Μετά την αδυναμία συγκρότησης ενός ενιαίου Διαδημοτικού Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Δυτικής Ελλάδας ο οποίος είναι υπεύθυνος, βάσει νόμου, να εκπονεί και να υλοποιεί το Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) και την σχετική προς αυτό διαπιστωτική πράξη του Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης-τον Οκτώβριο του 2014, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας καλείται να ηγηθεί στην ολοκλήρωση της αναγκαίας μελέτης Τροποποίηση του υφιστάμενου ΠΕΣΔΑ.
Με γνώμονα ότι βρίσκεται σε ισχύ η από 22-8-2008 προγραμματική σύμβαση μεταξύ της τότε κρατικής Περιφερειακής Αρχής, του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης και του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας σχετικά με την εκπόνηση:
• (α) της μελέτης για την Τροποποίηση του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και
• (β) της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την τροποποίηση του ΠΕΣΔΑ,
η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με την υπ. αρ’ 194/2014 απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της, επανα-ενεργοποιεί την ανωτέρω Σύμβαση ώστε να ξεκινήσει επί της ουσίας η Αναθεώρηση του ΠΕΔΣΑ Δυτικής Ελλάδας.
Η βασική επιδίωξη της Περιφέρειας, σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη «είναι να καταρτίσει ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο διαχείρισης Αστικών Στερεών Αποβλήτων, που θα διασφαλίζει ότι η ΠΔΕ θα εξελιχθεί με βάση το ευρωπαϊκό όραμα σε μια κοινωνία της Ανακύκλωσης, της Διαλογής στη Πηγή και της Επαναχρησιμοποίησης εντός της επόμενης δεκαετίας».
Συνεχίζοντας ο Περιφερειάρχης τόνισε ότι «οι βασικές μας αρχές σχεδιασμού – με επιδίωξη την κοινωνική συναίνεση– θα είναι:
1. ο Ρεαλισμός
2. η αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών στο μέγιστο βαθμό επιδεικνύοντας σεβασμό στις έως σήμερα πραγματοποιηθείσες δαπάνες για έργα ∆ΣΑ
3. η αξιοποίηση της έως σήμερα αποκτηθείσης εμπειρίας, με έμφαση στην ανάγκη αποφυγής νέων χωροθετήσεων όπου αυτό είναι εφικτό, που συνήθως προκαλούν αντιδράσεις και καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων
4. η ενίσχυση και προώθηση της πρόληψης, της επαναχρησιμοποίησης, της ανακύκλωσης και της ορθής επεξεργασίας των αποβλήτων
5. η απαίτηση σε επίπεδο σχεδιασμού των έργων, ελαχιστοποίησης του τελικού υπολείμματος των ολοκληρωμένων μονάδων που δημιουργούνται.
6. η υιοθέτηση και εφαρμογή μίας ορθολογικής οικονομικής πολιτικής, που θα ελαχιστοποιεί το λειτουργικό κόστος των μονάδων
7. η απαίτηση οι τεχνολογίες για την επεξεργασία να είναι δοκιμασμένες και να προκύπτει η οικονομική βιωσιμότητά τους
8. η εφαρμογή εκτεταμένων προγραμμάτων διαλογής στην πηγή (Πράσινα
σημεία, συστήματα 4 κάδων – οργανικά απόβλητα, απόβλητα συσκευασιών, έντυπο χαρτί, υπόλοιπα/σύμμεικτα ΑΣΑ, κλπ.)
η επίτευξη των παραπάνω στόχων με την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών και εθνικών πόρων.
Ο Περιφερειακός Σχεδιασμός ∆ιαχείρισης Στερεών Αποβλήτων θα πρέπει να διαρθρώνεται σε 2 στάδια υλοποίησης
i. το Μεταβατικό Στάδιο,
ii. το Τελικό Στάδιο.
Ο νέος ΠΕΣΔΑ απαιτεί επαναπροσέγγιση μέρους του σχεδιασμού για την Περιφέρεια με βάση – εκτός από τις περιβαλλοντικές – τις οικονομικές, αναπτυξιακές και κοινωνικές προτεραιότητες και ανάγκες της. Δεδομένης της σημαντικής χρονικής υστέρησης της χώρας αλλά και των δήμων της περιοχής έως σήμερα στην ορθή διαχείριση των αποβλήτων, θα πρέπει, μετά από οργανωμένο διάλογο, με αρχή (την δημόσια διαβούλευση), μέση (την συνεκτίμηση των απόψεων των ενδιαφερόμενων φορέων με αντικειμενικό και ουσιαστικό τρόπο) και τέλος (την νομοθετική προώθηση του θέματος), να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να τεθεί άμεσα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο εφαρμογής του».
Κλείνοντας ο Περιφερειάρχης τόνισε ότι «κυρίαρχο συστατικό του Ολοκληρωμένου Σχεδίου για τη Διαχείριση των Στερεών Αστικών Αποβλήτων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας οφείλει και πρέπει να αναδειχτεί η αναγκαία διαβούλευση σε όλες τις φάσεις του σχεδιασμού. Η συμβολή των Δήμων και των ΦόΔΣΑ είναι η ικανή και αναγκαία συνθήκη έτσι ώστε η Περιφέρεια να διαδραματίσει το ρόλο της, δηλαδή της σύνθεσης όλων αυτών των απόψεων και προτάσεων που θα κατατεθούν επίσημα και τεκμηριωμένα από τους αρμόδιους και αποκλειστικούς φορείς διαχείρισης των αστικά στερεών αποβλήτων –
δηλαδή τους Δήμους και τους ΦοΔΣΑ – οι οποίοι εξάλλου θα είναι και αυτοί οι οποίοι θα κληθούν να εφαρμόσουν τελικά το υπό αναθεώρηση Σχέδιο.
Για εμάς η διαβούλευση δεν είναι απλώς μια διαπραγμάτευση ή ένας συμβιβασμός, καθώς δεν έχει κύριο μέλημα να γεφυρώσει μια διαφορά, αλλά να δημιουργήσει κάτι νέο, ρεαλιστικό και χρήσιμο για τον πολίτη και τη κοινωνία, μέσα από την οποία οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να γνωρίζουν και να συν-διαμορφώνουν νέες πτυχές της συλλογικής τους πραγματικότητας, αντί να πληροφορούνται εκ των υστέρων από εκείνους, στους οποίους παραχώρησαν το δικαίωμα αυτό. Συνεπώς, για την Περιφέρεια και για εμένα προσωπικά η διαβούλευση με τους Δήμους στο θέμα των σκουπιδιών έχει μια διπλή υπόσταση: είναι ταυτοχρόνως μέσο και σκοπός, διεργασία και αποτέλεσμα, εργαλείο και προϊόν ειδικά όταν το σύνολο της διαχείρισης αφορά αποκλειστικά τους ίδιους. Μη ξεχνάμε ότι αυτοί είναι αρμόδιοι για τη συλλογή, μεταφορά, αποθήκευση και διαχείριση των αστικών στερεών αποβλήτων τους, άρα ο λόγος τους είναι εκ των ουκ άνευ καίριας σημασίας και για αυτό θα πρέπει να διαπνέεται από ουσία, ρεαλισμό, και σοβαρότητα».