Την Κυριακή 31 Μαΐου έληξαν στη Ρόδο οι εργασίες του διεθνούς συνεδρίου:
Επανεξετάζοντας τη Σχέση Γλώσσας Ετερότητας και Εκπαίδευσης/Rethinking Language, Diversity and Education.
Πρόκειται για συνδιοργάνωση του Πανεπιστημίου του Τορόντο, Καναδάς, του Πανεπιστημίου Αιγαίου και του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Τιμήθηκαν οι καθηγητές Μιχάλης Δαμανάκης, Πανεπιστήμιο Κρήτης και Jim Cummins, Πανεπιστήμιο του Τορόντο.
Έλαβαν μέρος 300 σύνεδροι από 20 χώρες, παρουσιάστηκαν περίπου 200 εισηγήσεις, διοργανώθηκαν 10 συμπόσια, χρησιμοποιήθηκαν 10 γλώσσες ανάμεσα στους συνέδρους των οποίων η Αγγλική ήταν η κοινή γλώσσα.
Συζητήθηκαν ζητήματα θεωρίας σχετικά με τη σχέση γλώσσας, εκπαίδευσης και ετερότητας, αλλά και εφαρμογών από μία πληθώρα γεωγραφικών, εθνικών, πολιτισμικών, γλωσσικών πλαισίων. Εφαρμογές στην εκπαίδευση, από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Πανεπιστήμιο, αλλά και σε θεσμούς εκπαίδευσης ενηλίκων, μετεκπαίδευσης εκπαιδευτικών και δια βίου μάθησης. Παρουσιάστηκαν υλικά και συμβατικά και ηλεκτρονικά περιβάλλοντα.
Ιδιαίτερη σημασία για την Ελλάδα έχει το ότι φωτίστηκαν μεγάλης και μικρής κλίμακας εφαρμογές για συγκεκριμένες ομάδες, όπως η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη Διασπορά, η εκπαίδευση Ρομά, παλιννοστούντων και μαθητών με μεταναστευτικό υπόβαθρο στην Ελλάδα, καθώς και η εκπαίδευση των Μουσουλμάνων μαθητών στη Θράκη.
Στο φιλόξενο περιβάλλον του Πανεπιστημίου Αιγαίου, βρέθηκαν μαζί επιστήμονες εκπαιδευτικοί και στελέχη της εκπαίδευσης με μεγάλη εμπειρία με νεότερους επιστήμονες, εκπαιδευτικούς και φοιτητές. Ως χώρες προέλευσης των συνέδρων αναφέρουμε ενδεικτικά (εκτός από την Ελλάδα): Καναδά, ΗΠΑ, Περού, Νότια Αφρική, Ισλανδία, Μ. Βρετανία, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Νορβηγία, Ιταλία, Ισπανία, Κύπρο, Σλοβενία, Πολωνία, Ισραήλ, Τουρκία, Κίνα.
Οι επιστήμονες που τιμήθηκαν (Μιχάλης Δαμανάκης, Πανεπιστήμιο Κρήτης και Jim Cummins, Πανεπιστήμιο Τορόντο) έχουν επηρεάσει τη θεωρία και την εκπαιδευτική πρακτική. Πιο συγκεκριμένα, ο Μιχάλης Δαμανάκης συνέβαλε στο να τεθεί η Ελληνική ως γλώσσα κληρονομιάς στη Διασπορά στο επίκεντρο πολλών σημαντικών ερευνών και εκπαιδευτικών παρεμβάσεων σε συμβατικό και ηλεκτρονικό περιβάλλον και συνεχίζει να διερευνά πολλαπλές πτυχές της παραδοσιακής και της νέας μετανάστευσης που έχουν άμεση σχέση με την εκπαίδευση και τη γλώσσα στη Διασπορά.
Ο Jim Cummins συνέβαλε στην περιγραφή, ανάλυση και εκπαιδευτική αξιοποίηση της διγλωσσίας και στη διατήρηση των γλωσσών κληρονομιάς στον Καναδά, αλλά και διεθνώς.
Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στην καθημερινή μουσική καλημέρα από τους μαθητές του Μουσικού Σχολείου και από την παιδική χορωδία Amabile, καθώς και στη συμβολή των πολιτιστικών συλλόγων του τόπου, μέσα από το κεντρικό τους όργανο και με τις παρουσιάσεις των χορευτικών συνόλων του πολιτιστικού συλλόγου Αρχαγγέλου «Αίθωνας» και του πολιτιστικού συλλόγου Σορωνής «Αμπερνάλι».
Τέλος, αυτό που έκανε τη διαφορά ήταν οι πανταχού παρόντες και παρούσες εθελοντές και εθελόντριες φοιτητές και φοιτήτριες της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών, που προλάβαιναν και έλυναν προβλήματα με χαμόγελο και επαγγελματισμό.
Ευχαριστούμε θερμά τους συνδιοργανωτές του συνεδρίου, την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου και το Δημο Ρόδου, καθώς και τους σπόνσορές μας.
Το επόμενο βήμα είναι η έκδοση επιλεγμένων εργασιών από το συνέδριο σε σειρά διεθνών εκδόσεων, με σκοπό την προβολή στη διεθνή κοινότητα της σχετικής τεχνογνωσίας που αναπτύχθηκε και συνεχίζει να αναπτύσσεται στην Ελλάδα.
Από την Οργανωτική Επιτροπή
Περικλής Τρύφωνας, Παν/μιο του Τορόντο
Ελένη Σκούρτου, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Βασιλεία Κούρτη-Καζούλλη, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Θεμιστοκλής Αραβοσσιτάς, Παν/μιο του Τορόντο