Μια μοναδική συναυλία θα φιλοξενήσει ο ιστορικός χώρος των Βυζαντινών Νερόμυλων Πολίχνης το Σάββατο 24 και Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου στις 20:30. Οι Μουσικές «μετακινήσεις» θα ζωντανέψουν το Μυλοτόπι της Πολίχνης και ταυτόχρονα θα σηματοδοτήσουν το ρίξιμο της αυλαίας των φετινών πλούσιων πολιτιστικών εκδηλώσεων του Δήμου Παύλου Μελά με τίτλο «Σεπτέμβριος όπως… Πολιτισμός», τις οποίες επιμελήθηκε το Τμήμα Αθλητισμού-Πολιτισμού και γνώρισαν μεγάλη ανταπόκριση από το κοινό της Θεσσαλονίκης.
Το έναυσμα δόθηκε πέρυσι με τη συναυλία από τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης, που έφερε ξανά στο προσκήνιο το ξεχασμένο, αλλά ιστορικό τοπόσημο και έβαλε παρακαταθήκη για το μέλλον. Έκτοτε, το νερό κύλισε στα «μυλοτόπια» της ιστορίας και έβαλε για τα καλά το Ανοιχτό Θέατρο των Βυζαντινών Νερόμυλων στο χάρτη της πολιτιστικής agenda ολόκληρης της πόλης. Πλέον, τα όνειρα έγιναν φιλοδοξίες, οι φιλοδοξίες έγιναν σχέδια και τα σχέδια μετατράπηκαν σε πράξη.
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παραστούν σε ένα χώρο μοναδικής αισθητικής και ιστορικής σημασίας για την περιοχή της Δυτικής Θεσσαλονίκης και ταυτόχρονα να απολαύσουν κλασικά μουσικά αριστουργήματα, αλλά και σύγχρονες διασκευές τους. Έργα του Astor Piazzolla, του Μ. Χατζιδάκη, μουσικές της Κάτω Ιταλίας, τραγούδια από τα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο και σεφαραδίτικα τραγούδια από εξαιρετικά μουσικά σχήματα, θα πλέξουν ένα σπάνιας ομορφιάς πολιτιστικό μωσαϊκό, πάνω στο οποίο θα «μετακινηθεί» ο θεατής.
Το αρχαιολογικό πάρκο των Βυζαντινών Νερόμυλων Πολίχνης φιλοξενεί ένα Ανοιχτό Θέατρο χωρητικότητας 500 ατόμων και συνδυάζει το φυσικό κάλλος, την ιστορική σημασία, την ευκολία πρόσβασης και τη λειτουργικότητα. Συγχρόνως, ο χώρος ντύνεται το μυσταγωγικό μανδύα που προσφέρει η ιστορικότητά του και το φυσικό του τοπίο και δίνει με αυτόν τον τρόπο μια μοναδική ευκαιρία στο θεατή να γίνει κοινωνός του χώρου, του χρόνου και του πολιτιστικού δρώμενου που βιώνει. Στις παρυφές του αστικού ιστού, αλλά ταυτόχρονα αποκομμένο σε μεγάλο βαθμό από αυτόν, εφάπτεται του Στρατιωτικού Νοσοκομείου και διασχίζεται από την περιφερειακή οδό. Στο παρελθόν η περιοχή ήταν τόπος εκδρομών και αναψυχής για τους Θεσσαλονικείς, λόγω της παραδείσιας ομορφιάς της ενώ με απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου κηρύχθηκε ”Μνημείο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Χρόνων”.
Η είσοδος είναι δωρεάν
Η πρόσβαση στους Βυζαντινούς Νερόμυλους Πολίχνης Δήμου Παύλου Μελά γίνεται, επίσης, με το αστικό λεωφορείο Νο 1 από τα ΚΤΕΛ με τερματικό σταθμό το Carrefour Ευκαρπίας. Η συγκεκριμένη γραμμή διέρχεται από τις κεντρικές στάσεις της Πολίχνης και της Σταυρούπολης (πληροφορίες www.oasth.gr).
Επίσης, οδικώς, η πρόσβαση γίνεται από την περιφερειακή οδό μέσω της εξόδου για Γ.Ν. Παπαγεωργίου.
Πληροφορίες:
Τηλ: 2313 302835
www.pavlosmelas.gr
________________________________________
Πρόγραμμα
1η μέρα, Σάββατο 24/9
Μανώλης Χατζημανώλης και μέλη του Plaza ensemble
Από τον Astor Piazzolla έως τον Μ. Χατζιδάκη
Από τον Astor Piazzolla, γνωστό Αργεντίνο συνθέτη σε όλο τον κόσμο για τις δυνατές συγκινήσεις που προσέφερε με το nuevo tango του, ενσωματώνοντας στοιχεία τζαζ και κλασικής μουσικής, μέχρι το Μάνο Χατζιδάκι, του οποίου η φυσική απουσία 22 ετών όχι μόνο δεν έχει μειώσει την εκφραστική δύναμη των τραγουδιών του, αλλά αντίθετα έχει αναδείξει τη διαχρονικότητά τους και την επικαιρότητα των μηνυμάτων τους, εκτείνεται το μουσικό ψηφιδωτό που θα αποκαλύψει το Plaza Ensemble και ο Μανώλης Χατζημανώλης επί της σκηνής του Ανοιχτού Θεάτρου Βυζαντινών Νερόμυλων.
Το Plaza Ensemble ιδρύθηκε το 2004 με σκοπό την ερμηνεία έργων ευρείας απήχησης στο πλατύ κοινό, τα οποία αντικατοπτρίζουν συγχρόνως την ακαδημαϊκή παιδεία και την ουσιαστική καλλιτεχνική αξία των δημιουργών τους.. Έχει συνεργαστεί με καταξιωμένους τραγουδιστές, ανάμεσα στους οποίους οι Σόνια Θεοδωρίδου, Ανδρέας Καρακότας, Μανώλης Χατζημανώλης, Γιούλα Μιχαήλ και Έλσα Μουρατίδου, καθώς και με τη γαλλική χορευτική ομάδα “Anassa”.
Κάθε οργανικό ή φωνητικό έργο που ενσωματώνεται στο ρεπερτόριο του Plaza ensemble προσαρμόζεται και ενορχηστρώνεται από τα μέλη του, με στόχο τόσο την προβολή της ιδιωματικής ηχητικής παλέτας του σχήματος, όσο και την πρόταση μιας πρωτότυπης ενορχηστρωτικής και ερμηνευτικής άποψης της αρχικής συνθετικής ιδέας.
Grikanta
Μουσική της Κάτω Ιταλίας
Το σχήμα ιδρύθηκε στις αρχές του 2015 στη Θεσσαλονίκη, αποτελείται από έξι άτομα τα οποία προέρχονται από διαφορετικές μουσικές κουλτούρες. Το όνομα ”Grikanta” προέρχεται από τη λέξη ”griko” (ή ”grecanico”, που είναι η ελληνική διάλεκτος Ιταλίας) και ”canta” (τραγουδάω). Η μουσική του έχει την μελωδικότητα της ελληνικής διαλέκτου και την δύναμη του ρυθμού της Pizzica, η οποία είναι είδος μουσικής που χρησιμοποιήθηκε σαν θεραπευτικό μέσο για το τσίμπημα της αράχνης στη νότια Ιταλία.
Τα τραγούδια της Κάτω Ιταλίας μιλούν για τη μετανάστευση και το κλάμα της γυναίκας που αποχωρίζεται το ταίρι της. Τραγούδια που έκαναν αίσθηση με τους γκρικάνικους ή ιταλιώτικους στίχους. Μιας γλώσσας δηλαδή με δωρικές, ομηρικές και βυζαντινές επιρροές εμπλουτισμένη με ιταλικά.
Η αγάπη του κόσμου για τη μουσική της Κάτω Ιταλίας φαίνεται από τον τρόπο που περιγράφουν τη μουσική.
“Όταν ακούς μουσική της Κάτω Ιταλίας είναι αρκετά δύσκολο να καθίσεις στην καρέκλα.
Τα πόδια ηλεκτρίζονται, τα χέρια ( άθελά τους σχεδόν ) χτυπούν παλαμάκια, ενώ ο διονυσιακός ρυθμός της ταραντέλας σε στέλνει νοητά στο κέντρο μιας πλατείας, ανάμεσα σε ένα πλήθος που ξεφαντώνει. Τι κι αν δεν έχεις πάει ποτέ σ’εκείνα τα μέρη της Grecia Salentina στην Κάτω Ιταλία, όπου η φύση μοιάζει με τη δική μας και τα χωριά είναι επιρρεπή στις γιορτές …
Ο διονυσιακός ρυθμός των σωμάτων που χορεύουν, ο ήχος των οργάνων ( κυρίως ταμπορέλο και οργκανέτο), ακόμη και ο ήχος της διαλέκτου τους είναι απόλυτα οικεία, κάτι σαν γιορτή σε διπλανό σπίτι, που ξέρεις ότι με λίγη προσπάθεια μπορείς να ενσωματωθείς κι εσύ “.
2η μέρα, Κυριακή 25/9
Rom Royale
Τραγούδια από τα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο
Οι Rom Royale δημιουργήθηκαν το 2013 από ένα τμήμα του συγκροτήματος Δάρνακες με σκοπό να εξελίξουν την μπάλκαν και πιο διασκεδαστική πλευρά του συγκροτήματος..
Ο ξεχωριστός όμως και διακριτικός ήχος του σχήματος διαμορφώθηκε από τις προσθήκες του σαντουριού και του κοντραμπάσου σε επόμενο χρόνο.
Η μίξη των χάλκινων με τα έγχορδα, ένα πάντρεμα των παραδόσεων της Σερβίας και της Ρουμανίας, σε συνδυασμό με τις επιλεγμένες διασκευές από ελληνικά τραγούδια, δημιουργεί μια μουσική πανδαισία, ένα εκρηκτικό παραλήρημα. Η νοοτροπία της μπάντας είναι ορχήστρας δρόμου, με ελευθερία στις μουσικές επιλογές, στη μουσική φόρμα και με κεντρικό άξονα τον αυτοσχεδιασμό.
Καμεράτα Αριστοτέλης και Χορωδία Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης “Ladino choir”, φωνητικό σύνολο “εν χορώ”
Μεσόφωνος: Αγγελική Καθαρίου. Διευθύνει ο Κωστής Παπάζογλου.
Ο Κωστής Παπάζογλου με την καμεράτα Αριστοτέλης, τη χορωδία Ισραηλιτικής κοινότητας, το φωνητικό σύνολο “εν χορώ” και τη μεσόφωνο Αγγελική Καθαρίου σε ένα πρόγραμμα μουσικών μετακινήσεων από τον J.S.Bach (Μπαχ), το Dmitri Schostakowitsch (Σοστακόβιτσ) μέχρι το Νίκο Σκαλκώτα, το Θάνο Μικρούτσικο, τα σεφαραδίτικα τραγούδια αλλά τον Κούρτ Βάιλ και τον Μπρέκοβιτσ.
Η Καμεράτα Αριστοτέλης, ιδρύθηκε στις αρχές του 2011 για τις ανάγκες του θεσμού “Αριστοτέλεια” και οι πρώτες εμφανίσεις της οριοθετούνται σε αρχαιολογικούς χώρους της γενέτειρας του Αριστοτέλη, τα αρχαία Στάγιρα. Η παράδοση μικρών μουσικών σχημάτων από τα παλαιά χρόνια της ευρωπαϊκής μουσικής, όπως η Orchestra da camera και ο συνδυασμός ελληνικού πολιτισμού, έδωσαν το όνομα στην Καμεράτα Αριστοτέλης.
Στο μικρό χρονικό της λειτουργίας της έχει συμπράξει με Έλληνες καλλιτέχνες όπως οι Μανώλης Μητσιάς και Γρηγόρης Βαλτινός, στο «Άξιον εστί» του Μίκη Θεοδωράκη, η Μαρία Φαραντούρη κ.α. ενώ έχει προσκληθεί στα Μέγαρα Μουσικής Θεσσαλονίκης και Αθηνών και ο προγραμματισμός της περιλαμβάνει ηχογραφήσεις, μαγνητοσκοπήσεις και εμφανίσεις σε πολλές πόλεις της Ελλάδος και του εξωτερικού. Στόχος της είναι η προώθηση της ελληνικής λόγιας μουσικής κουλτούρας.
Από το 2016 είναι orchestra in residence στο φεστιβάλ των βυζαντινών νερόμυλων του Δήμου Παύλου Μελά Θεσσαλονίκης .