Στην Έκτακτη Γενική Συνέλευση της Π.Ε.Δ.Α. που πραγματοποιήθηκε σήμερα 26 Νοεμβρίου στο Ξενοδοχείο ΤΙΤΑΝΙΑ με θέμα: «Τα οικονομικά προβλήματα των Ο.Τ.Α», ο Επικεφαλής της παράταξης «ΕΝΩΜΕΝΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΤΤΙΚΗΣ» και Δήμαρχος Πεντέλης κος Δημήτρης Στεργίου-Καψάλης έκανε την τοποθέτηση του όπως στο συνημμένο 1 φαίνεται.
Στην παρουσίασή του ο Δήμαρχος, απευθυνόμενος και προς τον Υφυπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Γιάννη Μπαλάφα που ήταν παρών, ανέλυσε τη δύσκολη οικονομική κατάσταση των Δήμων σήμερα, η οποία παρουσιάζει ανομοιογένειες από Δήμο σε Δήμο. Υπογράμμισε τα βασικά σημεία που απαιτούν μελέτη για τα Οικονομικά, καταθέτοντας συγχρόνως και εμπεριστατωμένες προτάσεις. Υπενθύμισε πως είναι αναγκαία η θεσμική και ουσιαστική αναβάθμιση του θεσμού της Αυτοδιοίκησης, αποφεύγοντας κομματικοκεντρικές συμπεριφορές και ενισχύοντας το πνεύμα νοικοκυρέματος, προκειμένου να εξασφαλιστεί η λειτουργικότητά της.
Ιδιαίτερα τονίστηκε από το Δήμαρχο, η ανάγκη εκλογής του Προεδρείου και της Εκτελεστικής Επιτροπής των συνδικαλιστικών οργάνων ΚΕΔΕ και ΠΕΔ, απευθείας από τα μέλη της γενικής συνέλευσης και όχι από τα μέλη του ΔΣ όπως σήμερα συμβαίνει. «Αυτό θα είναι ένα πρώτο βήμα για την απελευθέρωση της Αυτοδιοίκησης από τον κομματικοκεντρικό βρόχο, που την φθίνει την απαξιώνει και της στερεί σημαντικά τη διεκδικητικότητά της με την είσοδο της συνδιαλλαγής κομμάτων-αυτοδιοίκησης».
ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ Π.Ε.Δ.Α.
ΜΕ ΘΕΜΑ: «ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ Ο.Τ.Α.»
26 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2015 – ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΤΙΤΑΝΙΑ
ΕΙΣΗΓΗΣΗ
ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ
«ΕΝΩΜΕΝΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΤΤΙΚΗΣ»
& ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΠΕΝΤΕΛΗΣ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΤΕΡΓΙΟΥ- ΚΑΨΑΛΗ
ΣΤΗΝ ΕΚΤΑΚΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ Π.Ε.Δ.Α.
Η οικονομική κατάσταση των Δήμων σήμερα παρουσιάζεται ανομοιογενής από Δήμο σε Δήμο και είναι κακή στην πλειονότητά των Δήμων.
Για μας την «Ενωμένη Αυτοδιοίκηση Αττικής», το θέμα είναι και οικονομικό, πρώτιστα όμως είναι θεσμικό αφού αυτό την απαξιώνει καθιστώντας την αυτοδιοίκηση μέρος του προβλήματος και τον πτωχό συγγενή στο ισχύον κομματοκεντρικό σύστημα.
Και αυτό ξεκινάει πρώτιστα από την καθαρά κομματοκεντρική εκλογή των ηγεσιών των συνδικαλιστικών της οργάνων και δηλώνουμε εδώ, ότι θα ψηφίσουμε το ψήφισμα του Συνεδρίου, ΜΟΝΟ εφόσον μπει σε αυτό σαφώς πρόταση Νομοθετικής ρύθμισης του.
Γενικά οι Δήμοι οδηγήθηκαν σταδιακά στη σημερινή θεσμική, λειτουργική και οικονομική απαξίωση από:
– Τα κεντρικά Συνδικαλιστικά μας όργανα που ο κομματοκεντρισμός τους δεν τους επιτρέπει να δουν και να χειριστούν τα θέματα καθαρά αυτοδιοικητικά.
– Λάθη διαχρονικά των ηγεσιών τους που προωθούσαν έργα από ίδιους πόρους, που εν πολλοίς δεν είχαν εξασφαλίσει, με συνέπεια την υπερχρέωσή τους.
– Ένα κακό θεσμικό οικονομικό πλαίσιο, χωρίς εγγυημένα έσοδα για τη στήριξη της υλοποίησης των αποστολών που τους διατίθενται.
– Τις μεγάλες περικοπές των εσόδων τους, δυσανάλογες με αυτές των άλλων κρατικών φορέων που της επεβλήθησαν ιδιαίτερα με τα μνημόνια.
– Την ανάληψη εκδηλώσεων και χρηματοδοτήσεων μη παραγωγικών.
– Την έλλειψη πνεύματος νοικοκυρέματος και την ανάδειξη πνεύματος σπατάλης και επιδειξιομανίας.
– Την μη διεκδίκηση, μέχρι χθες που θεσμικά υποχρεωθήκαμε, των εσόδων μας από τις κοινωνίες που υπηρετούμε, σε συνδυασμό με την αδυναμία εν πολλοίς των κοινωνιών να στηρίξουν τις υποχρεώσεις τους σήμερα, λόγω περιορισμού των εσόδων των πολιτών και μνημονιακών μέτρων.
Εν κατακλείδι :
– Τα μη εγγυημένα έσοδα.
– Οι σπατάλες.
– Η μικρή εισπραξιμότητα εσόδων.
– Η υπερχρέωση που διαχρονικά δημιουργήθηκε.
– Η υπερστελέχωση των δομών μας.
– Η ανυπαρξία επαγγελματισμού και λειτουργίας με στοχοποίηση, μετρήσιμα αποτέλεσμα και αξιολόγηση,
μας έχουν οδηγήσει στο σημερινό θεσμικό οικονομικό και λειτουργικό αδιέξοδο.
Βασικά σημεία που απαιτούν μελέτη στα Οικονομικά των Δήμων:
– Η αντιμισθία Δημάρχων, Αντιδημάρχων, αποζημίωση συμμετοχής στα Δ.Σ. και στις επιτροπές και η χορηγία, που καταργήθηκαν.
– Μετά από εμπεριστατωμένη μελέτη, καθορισμός του ανελαστικού κόστους ανά Δήμο και καθορισμό των ΚΑΠ, με βάση αυτό και τα άλλα έσοδα τους.
– Το Οργανόγραμμα κάθε Δήμου το οποίο σε συνδυασμό με το υφιστάμενο ISO θα προυποθέτει στελέχωση λειτουργούσα με μετρήσιμα αποτελέσματα (Στοχοποίηση – Αξιολόγηση – Εισήγηση – Απόφαση κλπ.) και θα εξασφαλίζει ποιότητα υπηρεσιών με το μικρότερο κόστος.
– Τα ανταποδοτικά τέλη και η ανάγκη αυτά να μειωθούν σε συνδυασμό με την ανάπτυξη ευρωπαϊκής διαχείρισης των απορριμμάτων (Διαλογή στην πηγή – Ανακύκλωση – Κομποστοποίηση).
– Ο εκσυγχρονισμός του ελεγκτικού έργου του Επιτρόπου με την αλλαγή της διαδικασίας ελέγχου των δαπανών με εντάλματα προβλεπόμενης και γενόμενης δαπάνης.
– Η αύξηση των ΚΑΠ στήριξης της λειτουργίας και της συντήρησης των Σχολικών Μονάδων.
– Η αντιμετώπιση του προβλήματος των υπερχρεωμένων Δήμων και ο έλεγχος της μετακύλησης υπερβολικών χρεών από Δήμαρχο σε Δήμαρχο.
– Ο μηδενισμός της σπατάλης και της κακοδιαχείρισης, ο περιορισμός των δαπανών καταναλώσεων (ρεύματος, καυσίμων, συντηρήσεων μηχανολογικού εξοπλισμού κτιρίων κλπ.)
– Ο έλεγχος και η διεκδίκηση των εσόδων των κοιμητηρίων και των ΚΥΕ.
– Η επανεξέταση του θέματος της απαλλαγής των τελών της ΔΕΔΔΗΕ.
– Η ύπαρξη Εθνικού Ταμείου στήριξης των απαλλοτριώσεων, όπου επιβάλλεται αυτές να γίνουν.
– Η πιστή τήρηση των υποχρεώσεων του Κράτους προς την αυτοδιοίκηση ή η διάθεση αποκλειστικά τοπικών πόρων .
Προτάσεις:
– Στήριξη των υπερχρεωμένων Δήμων για να βγουν από το οικονομικό τους αδιέξοδο.
– Ορθολογική οικονομική αποκατάσταση των αιρετών, ώστε να εκλείψει η επαγγελματική απαίτηση από εθελοντές εργαζόμενους.
– Μελέτη για όλους τους Δήμους, του ανελαστικού τους κόστους και των βασικών μεγεθών των εσόδων τους, με ανάλογη προσαρμογή των ΚΑΠ.
– Βελτίωση του Προληπτικού Ελέγχου, ώστε παράλληλα να λειτουργεί και ως κατασταλτικός, με προβλεπόμενη και γενόμενη δαπάνη.
– Ύπαρξη δέσμευσης νομοθετικής για την παράδοση στο τέλος της θητείας των Δήμων από την αιρετή Διοίκηση χωρίς επιπλέον χρέη.
– Πιστή τήρηση ισοσκελισμών ρεαλιστικών Προϋπολογισμών και συνεχή έλεγχο του Παρατηρητηρίου.
Αγαπητοί μου,
υπάρχει για κάθε Δήμο η σοβαρή απαίτηση, καταρχήν να έχει εξασφαλίσει την λειτουργικότητά του που θα του δίνει το δικαίωμα να στηρίζει την καθημερινότητά του, τις βασικές δουλειές του για τη λειτουργία της κοινωνίας που υπηρετεί (σκουπίδι, λάμπα, λακκούβα) την συντήρηση των υποδομών του, την μισθοδοσία και αυτό δεν θα πρέπει να είναι ζητούμενο αλλά δεδομένο και να εμπίπτει στο ανελαστικό του κόστος με ακρίβεια, κοστολογημένο.
Η ανάπτυξη και η υλοποίηση του οράματος της κάθε Διοίκησης Δήμου, είναι θέμα απόδοσης των εσόδων του, τομέας που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στη διαμόρφωση των ΚΑΠ και προπάντων η ικανότητά του να εξασφαλίζει κονδύλια από Προγράμματα.
Η λύση για βιώσιμους οικονομικά Δήμους μπορεί να επιτυγχάνεται μετά το νοικοκύρεμά τους με ορθολογική διαχείριση των οικονομικών τους, χωρίς σπατάλες, με πρόγραμμα, μέτρο και έλεγχο, με διεκδίκηση των εσόδων τους, με αρχές και κανόνες στη λειτουργία τους με πλήρη διαφάνεια και υπευθυνότητα, στο πλαίσιο ενός κράτους που οι θεσμοί της εξουσίας θωρακίζονται να υλοποιούν το ρόλο τους με σαφείς και εξασφαλισμένους θεσμικούς και οικονομικούς κανόνες.
O ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ
«ΕΝΩΜΕΝΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΤΤΙΚΗΣ»
& ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΕΝΤΕΛΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ- ΚΑΨΑΛΗΣ