Σχολιάζοντας τα όσα ο Δήμαρχος Βόρειας Κυνουρίας κ. Μαντάς δήλωσε σχετικά με τη δημιουργία Κέντρου Κοινότητας στο Δήμο του, η Περιφέρεια Πελοποννήσου με επιστολή του αρμόδιου Θεματικού Αντιπεριφερειάρχη κ Φάνη Στεφανόπουλου, την οποία ζητεί όπως αναγνωσθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο Βόρειας Κυνουρίας για να ενημερωθούν οι Σύμβουλοι και οι πολίτες, ενημερώνει για το πρόγραμμά της για τη δημιουργία Κέντρων Κοινότητας Ευπαθών Ομάδων.
Στόχος του προγράμματος της Περιφέρειας Πελοποννήσου, όπως αναφέρεται στη σχετική επιστολή είναι «η καθιέρωση ενός κοινωνικού μοντέλου παροχής κοινωνικών υπηρεσιών προς όφελος της κοινωνίας των πολιτών της Πελοποννήσου και όχι η δημιουργία μιας ακόμη κοινωνικής δομής»
Επιστολή
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ
Πληροφορίες
Τηλ: 2713601140, 2710234456
Τρίπολη 15/12/2016
Αρ. Πρ.: 332888/722
ΠΡΟΣ: Δήμαρχο Βόρειας Κυνουρίας
κ. Παναγιώτη Μαντά
ΚΟΙΝ: Πρόεδρο Δημοτικού Συμβουλίου
Βόρειας Κυνουρίας
κ. Δημήτριο Κατσή
ΘΕΜΑ: «Συγκρότηση και λειτουργία Κέντρου Κοινότητας και Κινητής Μονάδας στο Δήμο Τρίπολης
με περιοχή ευθύνης την Περιφερειακή Ενότητα Αρκαδίας» στο πλαίσιο της Δράσης 9.ii.3:
«Λειτουργία one stop shop / Κέντρων Κοινότητας Ευπαθών Ομάδων, με διευρυμένες υπηρεσίε ς»,
της Επενδυτικής Προτεραιότητας 9.ii του Ε.Π. Περιφέρειας Πελοποννήσου 2014-2020.
Κύριε Δήμαρχε ,
Ως Περιφερειακή αρχή σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 του Ν.3852/2010 σχεδιάζουμε,
προγραμματίζουμε και υλοποιούμε πολιτικές σε περιφερειακό επίπεδο στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας
σύμφωνα με τις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής της χώρας, λαμβάνοντας υπόψη
τις εθνικές και ευρωπαϊκές πολιτικές.
Επιπλέον, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 4 του Ν.3852/2010 μεταξύ των δύο βαθμών της
Αυτοδιοίκησης δεν υφίστανται ιεραρχικές σχέσεις ελέγχου και ιεραρχίας , αλλά σχέσεις συνεργασίας και
συναλληλίας, οι οποίες αναπτύσσονται βάσει του νόμου, κοινών συμφωνιών καθώς και με το συντονισμό
κοινών δράσεων.
Η προσέγγιση της Δράσης 9.ii.3: «Λειτουργία one stop shop / Κέντρων Κοινότητας Ευπαθών Ομάδων,
με διευρυμένες υπηρεσίες», στηρίζεται στο αναπτυξιακό όραμα της Περιφέρειας Πελοποννήσου:
«Η Πελοπόννησος πρότυπο αειφόρου ανάπτυξης της κοινωνικής συνοχής στην Ελλάδα και στην Ευρώπη
με την μεγιστοποίηση της αξιοποίησης του ανθρώπινου και τεχνολογικού κεφαλαίου» το οποίο υιοθετήθηκε
κατά τη διαβούλευση που πραγματοποιήθηκε, με τους τοπικούς κοινωνικούς, οικονομικούς και
αυτοδιοικητικούς φορείς και συνάδει απόλυτα με το πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Συνοχής και της
Στρατηγικής «Ευρώπη 2020» και κατ’ ακολουθία με το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων, καθώς και με
τις διατάξεις των νέων Κανονισμών ΕΔΕΤ.
Στο πλαίσιο αυτό, μετά τις προτάσεις μας, που τις υποβάλλαμε το Μάρτιο του 2014 στους τότε
Επιτρόπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εγκρίθηκε το πρόγραμμα κοινωνικής μας πολιτικής και
εξασφαλίσαμε πόρους ύψους 63 εκατομμυρίων ευρώ για την υλοποίησή του από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό
Ταμείο για την προγραμματική περίοδο 2014 – 2020.
Έκτοτε η Περιφερειακή αρχή, συνεπής προς την υποχρέωση και το σεβασμό της προς τις διαδικασίες
διαβούλευσης, γνωστοποίησε το σχέδιό της προς όλες τις Δημοτικές αρχές της Πελοποννήσου, ζητώντας τους
σελ. 2
να καταθέσουν τις προτάσεις τους για την αποτελεσματικότερη χάραξη της στρατηγικής μας αυτής. Τόσο
κατά την αρχική φάση της διαβούλευσης, όσο και κατά την τελική διαδικασία εξειδίκευσης της περιφερειακής
μας στρατηγικής για την κοινωνική ένταξη, οι Δημοτικές αρχές δεν υπέβαλλαν καμία πρόταση, παρά μόνο,
και αυτό μερικώς, προέβησαν στην καταγραφή των υφιστάμενων κοινωνικών τους δομών.
Με το αριθμ. 16οικ.80/ΕΥΣΕΚΤ/4-2-2016 έγγραφο της Εθνικής Αρχής Συντονισμού ΕΣΠΑ σχετικά
με την ενεργοποίηση δράσεων ΕΚΤ στα πλαίσια του Θεματικού Στόχου 9 των ΠΕΠ διατυπώθηκαν προς την
Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι προτάσεις των Περιφερειών σχετικά με την ίδρυση και λειτουργία Κέντρων
Κοινότητας με ειδική αναφορά στο σχεδιασμό της Περιφέρειας Πελοποννήσου και με την DG
EMPL/C4/GT/mc D(2016)/ 1051732 – 01/03/2016 επιστολή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διατύπωσε τη
σύμφωνη γνώμη στις ανωτέρω προτάσεις υπό προϋποθέσεις μεταξύ των οποίων, « … Από τη στιγμή που το
ΕΚΤ δεν μπορεί να θεωρηθεί ως μόνιμη πηγή χρηματοδότησης για αυτού του τύπου τις δομές, οι Ελληνικές
αρχές θα πρέπει να προετοιμάσουν μια στρατηγική βιωσιμότητας, η οποία θα επιτρέπει τη σταδιακή
υποκατάσταση της Ευρωπαϊκής χρηματοδότησης με εθνικούς και άλλους πόρους, διασφαλίζοντας την ίδια
στιγμή την αδιάκοπη συνέχιση της ομαλής χρηματοδότησης αυτών των δομών».
Και ενώ η ανωτέρω η εγκριτική επιστολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και οι τιθέμενες προϋποθέσεις
άμεσα υιοθετήθηκαν από την Περιφέρεια Πελοποννήσου οι α) Υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής
Ανασυγκρότησης και β) Αναπληρώτρια Υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης προχώρησαν στην έκδοση της
αριθμ. Δ23/ΟΙΚ.14435-1135/29-3-2016 ΚΥΑ η οποία δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 854/Β/2016 σχετικά με
σύσταση Κέντρων Κοινότητας χωρίς να λαμβάνουν υπόψη το σύνολο το ενεργειών που προηγήθηκαν, ώστε
τα Κέντρα Κοινότητας να μπορούν να συγχρηματοδοτηθούν από πόρους των ΕΔΕΤ με βάσεις τις προτάσεις
των Περιφερειών.
Επιπλέον και προς απόδειξη των ενεργειών μας σας παραθέτουμε την αριθμ. 87101/628/6-4-2016
επιστολή μας προς τους ανωτέρω Υπουργούς βάσει της οποίας εκφράζουμε τις παρατηρήσεις σχετικά με
εφαρμογή της ΚΥΑ, τόσο ως προς το τυπικό όσο και ως προς το ουσιαστικό μέρος της. Την επιστολή αυτή
αφού τη μελετήσετε προσεκτικά θα κατανοήσετε και την έλλειψη σοβαρότητας με την οποία αντιμετωπίζουν
τα αρμόδια Υπουργεία το ζήτημα της σύστασης των Κέντρων Κοινότητας, αφού δεν έλαβαν υπόψη κατά τη
κατάρτιση της ούτε τις παρ. 1 και 5 του άρθρου 102 του Συντάγματος1 αλλά ούτε και τους κανόνες και το
σύστημα διαχείρισης και ελέγχου του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Με βάση την αριθμ. Δ23/ΟΙΚ.14435-1135/29-3-2016 ΚΥΑ /ΦΕΚ 854/Β/2016 ως Δημοτική Αρχή
προχωρήσατε στην λήψη απόφασης από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου σας για τη σύσταση Κέντρου
Κοινότητας στο Δήμο Βόρειας Κυνουρίας μη λαμβάνοντας υπόψη σας ουσιαστικά στοιχεία για τη λειτουργία
του και συγκεκριμένα τα άρθρα 1 και 6 της ΚΥΑ βάσει των οποίων τα Κέντρα Κοινότητας λειτουργούν ως
δομές συμπληρωματικές των Κοινωνικών Υπηρεσιών των ΟΤΑ και εποπτεύονται από αυτές. Για την εποπτεία
των Κέντρων Κοινότητας η Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου πρέπει να είναι σε επίπεδο Δ/νσης και
στελεχωμένη και όπου δεν συμβαίνει αυτό η εποπτεία του κέντρου γίνεται από την Κοινωνική Υπηρεσία
Δήμου έδρας συνεπικουρούμενης από κοινωνικούς επιστήμονες ή προγράμματα του οικείου Δήμου ή του
1 Σύμφωνα με τις παρ. 1 και 5 του άρθρου 102 του Συντάγματος :
Παρ. 1 « Η διοίκηση των τοπικών υποθέσεων ανήκει στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού. Υπέρ
των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης συντρέχει τεκμήριο αρμοδιότητας για τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων. Νόμος καθορίζει
το εύρος και τις κατηγορίες των τοπικών υποθέσεων, καθώς και την κατανομή τους στους επί μέρους βαθμούς. Με νόμο μπορεί να
ανατίθεται στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης η άσκηση αρμοδιοτήτων που συνιστούν αποστολή του Κράτους»
Παρ.5: «Το Κράτος λαμβάνει τα νομοθετικά, κανονιστικά και δημοσιονομικά μέτρα που απαιτούνται για την εξασφάλιση της
οικονομικής αυτοτέλειας και των πόρων που είναι αναγκαίοι για την εκπλήρωση της αποστολής και την άσκηση των αρμοδιοτήτων
των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης με ταυτόχρονη διασφάλιση της διαφάνειας κατά τη διαχείριση των πόρων αυτών. Νόμος ορίζει
τα σχετικά με την απόδοση και κατανομή, μεταξύ των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, των φόρων ή τελών που καθορίζονται υπέρ
αυτών και εισπράττονται από το Κράτος. Κάθε μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από κεντρικά ή περιφερειακά όργανα του Κράτους
προς την τοπική αυτοδιοίκηση συνεπάγεται και τη μεταφορά των αντίστοιχων πόρων. Νόμος ορίζει τα σχετικά με τον
καθορισμό και την είσπραξη τοπικών εσόδων απευθείας από τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης»
σελ. 3
οικείου ΟΤΑ β ΄βαθμού. Η Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου Βόρειας Κυνουρίας έχει συσταθεί σε επίπεδο
Τμήματος και στην εισήγηση σας προς το Δημοτικό Συμβούλιο παραδέχεστε ότι δε λειτουργεί η Κοινωνική
σας Υπηρεσία αφού δεν είναι στελεχωμένη.
Είναι προφανές ακόμα και αν παραβλάψουμε τις τυπικές και ουσιαστικές παραλείψεις της ΚΥΑ ότι
για τους ανωτέρω λόγους ο Δήμος σας δεν νομιμοποιείται να λειτουργήσει αυτοτελώς Κέντρο Κοινότητας
εάν δεν εξασφαλίσει την εποπτεία από την αρμόδια Κοινωνική Υπηρεσία.
Είναι επίσης ακόμα πιο προφανές ότι ο σχεδιασμός που προτείνει η Περιφέρεια Πελοποννήσου πληροί
όλες τις προϋποθέσεις σύστασης των Κέντρων Κοινότητας ιδίως δε τις ιδιαιτερότητες των Κοινωνικών
Υπηρεσιών των Δήμων της κάθε Περιφερειακής Ενότητας συστήνοντας κέντρα κοινότητας, τα οποία θα
παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες στους ωφελούμενους και θα διασυνδέονται με τις υφιστάμενες
κοινωνικές υπηρεσίες των Δήμων, όπου υπάρχουν, ενώ όπου δεν υπάρχουν θα καλύψουν την έλλειψη αυτή.
Κύριε Δήμαρχε,
Με την επιστολή αυτή δεν προσπαθούμε να σας πείσουμε αλλά να σας παραθέσουμε την
πραγματικότητα. Η αριθμ.4113/24-10-2016 πρόσκληση (κωδικός ΠΕΛ23 Α/Α ΟΠΣ:1785 Έκδοση 1/0) της
Ε.Υ.Δ Πελοποννήσου είναι σε ισχύ (προθεσμία υποβολής προτάσεων 31/1/2017) με δικαιούχους τους Δήμους
έδρας της κάθε Περιφερειακής Ενότητας της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Οι λόγοι που καθιστούν
δικαιούχους τους Δήμους έδρας αναλύθηκαν ανωτέρω και πιστεύουμε ότι εάν μελετηθούν στο σύνολο και
όχι δογματικά θα μπορέσουμε συνεργατικά οι φορείς α΄ και β΄ βαθμού της Περιφέρειας Πελοποννήσου στο
πλαίσιο κυρίως του άρθρου 4 του Ν.3852/2010 να προχωρήσουμε όχι απλά στη δημιουργία μιας ακόμα
κοινωνικής δομής αλλά στην καθιέρωση ενός κοινωνικού μοντέλου παροχής κοινωνικών υπηρεσιών προς
όφελος της κοινωνίας των πολιτών της Πελοποννήσου.
Σας καλούμε να επανεξετάσετε το θέμα και ως Δήμος, που έξι χρόνια μετά την λειτουργία του
Καλλικράτη παραμένει υποστελεχωμένος και δέσμιος της χρόνιας παθογένειας των Υπουργείων να
θεσμοθετούν δομές, να μεταφέρουν αρμοδιότητες, αλλά να μη μεταβιβάζουν και τους αναγκαίους
πόρους κατά παράβαση του Συντάγματος, να πάρετε την πρωτοβουλία να κινητοποιήσετε το Δικαιούχο
Δήμο Τρίπολης, ώστε να ξεκινήσει και στην Περιφερειακή Ενότητα Αρκαδίας τη διαδικασία
σύμπραξης για την κατάρτιση της προγραμματικής σύμβασης που απαιτείται ως συνοδευτικό στοιχείο
στην αριθμ.4113/24-10-2016 πρόσκληση (κωδικός ΠΕΛ23 Α/Α ΟΠΣ:1785 Έκδοση 1/0) της Ε.Υ.Δ
Πελοποννήσου για την υλοποίηση της πράξης με τίτλο « Λειτουργία ONE STOP SHOP/ Κέντρων
Κοινότητας Ευπαθών Ομάδων με διευρυμένες Υπηρεσίες» με ποσό συγχρηματοδότησης 306.720,00€
από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, η προθεσμία της οποίας λήγει στις 31/1/2017.
Παρακαλούμε τέλος όπως η επιστολή αυτή αναγνωστεί στο Δημοτικό σας Συμβούλιο, ώστε να
λάβουν γνώση της οι Δημοτικοί Σύμβουλοι και οι πολίτες του Δήμου σας.
Ο Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης
Θεοφάνης Στεφανόπουλος