Τη νέα εποχή στο χώρο του τουρισμού, καθώς και τις προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι Έλληνες ξενοδόχοι το 2017, ανέδειξε η 6η Γενική Συνέλευση των μελών του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, που ολοκληρώθηκε σήμερα στο Εκθεσιακό Κέντρο Metropolitan Expo. Ταυτόχρονα επισημάνθηκε ο σημαντικός θεσμικός ρόλος του ΞΕΕ στην ενίσχυση και εξασφάλιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Τονίστηκε επίσης η ανάγκη συνεργασίας μεταξύ επαγγελματιών καταλυματιών, αλλά και γενικά μεταξύ τουριστικών επαγγελματιών για την παροχή κάθετων και ολοκληρωμένων υπηρεσιών στους επισκέπτες, δεδομένο που δύναται να αποτελέσει διέξοδο βιωσιμότητας των επιχειρήσεων.
Στην 6η Γενική Συνέλευση, συμμετείχαν πλέον των 1.100 ξενοδόχων και παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων η υπουργός Τουρισμού κ. Έλενα Κουντουρά η οποία και απηύθυνε χαιρετισμό, καθώς και οι εκπρόσωποι-Τομεάρχες Τουρισμού της αξιωματικής και της ελάσσονος αντιπολίτευσης. Επίσης παρόντες ήταν οι γενικοί γραμματείς του υπουργείου, η κα Ευρυδίκη Κουρνέτα και ο κ. Γιώργος Τζιάλλας, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, ο πρόεδρος της ΠΟΞ κ. Γιάννης Ρέτσος, και πολλοί εκπρόσωποι Συνδικαλιστικών Φορέων.
Στο πλαίσιο της εναρκτήριας ομιλίας του ο πρόεδρος του Ξ.Ε.Ε. κ. Γιώργος Τσακίρης υπογράμμισε ότι η επιτυχία της ανόδου στις αφίξεις τουριστών στην Ελλάδα το 2016 δεν κεφαλαιοποιήθηκε ανάλογα από τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Όπως ανέφερε, παρά την αυξημένη τουριστική ζήτηση για τη χώρα, στην πλειονότητά τους, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ασθμαίνουν, υπό το βάρος της υπερφορολόγησης, της έλλειψης ρευστότητας, της πολυνομίας και του αθέμιτου ανταγωνισμού. «Παλεύουν μέρα με τη μέρα, για να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους και να κρατήσουν τους εργαζομένους τους. Από την μια η αύξηση του ΦΠΑ και των συντελεστών του ΕΝΦΙΑ, και η αδυναμία μέχρι σήμερα της πολιτείας να θεσμοθετήσει ένα νομοθετικό περιβάλλον για μια ανάλογη με των αδειοδοτημένων, φορολογική αντιμετώπιση των βραχυχρόνια ενοικιαζομένων κατοικιών και από την άλλη, καθώς και η προγραμματισμένη για το 2018 επιβολή του τέλους διανυκτέρευσης, δημιουργούν ένα περιβάλλον αντιαναπτυξιακό για τον τουρισμό και ιδιαίτερα προβληματικό για τη βιωσιμότητα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων», τόνισε ο πρόεδρος του Ξ.Ε.Ε., συμπληρώνοντας ότι ο θεσμικός ρόλος του Επιμελητηρίου βασίζεται στην αναγνώριση της πραγματικότητας, στη μελέτη και την υποβολή λύσεων για το αύριο της ελληνικής ξενοδοχίας και του τουρισμού, ανεξάρτητα από το αν αυτό γίνεται πάντα αρεστό ή μη, στους εκάστοτε κυβερνώντες.
Η νέα εποχή
Αναφερόμενος στις νέες πραγματικότητες που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος επισήμανε ότι :
-Με την εισβολή του digitality στην τουριστική οικονομία, το μεγαλύτερο μέρος των τουριστικών κρατήσεων γίνεται πλέον ηλεκτρονικά και από κινητά τηλέφωνα. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι πελάτες πλέον πρώτα αναζητούν το γρήγορο wifi και μετά τη σάουνα ή το χαμάμ.
-Οι Online Travel Agents γιγαντώνονται και το μερίδιο αγοράς τους ξεπερνάει πλέον αυτό των παραδοσιακών Tour Operators, την ίδια στιγμή που διαρκώς αναδύονται, νέες αγορές και νέοι προορισμοί.
-Βιώνουμε ήδη τις ανατρεπτικές συνέπειες που προκαλεί η ανάπτυξη και εξάπλωση της sharing economy όπως έχει επικρατήσει να ονομάζεται η ενοικίαση σπιτιών ως τουριστικών καταλυμάτων. Η ανάπτυξη αυτή της σκιώδους οικονομίας πλήττει, σε πρώτο στάδιο, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ο κ. Γιώργος Τσακίρης σημείωσε ότι: «η οριζόντια φορολόγηση, η πολυπλοκότητα της νομοθεσίας, η ανοχή και ενίσχυση του sharing economy, οι ασφυκτικές περιβαλλοντικές προϋποθέσεις που έχουν οριζόντιο χαρακτήρα, όλα κατατείνουν είτε στον αποκλεισμό είτε στην τελική εξάντληση της μικρομεσαίας επιχείρησης και επιχειρηματικότητας».
Καταλήγοντας ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδας υποστήριξε ότι θεμελιώδεις προϋποθέσεις για να κερδηθεί το μεγάλο στοίχημα επιβίωσης, των παραδοσιακών αδειοδοτημένων μορφών φιλοξενίας είναι: 1) η παροχή ποιοτικών, πιστοποιημένων και value for money υπηρεσιών, 2) η εισαγωγή τεχνολογιών αιχμής στην παραγωγή, διάθεση και πώληση των ξενοδοχειακών υπηρεσιών, 3) η διαμόρφωση καινοτόμων ξενοδοχειακών προϊόντων ελκυστικών στα νέα πελατειακά κοινά που σχηματίζονται, 4) η υιοθέτηση πολλών τιμολογιακών προσεγγίσεων του προϊόντος, δηλαδή του multipricing με σεβασμό στο value for money του προϊόντος, 5) η επιθετική διείσδυσή της ξενοδοχίας στο sharing economy και η υιοθέτηση των τεχνολογιών και πρακτικών τους. Η λογική πολλών συνάδελφων που ακόμη και σήμερα αντιμετωπίζουν το φαινόμενο του sharing economy ως «μόδα που θα περάσει», είναι αφελής και πρέπει να εγκαταλειφθεί, 6) η επένδυση σε νέα ταλέντα και στην ψηφιακή κατάρτιση των στελεχών των ξενοδοχείων και 7) η συνεργασία. Μία λέξη ξένη στην κουλτούρα των ξενοδόχων, αλλά νομοτελειακά απαραίτητη στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται. Οι συνεργασίες μεταξύ επαγγελματιών καταλυματιών, αλλά και γενικά μεταξύ τουριστικών επαγγελματιών για την παροχή κάθετων και ολοκληρωμένων υπηρεσιών στους επισκέπτες μας αποτελούν τη διέξοδο βιωσιμότητας των ξενοδοχειακών επιχειρήσεών και κυρίως των μικρομεσαίων.
Από το βήμα της 6ης Γενικής Συνέλευσης, παρουσιάστηκαν ακόμη: η νέα δράση του Επιμελητηρίου που αφορά την ανάπτυξη προτύπου για τον χαρακτηρισμό ξενοδοχείων ως Boutique Hotel, η ηλεκτρονική διαδικασία ένταξης στο πρόγραμμα, «Ελληνικό Πρωινό», το οποίο πλέον είναι ανοικτό και σε μη ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και τέλος η μέχρι σήμερα πορεία της πρότυπης ολοκληρωμένης ψηφιακής πλατφόρμας διαχείρισης προορισμού, το «Trip2Athens». Κατά τη διάρκεια της Συνέλευσης πραγματοποιήθηκε ο οικονομικός απολογισμός της προηγούμενης χρονιάς και ακολούθησαν οι παρεμβάσεις Προέδρων των Ξενοδοχειακών Ενώσεων της Ελλάδας.
Μελέτη ΙΤΕΠ
Ξεχωριστή θέση στην εκδήλωση είχε όπως κάθε χρόνο η μελέτη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων: «Επιδόσεις τουριστικού τομέα 2016-Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ξενοδοχειακού δυναμικού». Πρόκειται για τη έρευνα που ακτινογραφεί τα χαρακτηριστικά του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας. Αφορά την ανά περιφέρεια ποιοτική ανάλυση των στοιχείων της ελληνικής ξενοδοχίας, όπου αποτυπώνεται και η φέρουσα ικανότητα τουριστικής ανάπτυξης των Περιφερειών της Ελλάδας.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΤΕΠ, προκύπτει ότι η απασχόληση στα ξενοδοχεία τόσο το Μάιο, όσο και τον Αύγουστο του 2016 αυξήθηκε κατά 4% περίπου σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2015.
Κοινός τόπος είναι ότι ο ξενοδοχειακός κλάδος από το 1990 έως σήμερα παρουσιάζει σταθερή ανοδική πορεία με αιχμή του δόρατος την αναβάθμιση του ξενοδοχειακού δυναμικού. Την περίοδο 1990-2016 τα ξενοδοχεία αυξήθηκαν κατά 52% σε όρους μονάδων και κατά 81% σε όρους δωματίων, ενώ το μέσο μέγεθος των δωματίων κινήθηκε ανοδικά κατά 19% από 35 δωμάτια το 1990 σε 41,8 το 2016.
Το 1990 τα ξενοδοχεία 5* αποτελούσαν μόλις το 5% του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού (σε όρους μονάδων αποτελούσαν λιγότερο από το 1%). Το 2016 το ποσοστό των 5* ξενοδοχείων έχει υπερτριπλασιαστεί, και αποτελεί το 16,6% του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού. Ταυτόχρονα μειώνεται και το ποσοστό των ξενοδοχείων που ανήκουν στη χαμηλότερη κατηγορία αφού από 10,6% που ήταν το 1990, κατήλθαν σε ποσοστό 6,7% το 2016.
Το προφίλ της ελληνική ξενοδοχίας ανανεώνεται συνεχώς, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΤΕΠ δεδομένου ότι την περίοδο 2008 – 2016 άνοιξαν 1.428 νέα ξενοδοχεία συνολικής δυναμικότητας 46.594 δωματίων. Όμως ταυτόχρονα διέκοψαν τη λειτουργία τους 1.001 μονάδες συνολικής δυναμικότητας 28.666 δωματίων.
Το 77% των μονάδων που άνοιξαν εντάχθηκαν στις 3 υψηλότερες κατηγορίες ξενοδοχείων (82% σε όρους δωματίων), ενώ από τις μονάδες που διέκοψαν τη λειτουργία τους, το 28% περίπου προερχόταν από τις 3 υψηλότερες κατηγορίες (52% σε όρους δωματίων).
Τα περισσότερα νέα ξενοδοχεία δημιουργήθηκαν στο Νότιο Αιγαίο (23%). Ακολουθεί η Κρήτη με 14% και η Πελοπόννησος με 12%.
Σημαντική άνοδος στην ανέγερση νέων ξενοδοχειακών μονάδων παρατηρήθηκε και στην Ήπειρο με 9,5% και στην Κεντρική Μακεδονία με 8,8%.
Στο Νότιο Αιγαίο και στην Κρήτη καταγράφηκαν και τα υψηλότερα ποσοστά των ξενοδοχείων που διέκοψαν τη λειτουργία τους (17,5% και 15,9%, αντίστοιχα). Ακολουθούν η Θεσσαλία και η Αττική, όπου τα ποσοστά των ξενοδοχείων που διέκοψαν τη λειτουργία τους ανέρχονται σε 9,5% και 8,4%, αντίστοιχα.
Ειδικότερα, κατά το 2016 άνοιξαν 79 νέα ξενοδοχεία συνολικής δυναμικότητας 2.844 δωματίων. Ως προς τη δυναμικότητα των νέων ξενοδοχείων (δωμάτια) το 72% υπάγεται στις δύο ανώτερες κατηγορίες. Παράλληλα, διέκοψαν τη λειτουργία τους 74 ξενοδοχεία συνολικής δυναμικότητας 2.604 δωματίων. Πάντως η πλειονότητα των μονάδων που διέκοψαν τη λειτουργία τους ανήκουν στις 3 χαμηλότερες κατηγορίες (75% της δυναμικότητας).
Κατά την έρευνα δεν παρουσιάζονται σημαντικές διαφοροποιήσεις στα ποσοστά των ξενοδοχείων ως προς την τάξη μεγέθους της πληρότητας που επιτυγχάνουν, αλλά και της μέσης τιμής διάθεσης των δωματίων, τόσο τον Μάιο όσο και τον Αύγουστο.
Τον Μάιο, το 75-77% των ξενοδοχείων έχουν πληρότητα μέχρι 70%,ενώ αντίθετα, τον Αύγουστο, το 76-77% των μονάδων παρουσιάζουν πληρότητα άνω του 70%.
Τόσο τον Μάιο, όσο και τον Αύγουστο, η πλειονότητα των ξενοδοχείων διαθέτει τα δωμάτιά τους σε τιμές που κυμαίνονται από 41-60 ευρώ.
Τέλος, κατά τον Μάιο, η μέση τιμή διάθεσης των δωματίων διαμορφώνεται κάτω από 80 ευρώ για το 80-81% των ξενοδοχείων. Το αντίστοιχο ποσοστό για τον Αύγουστο κυμαίνεται στο 75% περίπου.
Ομιλία Προέδρου Ξ.Ε.Ε.
Γιώργου Α. Τσακίρη
στην 6η ΓΣ των μελών του ΞΕΕ
Αθήνα, 10η Φεβρουαρίου 2017
ΕΜΠΑΡΓΚΟ : 17.00μ.μ., 10.02.2017
Κυρία Υπουργέ του τουρισμού,
Κύριε εκπρόσωπε της αξιωματικής αντιπολίτευσης,
Κύριοι εκπρόσωποι των πολιτικών κομμάτων,
Κύριοι Γενικοί Γραμματείς του Υπουργείου τουρισμού και του ΕΟΤ,
Κύριε πρόεδρε του ΣΕΤΕ , κύριε πρόεδρε της ΠΟΞ,
Εκλεκτοί προσκεκλημένοι,
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Κυρίες και κύριοι,
Σας καλωσορίζω στην 6η Γενική Συνέλευση των μελών του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος.
Tο 2016 ήταν πράγματι μια καλή χρονιά για τις αφίξεις τουριστών στη χώρα μας. Όμως, η επιτυχία αυτή δεν κεφαλαιοποιήθηκε από τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Παρά την αυξημένη τουριστική ζήτηση για τη χώρα, στην πλειονότητά τους, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ασθμαίνουν, υπό το βάρος της υπερφορολόγησης, της έλλειψης ρευστότητας, της πολυνομίας και του αθέμιτου ανταγωνισμού. Ασθμαίνουν και παλεύουν μέρα με τη μέρα, για να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους και να κρατήσουν τους εργαζομένους τους.
Από την μια η αύξηση του ΦΠΑ και των συντελεστών του ΕΝΦΙΑ, και η αδυναμία μέχρι σήμερα της πολιτείας να θεσμοθετήσει ένα νομοθετικό περιβάλλον για μια ανάλογη των αδειοδοτημένων, φορολογική αντιμετώπιση των βραχυχρόνια ενοικιαζομένων κατοικιών και από την άλλη, η προγραμματισμένη για το 2018 εφαρμογή του τέλους διανυκτέρευσης, δημιουργούν ένα περιβάλλον αντιαναπτυξιακό για τον τουρισμό και ιδιαίτερα προβληματικό για τη βιωσιμότητα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.
Αυτή είναι δυστυχώς η πραγματικότητα και αυτή οφείλουμε να αναδείξουμε και να αντιμετωπίσουμε χωρίς περιστροφές. Αυτή άλλωστε είναι και η θεσμική αποστολή του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου. Να αναγνωρίζει την πραγματικότητα και να μελετά και να προτείνει λύσεις για το αύριο της ελληνικής ξενοδοχίας και του τουρισμού, ανεξάρτητα από το αν γίνεται πάντοτε αρεστό ή μη στους εκάστοτε κυβερνώντες. Σε αυτή την αποστολή παραμένουμε απαρέγκλιτα ταγμένοι προς κοινό όφελος.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Τη στιγμή που εμείς παραμένουμε καθηλωμένοι στα προβλήματα που προανέφερα, ο παγκόσμιος τουρισμός και οι τάσεις του αλλάζουν ραγδαία. Το μοντέλο λειτουργίας του τουρισμού και ο τρόπος διάθεσης του τουριστικού προϊόντος, όπως τα γνωρίσαμε τα προηγούμενα, πολλά χρόνια, πολύ λίγα κοινά έχουν με τις νέες πραγματικότητες που διαμορφώνονται και καλούμαστε σήμερα να αντιμετωπίσουμε:
Πραγματικότητα 1η: Με την εισβολή του digitality στην τουριστική οικονομία, το μεγαλύτερο μέρος των τουριστικών κρατήσεων γίνεται πλέον ηλεκτρονικά και από κινητά τηλέφωνα. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι πελάτες μας πλέον πρώτα αναζητούν το γρήγορο wifi και μετά τη σάουνα ή το χαμάμ.
Πραγματικότητα 2η: Οι Online Travel Agents γιγαντώνονται και το μερίδιο αγοράς τους ξεπερνάει πλέον αυτό των παραδοσιακών tour operators, την ίδια στιγμή που διαρκώς αναδύονται, νέες αγορές και νέοι προορισμοί.
Πραγματικότητα 3η: Βιώνουμε ήδη τις ανατρεπτικές συνέπειες που προκαλεί η ανάπτυξη και εξάπλωση της sharing economy όπως έχει επικρατήσει να ονομάζεται η ενοικίαση σπιτιών ως τουριστικών καταλυμάτων. Η ανάπτυξη αυτή της σκιώδους οικονομίας πλήττει, σε πρώτο στάδιο, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις .
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Μέσα σε αυτό το μεταβατικό διεθνές περιβάλλον, η μικρομεσαία επιχείρηση μπαίνει στο στόχαστρο, αποτελώντας είτε μια στρατηγική απώλεια είτε στην καλύτερη περίπτωση, μια παράπλευρη απώλεια. Και δεν αναφέρομαι μόνο στις ΜΜ ξενοδοχειακές επιχειρήσεις αλλά στο σύνολο του μικρομεσαίου παραγωγικού δυναμικού.
Η οριζόντια φορολόγηση, η πολυπλοκότητα της νομοθεσίας, η ανοχή και ενίσχυση της sharing economy, οι ασφυκτικές περιβαλλοντικές προϋποθέσεις που έχουν οριζόντιο χαρακτήρα, όλα κατατείνουν είτε στον αποκλεισμό είτε στην τελική εξάντληση της μικρομεσαίας επιχείρησης και επιχειρηματικότητας.
Οφείλουμε να δράσουμε. Οφείλουμε να αλλάξουμε ριζικά τη φιλοσοφία μας στον τρόπο του τουριστικού λειτουργείν και επιχειρείν.
Συχνά, εγκλωβισμένοι στην καθημερινότητά μας και στη σταδιακή διολίσθησή μας σε αυτή, αναγάγουμε τα όποια, πολλά, καθημερινά προβλήματά μας σε μείζονα, γεγονός που τελικά μας εμποδίζει να δούμε και να συνειδητοποιήσουμε τη μεγάλη εικόνα.
Και η μεγάλη εικόνα είναι οι επερχόμενες αλλαγές και ανακατατάξεις στη δουλειά μας, όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα. Υπό αυτές τις συνθήκες, θεμελιώδεις προϋποθέσεις για να κερδηθεί το μεγάλο στοίχημα επιβίωσης, των παραδοσιακών αδειοδοτημένων μορφών φιλοξενίας είναι:
Πρώτον: Η παροχή ποιοτικών, πιστοποιημένων και value for money υπηρεσιών
Δεύτερον: Η εισαγωγή τεχνολογιών αιχμής στην παραγωγή, διάθεση και πώληση των υπηρεσιών μας.
Τρίτον: Η διαμόρφωση καινοτόμων ξενοδοχειακών προϊόντων ελκυστικών στα νέα πελατειακά κοινά που σχηματίζονται.
Τέταρτον: Η υιοθέτηση πολλών τιμολογιακών προσεγγίσεων του προϊόντος μας, δηλαδή του multipricing με σεβασμό στο value for money του προϊόντος.
Πέμπτον: Η επιθετική διείσδυσή μας στο sharing economy και η υιοθέτηση των τεχνολογιών και πρακτικών τους. Η λογική πολλών συνάδελφων που ακόμη και σήμερα αντιμετωπίζουν το φαινόμενο του sharing economy ως «μόδα που θα περάσει», είναι αφελής και πρέπει να εγκαταλειφθεί.
Έκτον: Η επένδυση σε νέα ταλέντα και στην ψηφιακή κατάρτιση των στελεχών μας.
Και έβδομον: Η συνεργασία. Μία λέξη ξένη στην κουλτούρα μας, αλλά νομοτελειακά απαραίτητη στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται. Οι συνεργασίες μεταξύ επαγγελματιών καταλυματιών, αλλά και γενικά μεταξύ τουριστικών επαγγελματιών για την παροχή κάθετων και ολοκληρωμένων υπηρεσιών στους επισκέπτες μας αποτελούν τη διέξοδο βιωσιμότητας των επιχειρήσεών μας και κυρίως των ΜΜ.
Στην προσπάθεια αυτή επιβίωσης και ανάπτυξης των τουριστικών επιχειρήσεων το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος, είχε, έχει και θα έχει, καθοριστικό ρόλο Γι’ αυτό και παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίσαμε τα τελευταία χρόνια, παρά ακόμη και την αμφισβήτηση της ίδιας ύπαρξης του Επιμελητηρίου, με πολλή προσπάθεια, πετύχαμε την ενίσχυση και την ισχυροποίησή του.
Σύσσωμοι όλοι, Διοικητικό Συμβούλιο και διοίκηση του ΞΕΕ κατάφεραν:
α. Την κατοχύρωση του θεσμικού μας ρόλου ως συμβούλου του κράτους μακριά από πολιτικά παιχνίδια ή μικρο συντεχνιακά αιτήματα. Με υπευθυνότητα και τεκμηριωμένες προτάσεις.
β. Την πρωτοπορία σε δράσεις :
Με το Ελληνικό πρωινό, την καινοτόμο πρωτοβουλία για την διασύνδεση του πρωτογενούς με τον τριτογενή τομέα στον τομέα της γαστρονομίας, έχοντας δημιουργήσει ήδη 35 τοπικά πρότυπα Ελληνικού Πρωινού, έχοντας ήδη εντάξει στο πρόγραμμα 850 ξενοδοχεία. Το πρόγραμμα πλέον, εκτός από τις ξενοδοχειακές, είναι ανοικτό σε όλες τις τουριστικές επιχειρήσεις.
Με τις μελέτες μας για την Sharing economy και τον Ιατρικό τουρισμό που αναντίρρητα ανέδειξαν τα θέματα αυτά, τα έβαλαν στο δημόσιο διάλογο και αποτέλεσαν την ουσιαστική βάση για την μετέπειτα νομοθέτησή τους.
Και εδώ θέλω να παρακαλέσω την Κυρία Υπουργό για την παρέμβαση της για την άμεση υπογραφή της προβλεπόμενης ΚΥΑ για την ενεργοποίηση το συντομότερο δυνατόν των διατάξεων του άρθρου 111 του Ν. 4446/2016, που πρόσφατα ψήφισε η βουλή για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις.
Με την Πλατφόρμα trip2athens για την Αθήνα, η οποία αποτελεί το πρότυπο για την ολοκληρωμένη διαχείριση και προβολή προορισμών.
Με το σχεδιασμό ενός ακόμη προτύπου που βρίσκεται σε τελικό στάδιο και αφορά στην πιστοποίηση ελληνικών ξενοδοχείων ως boutique hotels.
γ. Την ενίσχυση του ρόλου του ΞΕΕ στην εξασφάλιση της ποιότητας και την αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, μέσω της ανάληψης της ευθύνης της κατάταξης των ελληνικών ξενοδοχείων, camping και επιχειρήσεων ενοικιαζομένων δωματίων σε κατηγορίες αστεριών και κλειδιών. Μιας διαδικασίας κατάταξης την οποία οικοδομήσαμε με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να θεωρείται αξιόπιστη από τους συνεργάτες μας Tour operators και να την εμπιστεύονται οι καταναλωτές-πελάτες μας.
δ. Την ισχυρή παρουσία μας στα ευρωπαϊκά κέντρα, στις Βρυξέλλες, όπου ζυμώνονται και λαμβάνονται όλες οι αποφάσεις που μας αφορούν. Το ΞΕΕ εκπροσωπεί με συνέπεια την Ελλάδα και τον ελληνικό τουρισμό, τα τελευταία 20 χρόνια, στην HOTREC, την Πανευρωπαϊκή Ομοσπονδία Διαμονής και Εστίασης που εδρεύει στις Βρυξέλλες, με στόχο την υπεράσπιση των συμφερόντων των Ελλήνων ξενοδόχων.
ε. Την οικονομική εξυγίανση των οικονομικών του ΞΕΕ, ειδικά μετά τις τεράστιες απώλειες του PSI, με λογοδοσία για το κάθε ευρώ από τις συνδρομές των μελών και που αυτό τελικά ξοδεύτηκε.
στ. Την οικοδόμηση ενός Επιμελητηρίου, κοντά και στην υπηρεσία των μελών του, με ηλεκτρονική διακυβέρνηση και περιορισμό των διαδικασιών και της γραφειοκρατίας.
Σε όλη αυτή την προσπάθεια, προφανώς είχαμε και αδυναμίες. Πιθανότατα κάναμε και λάθη. Και δεν το λέω αυτό θεωρητικά. Σίγουρα μπορούμε να έχουμε καλύτερη επικοινωνία με τα μέλη μας, να βελτιώσουμε τη συνεργασία μας με άλλους φορείς, να προχωρήσουμε στη διοικητική αναδιοργάνωση και στελέχωση του ΞΕΕ, που άλλωστε επιβάλλεται από τις νέες απαιτήσεις.
Αναμφίβολα όμως κάναμε μεγάλα βήματα μπροστά, σε δύσκολες εποχές για τον τουρισμό και αναμφισβήτητα το πρόσημο για το Επιμελητήριο είναι θετικό. Το ΞΕΕ είναι σήμερα καλύτερο και ισχυρότερο.
Και αυτό όχι ως αυτοσκοπός, αλλά για το καλό όλων, των ξενοδόχων, του τουρισμού και βεβαίως της χώρας.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Με δεδομένο ότι αυτή είναι η τελευταία φορά που απευθύνομαι στη Γενική Συνέλευση των μελών του ΞΕΕ με την ιδιότητα του Προέδρου του ΔΣ, θα ήθελα να ευχαριστήσω δημόσια τα μέλη του ΔΣ και τους εργαζομένους, για την εμπιστοσύνη και υποστήριξη τους. Πάνω από όλα όμως θα ήθελα να ευχαριστήσω εσάς, τα μέλη του ΞΕΕ, τους Έλληνες ξενοδόχους και ιδιοκτήτες κάμπινγκ για τη δύναμη που μου δώσατε, για την έμπνευση και το κίνητρο να συνεχίζω.
Σας ευχαριστώ όλους.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Πρέπει, ως ξενοδόχοι, να αισθανόμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι.
Παρά τις πολλές καθημερινές δυσκολίες, εξακολουθούμε να κρατάμε το κεφάλι ψηλά και να υπηρετούμε με συνέπεια και υπευθυνότητα έναν κομβικό πυλώνα της οικονομίας.
Περήφανοι, γιατί συνεχίζουμε να επιτελούμε το πατριωτικό μας καθήκον, προσφέροντας έσοδα στο κράτος και θέσεις δουλειάς στη δοκιμαζόμενη ελληνική κοινωνία.
Πρέπει όμως και όλοι, με πράξεις και όχι με λόγια, να αντιληφθούν ότι ο τουρισμός δεν μπορεί να είναι υπόθεση μιας επαγγελματικής ομάδας. Ο τουρισμός είναι υπόθεση όλων μας. Ή όλοι μαζί κερδίζουμε ή όλοι μαζί χάνουμε, καθώς για την χώρα μας, ο τουρισμός αποτελεί τη βασικότερη οικονομική δραστηριότητα και εγγύηση για σταθερή ανάπτυξη και ένα καλύτερο αύριο για την κοινωνία και τα παιδιά μας.
Για αυτό αξίζει να συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε και σας καλώ να στηρίξουμε με όλες μας τις δυνάμεις την επόμενη διοίκηση του ΞΕΕ που θα αναλάβει το 2018.
Πιστεύω ακράδαντα ότι όλοι μαζί θα τα καταφέρουμε.
Eυχαριστώ πολύ.