Λ. Κυρίζογλου «Ακατανόητη αυτή η σύντμηση ακριβώς την στιγμή της κορύφωσης της προεκλογικής περιόδου των αυτοδιοικητικών εκλογών»
Την έντονη αντίδραση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ) προκάλεσε για μια ακόμη φορά η αιφνιδιαστική απόφαση της κυβέρνησης να περιορίσει την ισχύ του προληπτικού ελέγχου επί των δαπανών των ΟΤΑ, από το Ελεγκτικό Συνέδριο, έως τις 31 Ιουλίου 2019, ενώ με διάταξη του άρθρου 58 § 1 του Ν. 4607/2019 (Α΄ 65), το υπουργείο Εσωτερικών είχε ανακοινώσει ότι θα δίνονταν παράταση μέχρι 31-12-2019.
Η κατάργηση του προληπτικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο επρόκειτο να ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου του 2019, ωστόσο μετά από πιέσεις των συλλογικών οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΠΕΔ και ΚΕΔΕ, η ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών αποδέχθηκε το αίτημα τους για παράταση έως 31 -12 – 2019. Παρόλα αυτά, λίγες μέρες πριν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές το ΥΠ.ΕΣ αιφνιδίασε την Τ.Α ανακοινώνοντας τον περιορισμό της μέχρι τις 31 Ιουλίου του τρέχοντος έτους.
Η ΠΕΔ –ΚΜ είχε ήδη αποστείλει σχετικές επιστολές στον υπουργό Εσωτερικών, Αλέξη Χαρίτση, με αίτημα τη διατήρηση του προληπτικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί των δαπανών των Δήμων, ενώ σήμερα, με νέα επιστολή του προς τον κ. Χαρίτση τον υπουργό Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Μιχάλη Καλογήρου, τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, ο πρόεδρος του οργάνου, Δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου επανέρχεται στο θέμα, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, πως, «είναι ακατανόητη αυτή η σύντμηση ακριβώς την στιγμή της κορύφωσης της προεκλογικής περιόδου των αυτοδιοικητικών εκλογών, – ακριβώς, δηλαδή, σε ημέρες κατά τις οποίες είναι πρακτικά ανέφικτη η σύγκληση συνεδριάσεων των συλλογικών αυτοδιοικητικών οργάνων».
Η επιστολή
Στην επιστολή, με αίτημα την πλήρη επαναφορά διάταξης άρθρου 58 § 1 Ν. 4607/2019 περί προληπτικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί των δαπανών των Δήμων, η οποία κοινοποιείται σε όλους του βουλευτές της Κεντρικής Μακεδονίας, την ΚΕΔΕ, τις ΠΕΔ της χώρας και τους Δήμους της Κεντρικής Μακεδονίας, ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ κ. Κυρίζογλου τονίζει:
«Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,
η διάταξη του άρθρου 58 § 1 του Ν. 4607/2019 (Α΄ 65), με την οποία, κατόπιν έντονων, συνεχών και ακράδαντα αιτιολογημένων αιτημάτων σύσσωμης της Πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης, παρατάθηκε, μέχρι 31-12-2019, ο επί των δαπανών των Δήμων και των δημοτικών νομικών προσώπων προληπτικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, είχε δημιουργήσει την εντύπωση πως η ολοκλήρωση της τρέχουσας και η έναρξη της νέας δημοτικής περιόδου θα μπορούσαν να συντελεσθούν χωρίς πρόσθετες αναστατώσεις, εύλογες αμφιβολίες και δικαιολογημένες ανησυχίες ως προς την νομιμότητα δαπανών, αφού όλες θα είχαν τεθεί και πάλι (μέχρι 31-12-2019) υπό τον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
»Όμως, η ρύθμιση του άρθρου 58 § 1 του Ν. 4607/2019 επέπρωτο να επιζήσει μόνον 23 ημέρες: το άρθρο 125 του Ν. 4611/2019 (Α΄ 73), ακολουθώντας την πανταχόθεν καταδικασμένη (αλλά πάντοτε προσφιλή στο Κράτος) πρακτική του αιφνιδιασμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, περιορίζει την ισχύ του επαναφερθέντος προληπτικού ελέγχου μέχρι 31-07-2019.
»Επιβάλλεται δε αυτή η ακατανόητη σύντμηση ακριβώς την στιγμή της κορύφωσης της προεκλογικής περιόδου των αυτοδιοικητικών εκλογών, – ακριβώς, δηλαδή, σε ημέρες κατά τις οποίες είναι πρακτικά ανέφικτη η σύγκληση συνεδριάσεων των συλλογικών αυτοδιοικητικών οργάνων.
Έτσι, ερήμην (για μια ακόμη φορά) της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αποσύρεται (με μια ανεξήγητη κρατική υπαναχώρηση) το προστατευτικό πλέγμα του προληπτικού ελέγχου τόσο από την εκπνοή της λήγουσας αυτοδιοικητικής περιόδου, όσο και από τους πρώτους μήνες της θητείας των αναδειχθησόμενων νέων δημοτικών αρχών».
Ακόμη, επισημαίνει στους αρμόδιους υπουργούς ότι οι λόγοι που υπαγόρευσαν την θέσπιση του άρθρου 58 § 1 του Ν. 4607/2019 ήταν και εξακολουθούν να είναι ισχυροί, βάσιμοι και αληθείς.
«Μόνον προβλήματα και αναστάτωση θα προκληθούν με το αιφνιδιαστικό χρονικό «κούρεμα» που επιφέρει το άρθρο 125 του Ν. 4611/2019, γι αυτό και επανυποβάλλουμε τα 1179/2018, 1600/2018 και 1805/2019 έγγραφά μας, και ζητούμε να επαναφερθεί, ως είχε, η διάταξη του άρθρου 58 § 1 του Ν. 4607/2019, με την προοπτική μάλιστα της περαιτέρω, αν είναι δυνατόν, παράτασης της ισχύος του (και όχι της σύντμησης και του περιορισμού της)» υπογραμμίζει στην επιστολή ο κ. Κυρίζογλου.