Όταν υπάρχει σχέδιο και διάθεση για δουλειά τα αποτελέσματα έρχονται και οι στόχοι επιτυγχάνονται.
Η αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην περιφέρεια κεντρικής Μακεδονίας δεν είναι ένα συγκυριακό φαινόμενο, αλλά αποτέλεσμα της μεθοδικής δουλειάς όλων των φορέων, μας τόνισε ο Περιφερειάρχης κος Τζιτζικώστας Απόστολος στην συνέντευξη που μας παραχώρησε.
Το ανάγλυφο της περιοχής και οι πολιτιστικοί θησαυροί της βοηθούν στην ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, που με την σειρά τους βοηθούν την επίτευξη του στόχου που είναι η 12μηνη τουριστική περίοδος.
Η αναβαθμισμένη παρουσία στις μεγάλες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, οι ημερίδες με τουριστικούς φορείς και πράκτορες καθώς και οι προσκλήσεις ξένων δημοσιογράφων του εξωτερικού, έχουν ως στόχο την διεύρυνση των παραδοσιακών τουριστικών αγορών όσο και την προσέλκυση νέων.
Η σύνδεση του τουρισμού με τον αγροτικό τομέα είναι ένας άλλος στόχος της περιφέρειας που υλοποιείτε μέσω ενός πλέγματος δράσεων.
Σε αυτές τις δράσεις η συμμετοχή φορέων του τουρισμού και του αγροτικού κλάδου είναι εντονότατη.
Ολόκληρη η συνέντευξη του περιφερειάρχη.
Αν υπάρχουν και ποια είναι τα προβλήματα της περιφέρειας σας που εμποδίζουν την τουριστική ανάπτυξη της και πως σχεδιάζετε να τα λύσετε;
Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σχεδιάσαμε και υλοποιούμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής μας και στο πλαίσιο αυτό, ένα ευρύ φάσμα δράσεων βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με ορατά, σημαντικά αποτελέσματα. Το 2014 καταγράψαμε άνοδο του τουριστικού ρεύματος, που παράλληλα με την αύξηση εσόδων, αποτέλεσε και τον κινητήριο μοχλό της τοπικής αγοράς και των καταστημάτων. Τα αποτελέσματα αυτά θα ήταν ακόμα καλύτερα εάν δεν καλούμασταν να λειτουργήσουμε υπό καθεστώς οικονομικής ασφυξίας. Οι περικοπές στον προϋπολογισμό της Περιφέρειας αγγίζουν το 70%, ενώ οι πόροι για αναπτυξιακές δράσεις έχουν ουσιαστικά, εκμηδενιστεί. Για να δώσω ένα παράδειγμα, τα κονδύλια που λαμβάνουμε από το κράτος δεν επαρκούν ούτε για τις αναγκαίες ολοκληρωμένες παρεμβάσεις στο οδικό μας δίκτυο και αναφέρομαι στους αυτοκινητόδρομους, καθώς η Κεντρική Μακεδονία, κάθε χρόνο, υποδέχεται μεγάλο αριθμό επισκεπτών από τις όμορες βαλκανικές χώρες, που κινούνται με το αυτοκίνητό τους.
Χρειαζόμαστε λοιπόν, πόρους που θα κατευθυνθούν απ’ ευθείας στις αναπτυξιακές τουριστικές δράσεις, αλλά και κονδύλια για έργα που έμμεσα έχουν αντίκτυπο στον τουρισμό. Παρά τα σημαντικά προβλήματα όμως, δεν μένουμε αδρανείς, αντίθετα αξιοποιούμε τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, τόσο για την τουριστική προβολή, όσο και για την υλοποίηση έργων υποδομής. Προσπαθούμε μάλιστα, να απορροφήσουμε και να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο και αποδοτικότερο τρόπο τους πόρους του ΕΣΠΑ και το πετυχαίνουμε, καθώς αυξήσαμε την απορρόφηση κατά 37 μονάδες από το 53% στο 90,3% μέσα σε μόλις 24 μήνες. Είμαστε σήμερα η πρώτη Περιφέρεια στην Ελλάδα τόσο στη συνολική απορρόφηση του ΕΣΠΑ, όσο και στις εκταμιεύσεις κονδυλίων με 208 εκατομμύρια ευρώ πληρωμές το 2014.
Η 12μηνη τουριστική περίοδος για την περιφέρεια σας είναι εφικτή και γιατί;
Αυτός είναι ο στόχος μας και είναι εφικτός. Ο τουρισμός αποτελεί την αναπτυξιακή μας βάση, είναι η βαριά βιομηχανία της Κεντρικής Μακεδονίας. Θέλουμε αυτή η βιομηχανία να δουλεύει και τους 12 μήνες, να παράγει έσοδα 365 ημέρες, να δημιουργεί νέες σταθερές θέσεις εργασίας κάθε χρόνο. Η Κεντρική Μακεδονία είναι μία από τις λίγες Περιφέρειες που μπορεί να υποστηρίξει το θερινό και χειμερινό τουρισμό, καθώς και το σύνολο των εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Στις μεγάλες, διεθνείς εκθέσεις που συμμετέχουμε, η κεντρική στρατηγική προβολής της Περιφέρειάς μας, βασίζεται στην ανάδειξη του ιδιαίτερου χαρακτήρα της κάθε Περιφερειακής Ενότητάς και συνολικά στην ποικιλομορφία του τόπου μας.
Σκοπεύετε να προσθέσετε εναλλακτικές μορφές τουρισμού και ποιες;
Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας επενδύουμε στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού και τις αναδεικνύουμε, όπως σας είπα, σε όλες τις μεγάλες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις που συμμετέχουμε. Πιστεύουμε ότι η ανάπτυξη και προβολή των εναλλακτικών μορφών τουρισμού είναι το καθοριστικό βήμα για να φτάσουμε πιο γρήγορα στο στόχο της δωδεκάμηνης τουριστικής περιόδου. Ενδεικτικά σας αναφέρω μερικούς επιμέρους κλάδους, που ήδη αναπτύσσουμε όπως: Τον ορεινό και περιηγητικό τουρισμό, τον αγροτουρισμό, τον τουρισμό κρουαζιέρας και ιδιωτικών σκαφών, το θρησκευτικό, ιστορικό, ιατρικό, ιαματικό και γαστρονομικό τουρισμό. Τον τουρισμό «city – break», καθώς και τον εκθεσιακό και συνεδριακό τουρισμό, κλάδους στους οποίους η Θεσσαλονίκη κατέχει κορυφαία θέση με μερίδιο 20% από την εκθεσιακή δραστηριότητα της χώρας. Τέλος, η Κεντρική Μακεδονία διαθέτει συγκριτικό πλεονέκτημα στον αρχαιολογικό τουρισμό, ενώ το ενδιαφέρων των επισκεπτών κορυφώνεται και από την πρόσφατη αποκάλυψη του τύμβου της Αμφίπολης, που είναι ένα κορυφαίο αρχαιολογικό εύρημα της μακεδονικής γης, το οποίο συγκεντρώνει το παγκόσμιο ενδιαφέρον.
Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχουμε ήδη συστήσει ομάδα εργασίας με επιστήμονες όλων των ειδικοτήτων, που ασχολούνται με την εκπόνηση στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη των υποδομών και την οργανωμένη προβολή της Αμφίπολης. Επίσης, δεσμευτήκαμε ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα εξασφαλίσει τους πόρους για τις υποδομές που θα χρειαστούν στην περιοχή όπου βρίσκεται το μνημείο, αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, μεταξύ των οποίων το ΣΕΣ 2014-2020, το νέο ΕΣΠΑ.
Οι δράσεις τουριστικής προβολής για το 2015 τι περιλαμβάνουν;
Κατ’ αρχάς στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας διαθέτουμε πλέον, αναβαθμισμένη παρουσία στις μεγάλες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις και αξιοποιούμε τα σύγχρονα εργαλεία μάρκετινγκ και προβολής. Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, έτσι και το 2015 συνεχίζουμε να πραγματοποιούμε ημερίδες με τουριστικούς φορείς και πράκτορες του εξωτερικού, καθώς και τα ιδιαίτερα επιτυχημένα ταξίδια εξοικείωσης δημοσιογράφων του εξωτερικού, τα οποία συντελούν στην καλύτερη προβολή της Κεντρικής Μακεδονίας στις χώρες που αποτελούν τουριστικούς στόχους. Ταυτόχρονα, διευρύνουμε τους ορίζοντές μας και πλέον απευθυνόμαστε τόσο στις παραδοσιακές, όσο και σε νέες τουριστικές αγορές. Μάλιστα, είχα την ευκαιρία για πρώτη φορά να προωθήσω το τουριστικό προϊόν της Κεντρικής Μακεδονίας στις αραβικές αγορές και συγκεκριμένα στο Ντουμπάι, την Κωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη στο πλαίσιο του Greek Deluxe Travel Roadshow. Η επιλογή των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων να ενταχθoύν στο τουριστικό πρόγραμμα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στηρίχτηκε στη δυναμική της συγκεκριμένης αγοράς, αλλά και στη διάθεση που έχουν εκφράσει οι τουριστικές επιχειρήσεις της περιοχής μας να προσεγγίσουν ευρύτερα την αγορά της Μέσης Ανατολής και της Ασίας. Με την παρουσία μας διερευνήσαμε αυτή τη δυνατότητα, καθώς θεωρούμε ότι η περιοχή μας διαθέτει τις υποδομές και την ποιότητα των υπηρεσιών για να διεκδικήσει με αξιώσεις τουριστικό μερίδιο. Το 2015 στοχεύουμε να προσεγγίσουμε οργανωμένα για να ανοίξουμε και την αγορά της Ασίας.
Επιπρόσθετα, συμμετείχαμε ως Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στο ευρωπαϊκό συνέδριο Ανάπτυξης Δρομολογίων Αερογραμμών «Routes», όπου συνολικά 27 αεροπορικές εταιρείες εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους για απευθείας συνδέσεις με το αεροδρόμιο «Μακεδονία» στη Θεσσαλονίκη. Ήδη βρισκόμαστε σε επαφή με τις εταιρείες αυτές και περιμένουμε το 2015 να έχουμε στην πράξη, τα πρώτα θετικά αποτελέσματα. Επιπλέον, έχουμε δρομολογήσει δράσεις για την αύξηση των επισκεπτών από το μαθητικό τουρισμό αναπτύσσοντας συνέργιες με Περιφέρειες της χώρας μας, αλλά και του εξωτερικού, όπως το Μιλάνο, όπου με στοχευμένες δράσεις μας, κάνουμε γνωστή την Κεντρική Μακεδονία και επιδιώκουμε να προσελκύσουμε τις μαθητικές εκδρομές στην περιοχή μας.
Επίσης, δρομολογούμε συγκεκριμένες δράσεις που περιλαμβάνουν: Πρώτον, τη διαμόρφωση σχεδίου προτάσεων, διαδρομών και δραστηριοτήτων που προσφέρει ο κάθε Δήμος και Περιφερειακή Ενότητα, αναδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο, τα σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος, καθώς και τις επιχειρήσεις, που προσφέρουν δραστηριότητες τουριστικού ενδιαφέροντος. Δεύτερον, τη συνολική προβολή στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης και τη δημιουργία διαδραστικών συνθηκών με τους επισκέπτες, οι οποίοι θα μπορούν να μοιράζονται τις εμπειρίες τους από την παραμονή τους. Τρίτον, τη διεξαγωγή Β2Β συναντήσεων μεταξύ επαγγελματιών και φορέων τουρισμού με αντίστοιχους φορείς σε προτεινόμενες χώρες – στόχους, όπως η Ρωσία, η Γερμανία, η Σερβία, οι ΗΠΑ και η Κίνα. Τέταρτον, τις συνδυασμένες ενέργειες τουριστικής προβολής με καταχωρίσεις στον ξένο τύπο και τη διαφημιστική προβολή σε αεροπορικά μέσα μεταφοράς. Πέμπτον, την ανάπτυξη και υποστήριξη συστήματος ποιότητας, με σκοπό την αειφόρο ανάπτυξη του τουρισμού και την παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών προς τους τουρίστες και τους επισκέπτες. Τέλος, προχωράμε σε δύο σημαντικά ακόμα, βήματα. Ενεργοποιούμε τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με φορείς τις πόλης, ενώ και στο νέο ΕΣΠΑ, το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης 2014 – 2020, ένα από τα πρώτα προγράμματα που θα υλοποιήσουμε είναι αυτό του τουρισμού.
Υπάρχει συντονισμός των δράσεων τουριστικής προβολής μεταξύ των περιφερειακών ενοτήτων και των δήμων της περιφέρειας σας, ποιοι οι στόχοι και πως υλοποιούνται;
Η αύξηση του τουριστικού ρεύματος στη χώρα μας και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας δεν είναι ένα συγκυριακό φαινόμενο, αλλά αποτέλεσμα της μεθοδικής δουλειάς, όλων των φορέων. Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας όχι απλώς πιστεύουμε, αλλά επενδύουμε στην ανάπτυξη συνεργιών με τους Δήμους, τις Ενώσεις Ξενοδόχων, το ΣΕΤΕ και τη MarketingGreece. Μάλιστα στο πλαίσιο της συνεργασίας μας θα λειτουργήσει το περιφερειακό hub της Marketing Greece και το γραφείο θα φιλοξενείται στις δομές της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Συνεργαζόμαστε στενά με τους εξειδικευμένους φορείς και ενώσεις με στόχο να προβάλουμε την Κεντρική Μακεδονία ως σύνολο, καθώς και την κάθε Περιφερειακή Ενότητα ξεχωριστά, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία που διαθέτουν.
Οι πόροι που διατίθενται για την τουριστική προβολή της περιφέρειας από πού προέρχονται και αν είναι αρκετοί.
Οι πόροι που αξιοποιούμε για την τουριστική προβολή της Κεντρικής Μακεδονίας προέρχονται από ΕΣΠΑ 2007 – 2013 και τον προϋπολογισμό της Περιφέρειας, ενώ όπως σας είπα και στο νέο ΕΣΠΑ, το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης 2014 – 2020, ένα από τα πρώτα προγράμματα που θα υλοποιήσουμε είναι αυτό του τουρισμού. Όπως γνωρίζεται η αυτοδιοίκηση και η περιφερειακή διοίκηση λειτουργούν στο πλαίσιο οικονομικής ασφυξίας, με ελάχιστους πόρους στη διάθεσή μας, για αυτό και η προσπάθειά μας επικεντρώνεται στην αποτελεσματική και αποδοτική αξιοποίηση των κονδυλίων, που έχουμε στη διάθεσή μας.
Ποια είναι τα ποσοστά Ελλήνων και ξένων τουριστών που επισκέπτονται την περιφέρεια σας, ποιες είναι οι αγορές του εξωτερικού που συνεργάζεστε και αν σκοπεύετε να ανοίξετε νέες αγορές και ποιες;
Ήδη κάναμε το πρώτο βήμα στις αραβικές αγορές και το επόμενο διάστημα θα προσεγγίσουμε οργανωμένα τις τουριστικές αγορές της Ασίας. Ουσιαστικά λοιπόν, στοχεύουμε τόσο στις παραδοσιακές, όσο και σε νέες τουριστικές αγορές και η στρατηγική μας αποδίδει καρπούς. Ήδη το 2014, στη Θεσσαλονίκη και σε ολόκληρη την Κεντρική Μακεδονία καταγράψαμε αύξηση κατά 18% του τουριστικού ρεύματος, με 21% περισσότερους αλλοδαπούς επισκέπτες, ενώ για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, καταγράψαμε 14% αύξηση και των Ελλήνων επισκεπτών. Επιπρόσθετα, η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος στις βαλκανικές αγορές καθώς και σε νέες αγορές – στόχους. Συγκεκριμένα, υπήρξε εντυπωσιακή άνοδος κατά 125% των Πολωνών επισκεπτών και ταυτόχρονα, αύξηση 19% των Τούρκων επισκεπτών, 49% των επισκεπτών από Σερβία και Μαυροβούνιο, 32% των επισκεπτών από τη Ρουμανία, καθώς και αύξηση 30% και 27% των επισκεπτών από τη Βουλγαρία και την Αλβανία αντίστοιχα. Ταυτόχρονα, παρά τα γνωστά προβλήματα με τα τουριστικά πρακτορεία και την κατάσταση στην Ουκρανία, οι Ρώσοι επισκέπτες παρουσίασαν συγκρατημένη πτώση με ποσοστό περίπου 10%, μετά μάλιστα, από τρεις τουριστικές περιόδους, όπου είχαμε ραγδαία άνοδο των αφίξεων από την συγκεκριμένη χώρα. Επίσης, η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία κερδίζουν τους επισκέπτες από τις παραδοσιακές τουριστικές αγορές όπως, η Γερμανία με αύξηση 38%, η Αμερική με 24%, η Αγγλία με 43%, ενώ διπλασιάστηκαν οι επισκέπτες από Ολλανδία και Βέλγιο και αυξήθηκαν κατά 11% και 5% οι επισκέπτες από Γαλλία και Ιταλία αντίστοιχα.
Η σύνδεση των τοπικών προϊόντων με τον τουρισμό είναι στόχος ή γεγονός;
Ο Τουρισμός και ο Αγροτικός Τομέας αποτελούν τους κλάδους αιχμής της οικονομίας της Κεντρικής Μακεδονίας. Εξ’ αρχής λοιπόν, προτεραιότητά μας υπήρξε οι σύνδεση των δύο κλάδων και στο πλαίσιο αυτό υλοποιούμε ένα πλέγμα δράσεων που περιλαμβάνουν: το Επιχειρησιακό Σχέδιο «Καλάθι Αγροτικών Προϊόντων της Κεντρικής Μακεδονίας», τη Σήμανση τον Τοπικών Προϊόντων και Αγαθών, καθώς και τη σύσταση της «Αγροτοδιατροφικής Σύμπραξης», στην οποία συμμετέχουν φορείς τόσο από τον αγροτικό, όσο και από τον τουριστικό κλάδο με στόχο, μεταξύ άλλων, τη διασύνδεση του αγροτικού και του τουριστικού τομέα της Κεντρικής Μακεδονίας, ιδιαίτερα στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως μεταξύ άλλων, στον αγροτουρισμό και το γαστρονομικό τουρισμό. Τέλος, προχωράμε και στην καθιέρωση της Μακεδονικής Κουζίνας, που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη και των δύο κλάδων.