Αγαπητέ κ. Κρητικέ,
Αγαπητέ Δημήτρη,
Σε απάντηση σχετικής επιστολής σου, δημοσιευμένης στην εφημερίδα ΡΟΔΙΑΚΗ της 24/4/2002 και στην εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΞΗ της 25/4/2020, σύμφωνα με την οποία ζητείται να πραγματοποιηθεί άμεσα έλεγχος στον καταυλισμό των Ρομά στο Κορακόνερο και στη δομή των προσφύγων στα σφαγεία, και επειδή γίνεται επίκληση δημοσίου συμφέροντος και προστασίας των πολιτών της Ρόδου, της διασφάλισης και ενίσχυσης μέτρων υπέρ της τουριστικής περιόδου, πρέπει να καταστήσουμε σαφές πως πρώτιστο μέλημα μας, ως Δημοτική Αρχή αλλά και ως Δήμος Ρόδου με τις κοινωνικές υπηρεσίες και δομές μας ήταν και είναι η εξασφάλιση των προϋποθέσεων εκείνων που θα έδιναν το αίσθημα παρουσίας και πραγματικής βοήθειας στους συμπολίτες μας, ώστε να ανταπεξέλθουν στις συνέπειες της πανδημίας. Και τα μέτρα αυτά λήφθηκαν έγκαιρα και πάντα μέσα στο πλαίσιο των οδηγιών του Υπουργείου Υγείας και του Ε.Ο.Δ.Υ.
Τα μέτρα και οι πρωτοβουλίες μας εξειδικεύτηκαν ανά ευάλωτη κοινωνική ομάδα, γιατί όπως γνωρίζεις, η κάθε μια έχει τα δικά της χαρακτηριστικά με επακόλουθο διαφορετικές ανάγκες, οπότε απαιτείται σχεδιασμός και εξειδίκευση ανά ομάδα και όχι συνολική αντιμετώπιση προκειμένου να επιτευχθεί αποτελεσματικότητα.
Παραθέτονται οι συγκεκριμένες ενέργειες, που ελήφθησαν και υλοποιήθηκαν το διάστημα των τελευταίων τεσσάρων εβδομάδων :
1. Συγκεντρώθηκε πληροφοριακό υλικό για τα μέτρα πρόληψης κατά του κορωνοϊού από τον ΕΟΔΥ και τυπώθηκαν 3.000 φυλλάδια, τα οποία διανεμήθηκαν σε φαρμακεία και σούπερ μάρκετ σε όλο το νησί
2. Στήθηκε περίπτερο ενημέρωσης από όπου μοιράστηκαν φυλλάδια στην πλατεία Κύπρου, από νοσοκόμες και κοινωνικούς λειτουργούς των κοινωνικών υπηρεσιών του Δήμου, προκειμένου να ενημερωθούν οι πολίτες για τα μέτρα πρόληψης
3. Από τις 23 Μαρτίου ξεκίνησε η υλοποίηση της πρωτοβουλίας του Επιχειρησιακού Κέντρου (ΕΚ) για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού. Οι δράσεις και η μεθοδολογία λειτουργίας του ΕΚ έγινε από τα επιστημονικά στελέχη της Διεύθυνσης Κοινωνικής Πολιτικής και Υγείας του Δήμου Ρόδου, αφού δεν υπήρχε αντίστοιχη προηγούμενη εμπειρία. Το ΕΚ λειτουργεί καθημερινά 7 μέρες την εβδομάδα από τις 8:00πμ έως τις 6:00μμ και μέσω αυτού υλοποιήθηκαν:
4. Το πρόγραμμα «Μένουμε σπίτι! Τηλεφώνησε & σε εξυπηρετούμε» προς στήριξη μοναχικών ηλικιωμένων δημοτών και αυτών που δεν μπορούν να αυτοεξυπηρετηθούν, με ψυχολογική και συμβουλευτική υποστήριξη, καθώς και με τη συνταγογράφηση φαρμάκων, μεταφορά ειδών πρώτης ανάγκης, έκδοση πιστοποιητικών/βεβαιώσεων από ΚΕΠ, κ.λπ.
5. Γραμμή ψυχοκοινωνικής υποστήριξης. Καθημερινά από τις 9:00 έως τις 14:00 και Σαββατοκύριακο, Κοινωνικοί Λειτουργοί και Ψυχολόγοι των κοινωνικών υπηρεσιών του Δήμου, είναι διαθέσιμοι σε τηλεφωνική γραμμή, παρέχοντας ψυχολογική υποστήριξη και συμβουλευτική σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης των ανατροπών και των δυσάρεστων συναισθημάτων που προκύπτουν από την αλλαγή του τρόπου ζωής και της καθημερινότητας των πολιτών, εξαιτίας του κορωνοϊού.
6. Ηλεκτρονική βάση δεδομένων για την επεξεργασία των αιτημάτων των ωφελούμενων, ώστε σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή να μπορούν να υπάρχουν διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία, αλλά και να αναπροσαρμόζεται δυναμικά η πολιτική μας αναλόγως των αιτημάτων και της πορείας της πανδημίας.
7. Αναπροσαρμογή των υπηρεσιών, σύμφωνα με τα αιτήματα των πολιτών και σχεδιασμός του προγράμματος «Μένουμε Σπίτι και υποβάλλουμε ηλεκτρονικά την αίτησή μας» στα προνοιακά επιδόματα. Για πρώτη φορά τα 18 προνοιακά επιδόματα με τα δικαιολογητικά τους , αλλά και τις πλατφόρμες στις οποίες γίνονται οι αιτήσεις, είναι στη διάθεση του κοινού. Ταυτόχρονα λειτουργία τηλεφωνικής γραμμής εξυπηρέτησης των ωφελούμενων που δυσκολεύονται στην κατάθεση της αίτησης.
8. Δημιουργία 11 εξωτερικών συνεργείων του Βοήθεια στο Σπίτι (ένα σε κάθε δημοτική ενότητα και 2 στη Ρόδο) για την άμεση εξυπηρέτηση των ωφελούμενων. Το κάθε αίτημα εξυπηρετείται την επόμενη ή το αργότερο τη μεθεπομένη μέρα
9. Οργάνωση εκστρατείας ενημέρωσης του Επιχειρησιακού Κέντρου με αφίσα και λογότυπο, στην οποία είχαμε άριστη συνεργασία με τον συνεργάτη σας κ. Σάββενα Γιώργο και δελτία τύπου, χρησιμοποιώντας όλα τα πρόσφορα μέσα (τοπικές εφημερίδες, facebook της Διεύθυνσης Κοινωνική Πολιτικής και Υγείας που αριθμεί 4.000μέλη, κα)
10. Δημιουργία στην ιστοσελίδα του Δήμου Ρόδου δυο κομβικών σημείων. Ένα στατικό που ενημέρωνε για τη λειτουργία του ΕΚ και ένα δεύτερο δυναμικό, το οποίο παρείχε σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες για την εξέλιξη της πανδημίας
11. Δημοσιοποίηση στατιστικών στοιχείων για τα αποτελέσματα λειτουργίας του ΕΚ, ώστε οι δημότες να είναι ενήμεροι και να αισθάνονται ασφαλείς με το ότι ο Δήμος βρίσκεται κοντά στις ευάλωτες ομάδες
12. Εφαρμογή ατομικών συνεδρίων σε γυναίκες θύματα έμφυλης βίας ή πολλαπλών διακρίσεων και μέσω τηλεργασίας και τηλεφωνικής υποστήριξης. Επιπλέον, παρέχεται επαγγελματική συμβουλευτική για αναπροσδιορισμό επαγγελματικών επιλογών και ενδυνάμωση μέσα στην πανδημία και της κρίσης που θα επέλθει.
13. Διανομή τροφίμων του Κοινωνικού Παντοπωλείου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και των διαφόρων χορηγιών στις οικίες των ωφελούμενων σε όλο το νησί της Ρόδου με τα συνεργεία του Βοήθεια στο Σπίτι
14. Απαλλαγή των γονέων και κηδεμόνων από την καταβολή τροφείων των παιδικών σταθμών του ΔΟΠ
15. Πρόσληψη ιατρών και ψυχιάτρου για την αντιμετώπιση των αυξημένων αναγκών συνταγογραφήσεων κατά την τρέχουσα περίοδο από τα Δημοτικά Ιατρεία
16. Αύξηση της παροχής γευμάτων από το Συσσίτιο για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών που προήλθαν από την πανδημία
17. Σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματέα του Δήμου συντάχτηκε μελέτη για αγορά τροφίμων για ευάλωτες ομάδες πληθυσμού (εκτός των συμπολιτών μας συμπεριλαμβανομένων και των Ρομά και των προσφύγων) η οποία ολοκληρώθηκε και άμεσα θα διανεμηθούν τρόφιμα και είδη βασικής ανάγκης
18. Κατάθεση αίτησης χρηματοδότησης στη Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας για τη χρηματοδότηση (100%) λειτουργία Ξενώνα φιλοξενίας Αστέγων. Η πρόταση εγκρίθηκε και αναμένονται οι επόμενες οδηγίες της Γραμματείας
19. Κατάθεση αιτημάτων στην ΚΕΔΚΕ για παροχή ειδών πρώτης ανάγκης για τα 437 νοικοκυριά ωφελουμένων του ΤΕΒΑ και για προμήθεια ηλεκτρονικών υπολογιστών και πολυμηχανημάτων για το πρόγραμμα Βοήθεια στο Σπίτι
20. Υλοποίηση κοινωνικών ερευνών μετά από αίτημα της Αστυνομίας και της Εισαγγελίας κάτω από αντίξοες συνθήκες με όλα τα μέτρα προστασίας γιατί πρωταρχική μας προτεραιότητα είναι η ποιότητα ζωής των συνδημοτών μας
Εξειδικευμένα για τους Ρομά από το Κέντρο Κοινότητας Δήμου Ρόδου με Παράρτημα Ρομά πραγματοποιήθηκε:
21. Δημιουργία δυο ηχητικών μηνυμάτων, ένα για τα μέτρα πρόληψης για τον κορωνοϊό και ένα για τα μέτρα απαγόρευσης της κυκλοφορίας. Στάλθηκαν σε όλους τους ωφελούμενους Ρομά μέσω messenger και κινητό, ενώ παράλληλα έγινε και τηλεφωνική ενημέρωση σε όλο τον πληθυσμό Ρομά. Επιπλέον, διανεμήθηκαν έντυπα άδειας κυκλοφορίας στους τρεις καταυλισμούς Ρομά.
22. Διανομή απολυμαντικών στον καταυλισμό του Καρακόνερου για εσωτερική χρήση στις οικείες
23. Διανομή τροφίμων την Μ. Πέμπτη καθώς και μασκών και γαντιών στους τρεις καταυλισμούς Ρομά (Καρακόνερο, Άγ. Απόστολοι, Αμπέλια Καϊρ), στους Ρομά της Ιαλυσού και Κρεμαστής, καθώς και σε 10 κατοικίες Ρομά, που τα στελέχη του Παραρτήματος Ρομά του δήμου μας τους έχουν ήδη εντάξει σε κατοικίες.
24. Χορήγηση στους γονείς και κηδεμόνες των Ρομά μαθητών λογαριασμών στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο μαθητών/τριών Ρομά, που δημιουργήθηκαν από Διευθυντή σχολείου. Με αυτό τον τρόπο, μέσω προγράμματος, θα χορηγηθούν στους μαθητές Ρομά tablet, γιατί η ουσιαστική λύση του προβλήματος θα έρθει από το σχολείο και την παιδεία των παιδιών Ρομά.
25. Πρώτη φάση απολύμανσης εξωτερικού χώρου από ειδικό συνεργείο στους τρεις καταυλισμούς και της άτυπης δομής στα σφαγεία. Τις επόμενες δυο εβδομάδες έπονται και οι δυο επόμενοι για την ολοκλήρωση της παρέμβασης.
Όμως ενδιαφερόμαστε και για τα στελέχη του Δήμου μας, που όλο αυτό το διάστημα εργάζονται και προσφέρουν για το κοινό καλό και οφείλουμε, πέρα από ένα μεγάλο ευχαριστώ και την αμέριστη συμπαράστασή μας. Για αυτούς τους ήρωες της πρώτης γραμμής, που κανείς δεν έχει κάνει λόγο για τον τρόπο που στέκονται και εξυπηρετούν τους ηλικιωμένους, τις γυναίκες θύματα έμφυλης βίας, τους Ρομά, τους άστεγους και γενικότερα όλους τους ωφελούμενους των κοινωνικών υπηρεσιών πραγματοποιήσαμε:
26. Απολύμανση όλων των χώρων εργασίας και των οχημάτων
27. Προμήθεια αντισηπτικών υγρών, μασκών και γαντιών
28. Προμήθεια προστατευτικών τζαμιών για τα γραφεία τους
Αγαπητέ Δημήτρη,
από όλα τα παραπάνω προκύπτει ότι Δήμος της Ρόδου, μέσω της Διεύθυνσης Κοινωνικής Πολιτικής και Υγείας και του Δημοτικού Οργανισμού Πρόνοιας, αλλά και μέσω όλων των Αντιδημάρχων, Προέδρων Οργανισμών και Εντεταλμένων Συμβούλων, πάντα με ενημέρωση και συνεργασία με το Δήμαρχο Ρόδου, έγκαιρα και με αίσθημα ευθύνης απέναντι στους συμπολίτες μας, στις ευάλωτες και ιδιαίτερες ομάδες πληθυσμού, αλλά και στους υπαλλήλους του Δήμου, έλαβε όλα τα απαραίτητα μέτρα και δρομολόγησε όλες τις ενέργειες για την προστασία τόσο του γενικού πληθυσμού, όσο και των ευάλωτων ομάδων.
Αναφορικά με το αίτημά σου για τον άμεσο έλεγχο των Ρομά και των προσφύγων, θα γνωρίζεις ασφαλώς ότι δεν πρόκειται περί κλειστών δομών. Αποτελούν ανοικτές δομές, που δεν δύναται να αστυνομευθούν ή να περιοριστούν από το Δήμο της Ρόδου. Ο έλεγχος και η εξέταση τους είναι ευθύνη του ΕΟΔΥ και των αρμοδίων κατά τόπους οργάνων του, όπως συνέβη και στις περιπτώσεις αντιμετώπισης των μέχρι τώρα κρουσμάτων. Ο προληπτικός έλεγχος για τον κορωνοϊό δεν ανήκει στις αρμοδιότητες του Δήμου και της Διεύθυνσης Κοινωνικής Πολιτικής και Υγείας, αφού πρόκειται για εξειδικευμένη εξέταση που απαιτεί εξειδικευμένο προσωπικό. Το Υπουργείο Υγείας μεριμνά κεντρικά για αυτό, συστήνοντας Κινητές Μονάδες Ελέγχου, οι οποίες άμεσα με εξειδικευμένο και καταρτισμένο προσωπικό θα λειτουργήσουν. Παρόλα αυτά ο Δήμος της Ρόδου μαζί με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου καταβάλουν προσπάθειες για την προμήθεια διαγνωστικού μηχανήματος για τον COVID-19, πλην όμως δεν υπήρχαν και δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα διαθέσιμα μηχανήματα στην Ευρωπαϊκή αγορά.
Και αν ακόμα και σήμερα γινόταν ο έλεγχος στις ομάδες που αναφέρθηκαν, κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι την επομένη ημέρα δεν θα υπήρχε κρούσμα. Και το γεγονός πως από τα τέσσερα μέχρι σήμερα επιβεβαιωμένα κρούσματα, όλα ήταν “εισαγόμενα” και κανένα από τοπική προσβολή και διασπορά, μας δίνει το ελάχιστο δικαίωμα να υποστηρίζουμε ότι όλα τα μέτρα που λήφθηκαν, ήταν αποτελεσματικά.
Αν υπάρχει πρόταση σας για το πώς θα γίνει ο έλεγχος, με ποιο εξειδικευμένο προσωπικό και με ποια διαγνωστικά μέσα, με ιδιαίτερη προσοχή θα την διαβάζαμε και θα την αξιοποιούσαμε, γιατί στόχος όλων μας πρέπει να είναι το κοινό καλό.
Όσον αφορά για την τουριστική σεζόν, θέλω να σε πληροφορήσω ότι πρώτο μέλημά μας είναι η ασφάλεια, η ενημέρωση και βοήθεια προς τους συνδημότες μας, η διατήρηση του νησιού σε ένα ασφαλές περιβάλλον και όσο το δυνατόν «καθαρό» από τον ιό. Αυτά είναι εκείνα που θα εξασφαλίσουν και θα αναδείξουν τη Ρόδο ως ασφαλή προορισμό, όταν έρθει η στιγμή να δεχθούμε και πάλι τους φιλοξενούμενούς μας.
Κλείνοντας, επισημαίνουμε ότι οι καταστάσεις με τους Ρομά και τους Πρόσφυγες δεν είναι σημερινές, και ανεξάρτητα από την επιδημία, πάντοτε αυτοί οι χώροι αποτελούσαν υγειονομικό πρόβλημα, με τις ιδιαιτερότητες της κάθε δομής.
Την ευθύνη των προσφύγων ως γνωστό την έχει η Ύπατη Αρμοστεία. Τα Σφαγεία αποτελούν άτυπη δομή, που στηρίζεται στην κοινωνική αλληλεγγύη και τον εθελοντισμό των πολιτών και επιχειρηματιών του νησιού και ο Δήμος συμβάλλει τα ανθρώπινα δυνατά.
Αναφορικά με τους Ρομά, ο Δήμος και η Διεύθυνση Κοινωνικής Πολιτικής και Υγείας έχει προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες και μελέτες για τη μετεγκατάστασή τους σε προσωρινό οικισμό με ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης. Όλως παραδόξως, η αίτηση χρηματοδότησης του άρθρου 159 του Ν. 4483/2017 βρίσκεται στη Γενική Γραμματεία από το Φεβρουάριο του 2019 και ενώ υπήρχαν μόνο τέσσερις αντίστοιχες αιτήσεις από δήμους, και εγκρίθηκαν οι τρεις, του Δήμου Ρόδου αν και πλήρης, υπολείπεται η έκδοση ΚΥΑ για την έναρξη υλοποίησης της. Το γιατί δεν υπογράφεται, ξεφεύγει των δικών μας δυνατοτήτων, αφού έχουμε ήδη στείλει επανειλημμένα επιστολές και πραγματοποιήσαμε επιτόπια συνάντηση με το Γενικό Γραμματέα. Θα ήταν χρήσιμο αυτή η καθυστέρηση να συμπεριλαμβανόταν στην επιστολή σου, γιατί η μετεγκατάσταση θα έδινε οριστική λύση στο υγειονομικό πρόβλημα του καταυλισμού του Καρακόνερου.
Αγαπητέ Δημήτρη,
όλα τα αναφερόμενα προς εσένα είναι ειλικρινή και αληθή και είμαστε στη διάθεσή για οποιαδήποτε άλλη πληροφορία ή διευκρίνιση. Δεν υπήρξε εκ μέρους του Δήμου καμιά ολιγωρία και θα προσυπέγραφα μαζί σου τα ερωτήματα, αν απευθύνονταν στους πραγματικά αρμόδιους για τον έλεγχο όχι μόνο των πληθυσμών που αναφέρεσαι, αλλά και των υπολοίπων συμπολιτών μας.
Με εκτίμηση
Γιώργος Τριάντος
Αντιδήμαρχος Δημόσιας Υγείας
και Κοινωνικής Πολιτικής
Πρόεδρος Δημοτικού Οργανισμού Πρόνοιας