων, όπως η νευρολογία· και το πρώτο διαδικτυακό αρχείο χορού στη Μεγάλη Βρετανία, Siobhan Siobhan Davies RePlay RePlay, που περιλαμβάνει σπάνιο οπτικοακουστικό υλικό από έργα της Ντέιβις και συνεργατών της.
Στην ταινία All This Can Happen (2012) οι Ντέιβις και Χίντον εξετάζουν τον κόσμο παρατηρώντας προσεκτικά και το πιο μικρά συμβάντα της καθημερινότητας. Η δομή, η ευαισθησία και η αφηγηματικότητα της ταινίας προέρχονται από τη σκοτεινή κωμική ιστορία του Ρόμπερτ Βάλζερ Ο περίπατος (1917), που παρουσιάζει τις σκέψεις ενός συγγραφέα καθώς κάνει τον περίπατό του. Έναν περίπατο γεμάτο μικρές περιπέτειες, καθώς ο κεντρικός χαρακτήρας συναντάει έναν μυστήριο γίγαντα, δειπνεί με μια ευφυή γυναίκα, συνομιλεί με έναν φιλικό σκύλο και στέλνει ένα επικίνδυνο γράμμα. Η ταινία διεισδύει στην ανθρώπινη συνείδηση, αποκαλύπτοντας το πώς παρατηρεί, συνδέεται και σκέφτεται κανείς τον κόσμο γύρω του. Το All This Can Happen είναι φτιαγμένο αποκλειστικά από φωτογραφίες και πρώιμο κινηματογραφικό υλικό, κυρίως από τα αρχεία του Βρετανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου. Γι’ αυτό πολλές από τις εικόνες είναι παλιές, φθαρμένες ή σχεδόν κατεστραμμένες.
Η διαδικασία δημιουργίας της ταινίας μπορεί να χαρακτηριστεί σαν μια χορογραφία κινούμενων εικόνων. Απλές δράσεις αποδομούνται και επανασυναρμολογούνται για να αποκαλύψουν αυτό που συχνά χάνεται στην καθημερινότητα.
Στόχος της είναι να φανούν μέσα από την ταινία όλα αυτά που μπορεί κανείς να αισθάνεται, να φαντάζεται ή να σκέφτεται μια δεδομένη στιγμή, αλλά και πώς αυτό αλλάζει από τη μια στιγμή στην άλλη.
Από την άλλη μεριά ο Χίντον προβάλλει, μέσα από αντιθέσεις εικόνων και ήχων, το πώς η παρατηρητικότητα, η φαντασία καιη μνήμη μπορούν να συνυπάρχουν, δημιουργώντας ένα τρισδιάστατο ψυχολογικό ή κυβιστικό πορτρέτο του μυαλού.
Πέμπτη 21, Παρασκευή 22 & Σάββατο 23.7 .2016
από τις 13:00 έως τις 22:00, συνεχής προβολή
ΜΕΓΑΡΟ ΧΟΡΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Ελεύθερη είσοδος
ΆΤΑΣ
The Running Tongue
Eγκατάσταση/ταινία των Siobhan Davies & David Hinton
Τις εικόνες επινόησαν οι καλλιτέχνες του χορού: Gaby Agis, Frank Bock, Seke Chimutengwende, Katye Coe, Nicola Conibere, Siobhan Davies, Robin Dingemans, Simon Ellis, Fred Gehrig, Alexandrina Hemsley, Wendy Houstoun, Annie Lok, Henry Montes, Charlie Morrissey, Freddie Opoku-Addaie Florence Peake, Lauren Potter, Ευφροσύνη Πρωτοπαπά, Deborah Saxon, Eleanor Sikorski, Matthias Sperling, Alexander Whitley
Animation: Magali Charrier, Noriko Okaku, Tony Comley, Rachel Davies
Ήχος: Chu-Li Shewring, Raoul Brand, Zhe Wu
Ηλεκτρονική τυχαιοποίηση και κωδικοποίηση: Robert Prouse
Γυναίκα που τρέχει: Helka Kaski
Φιλμογράφηση: Max Abbiss-Biro
Παραγγελία του Carriageworks, Aυστραλία
Με την υποστήριξη: Arts Council England και © Siobhan Davies, David Hinton and Siobhan Davies Dance MMXVI
To Running Tongue είναι ένα φιλόδοξο πρότζεκτ, μια μαγευτική κινηματογραφική εγκατάσταση, για την οποία η χορογράφος Σιβόν Ντέιβις και ο κινηματογραφιστής Ντέιβιντ Χίντον συνεργάστηκαν με σχεδιαστές ήχου, ανιματέρ και 22 χορευτές και χορογράφους.
Η ταινία είναι δομημένη πάνω σε μια λούπα 10 δευτερολέπτων, που απεικονίζει μια γυμνή γυναίκα να τρέχει. Αυτή η ιδιαίτερη γυναικεία μορφή αποτελεί τον κεντρικό αφηγηματικό άξονα, καθώς ταξιδεύει ατρόμητη μέσα στο χρόνο και τις εποχές που διαδέχονται η μια την άλλη στην πολύπλευρη πόλη του Λονδίνου. Καθώς εξελίσσεται το έργο, η εικόνα παγώνει σε συχνά χρονικά διαστήματα και η γυναίκα που τρέχει βρίσκεται ξαφνικά μέσα σε παράξενες καταστάσεις.
Το έργο είναι φτιαγμένο από μια σειρά ξεχωριστών «ιστοριών», καθεμιά από τις οποίες είναι δημιούργημα ενός διαφορετικού χορευτή ή χορογράφου. Οι ιστορίες αυτές δεν είναι παρά κινηματογραφικά σποτ ενός λεπτού περίπου, τα οποία βασίζονται σε μια παροιμία ή ένα γνωμικό σχετικό με τη γυναίκα. Στο Running Tongue οι χορευτές και οι χορογράφοι δεν είναι μόνο περφόρμερ στην οθόνη, αλλά και υπεύθυνοι για τη συνολική εικόνα μέσα στην οποία εμφανίζονται. Το ζητούμενο είναι να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες που προσφέρει η φωτογραφία και το κολάζ και να δημιουργήσουν φανταστικές χορογραφικές εικόνες όπου όλα είναι δυνατά – μια περφόρμερ μπορεί να πετάξει, να γίνει μικρή σαν έντομο, ή να εμφανίζεται σε περισσότερα από ένα μέρη ταυτοχρόνως. Η ταινία παίζει συνεχώς, χωρίς όμως να επαναλαμβάνεται η σειρά των σκηνών. Έτσι, οι αντιθέσεις εικόνων και ήχων και η πάντα διαφορετική σειρά γεγονότων δίνουν τη δυνατότητα και στον θεατή να «διαβάσει» με ποικίλους τρόπους τις μικρές ιστορίες που τυχόν αναδύονται.
Παρασκευή 22.7.2016, στις 18:00
ΜΕΓΑΡΟ ΧΟΡΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Ελεύθερη είσοδος
Screendance //60΄
Oμιλία του David Hinton – Συζήτηση
Ο βραβευμένος βρετανός σκηνοθέτης Ντέιβιντ Χίντον μιλάει για τη συνεργασία του με την ιστορική μορφή του σύγχρονου βρετανικού χορού, Siobhan Davies. Μια αφορμή γνωριμίας και συνομιλίας με τον καλλιτέχνη που κινείται στο όριο συνάντησης του χορού, της κίνησης, του φιλμ και της εικόνας.
Screendance: συνδυάζει την κινηματογραφία με τη χορογραφία, προσθέτοντας μια εντελώς νέα διάσταση στη σύλληψη της κίνησης. Δεν αναφέρεται ακραιφνώς
στο χορό ούτε και στην κινηματογράφηση, αλλά αποτυπώνει την κίνηση σε ένα εννοιολογικό πλαίσιο, με όλες τις εκκεντρικότητες που παρουσιάζει ως μέσο
αφήγησης. Υβριδική τέχνη, με ευρύ φάσμα κινηματογραφικών στιλ (από την αφαίρεση μέχρι τη δομημένη αφήγηση) και ψηφιακών εφαρμογών, προσφέρει
στο κοινό μεταμορφωτικές οπτικές εμπειρίες που συνδέουν την περφόρμανς με την αισθητική του κινηματογράφου.
****
Γενικές πληροφορίες
Τιμές εισιτηρίων
– Παραστάσεις στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας-Κεντρική Αίθουσα
15€ & 12€ (φοιτητικό/μειωμένο)*
– Παραστάσεις στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας-Στούντιο
12€ (Γενική είσοδος)
– Ειδική τιμή για τους συμμετέχοντες στα Σεμινάρια του Φεστιβάλ: 10€
– Η είσοδος είναι ελεύθερη στις παράλληλες εκδηλώσεις εκτός από το Gala
Όπερας στις 26.7.2016
– Η είσοδος είναι ελεύθερη και στην παράσταση Drops of Peace
* H έκδοση μειωμένων εισιτηρίων καθώς και η είσοδος με αυτά στις παραστάσεις γίνεται με την επίδειξη της αντίστοιχης ειδικής κάρτας (Φοιτητική κάρτα / Κάρτα πολιτισμού / Κάρτα ανεργίας / Κάρτα Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων / Κάρτα Σωματείου Εργαζομένων στο Χώρο του Χορού / Κάρτα ΑΜΕΑ).
Προπώληση εισιτηρίων:
• Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας
10:00-13:00 & 18:30-21:00 καθημερινά
(εκτός Kυριακής & απογεύματος Σαββάτου)
• Πληροφορίες για εισιτήρια & αγορά μέσω πιστωτικών καρτών (Visa & Mastercard)
T: 27210 83088 & 27210 98025 / Φ: 27210 98063
(τις παραπάνω ημέρες & ώρες)
• Προπώληση εισιτηρίων ηλεκτρονικά: www.kalamatadancefestival.gr
*******
Συνδιοργανωτές σε παράλληλες εκδηλώσεις
Εφορεία Αρχαιοτήτων Μεσσηνίας
Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας
CineDoc, με την υποστήριξη της Πρεσβείας των Η.Π.Α. στην Αθήνα
Το 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας υποστηρίζουν:
ΧΡΥΣΟΣ ΧΟΡΗΓΟΣ
ΙΔΡΥΜΑ ΚΑΠΕΤΑΝ ΒΑΣΙΛΗ
ΧΟΡΗΓΟΣ
Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Υποστηρικτές
British Council
Οι Φίλοι της Μουσικής Καλαμάτας
Opel
Aegean Airlines
ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΕΡΤ
ΕΡΤ Περιφέρεια
Culturenow.gr
Ελculture.gr
Life.gr
TheToc
Monopoli.gr
Dancepress.gr
Dancetheater. gr
Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας είναι μέλος της Διεθνούς Ένωσης Φεστιβάλ EFEE – Europe for Festivals, Festivals for Europe
Υπεύθυνη Επικοινωνίας & Γραφείου Τύπου Καλαμάτας
‘Εβελυν Καμβυσίδη
Τ: 6948 591 321, faris@kalamata.gr
Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας
Παν. Καίσαρη 6, 24133, Καλαμάτα
Τ: 27210 83086, 90886
F: 27210 26966
mail@kalamatadancefestival.gr
www.kalamatadancefestival.gr